Som Ola säger, ingen tillverkare är likgiltig inför vad kunderna tycker. Av vad jag hört i efterhand från tillverkare då sådana här situationer uppstått tidigare genom åren (för det har de gjort, med jämna mellanrum) så är de plågsamt och frustrerande för dem att inte kunna leverera allt de kunder vill ha.
Problemet för kamera- och objektivtillverkarna (det här drabbar företag som Sigma och Tamron också) är dels att de lever i en marknad som är ganska svår att förutse. Och dels att kameror och objektiv, utom möjligen väldigt generiska kompaktkameror och de allra enklaste systemkamerorna, tillverkas i - industriellt sett - närmast hantverksmässig skala. Det är ur industriell synpunkt otroligt små serier och trots allt få enheter per månad eller år. Och sådan tillverkning är inte lätt att bara skala upp eller ned om man råkat missbedöma behoven lite. Tillverkningen kräver skicklig och välutbildad personal och mycket specialbyggda maskiner, och det är inte bara att ringa Nisse från Manpower när man behöver dra upp kapaciteten.
Sist men inte minst så har man mycket specialgjorda komponenter av olika slag, ofta inköpta från underleverantörer, vars tillverkningskapacitet måste beställas långt i förväg. Ta bara optiskt glas, mer exotiska glaskvaliteter måste man bokstavligen beställa år i förväg för att vara säker på att få dem. Om då plötsligt försäljningen går bättre än väntat är det inte bara att ringa och beställa mer - det kan ta ett bra tag innan leverantören hinner tillverka just det du är ute efter. Sensorer och många andra specialkomponenter lider av samma grundproblem.