Annons

Min D70 dog.....

Produkter
(logga in för att koppla)

david.roennlund

Aktiv medlem
Mitt under en seriebildstagning låste sig kameran och vägrade ta emot komandon och spegeln fastade i "uppeläge" .... så jag väntade en stund och tog sedan ut bateriet. När jag sedan satte i det igen så hände ingtenting .... enga displayer fick text, inga lampor blinkade....

Sedan dess är kameran helt död :(

Ska och lämmna in den imorgon hos min fotoaffär... hoppas att laggningen inte tar altför lång tid !!

Kameran är köpt för 5 dagar sedan , så det känns sok en måttligt rolig början.... men innan den dog var den underbar !!!!!!

Nån annan som haft detta fel ???
 
superdöd.... inget bliknar , inga displayer visar nått....

men har lämnat in den idag !!
de säger att jag måste vänta 7-10 dagar på att få tillbax den :(
 
Hände mig, dom fick byta ut motorn, någon som är mer teknisk än jag kan säkert berätta mer, jag antar det är motorn till slutaren eftersom spegeln fastnar?

det tog 25 dagar för min o bli fixad, men 10 av dem dagarna låg den i affären så ja skulle skickat direkt till Service om jag visste det.

Edit: såg just att du inte har någon text eller nått, ja hade err medelande iaf och slutaren gav ifrån sig ett litet ljud när jag tryckte på den, som att den försökte lösa ut men inte kunde. så det är kanske inte samma fel.
 
Har råkat ut för ett liknande fel på TVÅ d70 inom en månad.
Displayen och knapparna bak på kameran slutade fungera och räkneverket lade av.
Det gick fortfarande att ta bilder, men ingenting registrerades på kortet.
 
Jag tycker det verkar som dessa problem börjar dyka upp nu, kan det vara så att det är en viss batch från 2004 som börjar strula nu?

eller dessa problem har kanske funnits hela tiden?
 
Om man skall ut och resa i sommar, bör man ringa till nikon och fråga om problem och om man i så fall ska lämna in kameran.

Hur många är det som råkar ut för detta. Den är köpt i augusti.


Känns olustigt just nu.

kommer pasera 10 000 exponeringar snart och jag vill inte att den ska säcka ihop.




Mvh /Frodo
 
Foto Fredrik skrev:
Om man skall ut och resa i sommar, bör man ringa till nikon och fråga om problem och om man i så fall ska lämna in kameran.

Hur många är det som råkar ut för detta. Den är köpt i augusti.


Känns olustigt just nu.

kommer pasera 10 000 exponeringar snart och jag vill inte att den ska säcka ihop.




Mvh /Frodo


JAg tror inte det är så många, med tanke på att det är en HEL del medlemmar på fs som har en d70 och max 10 som jag sett ha dessa problem, har sett en del om det på andra utländska forum med. fast har man garanti kvar så kan de vara värt att lämna in den för koll, då kan man be dem om rengöring och att kolla focusen....jag fick tillbaks min med ny motor, rengjord sensor och justerad focus haha kan inte fatta att jag plåtat med felaktig focus i nästan ett år (fast de har gått ganska bra endå D:...)
 
fokusproblem visar sig tydligast på stor bländare (full öppning), typ F1,4
med mindre bländare blir skärpedjupet mycket större och fokusfel syns inte...
 
right skrev:
fokusproblem visar sig tydligast på stor bländare (full öppning), typ F1,4
med mindre bländare blir skärpedjupet mycket större och fokusfel syns inte...


Jag kör ganska ofta på 1,8-2,8 och skärpan satte sig ofta fel (tex på vid örat istället för ögat) men jag tänkte att det var jag som slarvade, men nu när jag fick tillbaks kameran testade jag lite ovetenskapligt med fullt öppen glugg(och andra bländare) och skärpan satt exact där jag ville ha den varje gång, en jäkla skillnad alltså.
 
skönt att det fixade sig med din kamera iaf, =)

skärpan kan även ändra sig över tiden, även som amatör(givetvis beror det på hur mycket man använder kameran) kan det vara lönt att lämna in kameran 1gång per år eller vartannat år,
stötar och liknande kan få fokus att flytta sig lite, även damm och sånt kan störa
lämnar man in kameran på CCD rengöring kan man ju alltid be dem kolla fokus, det behöver inte kosta så mycket beroende på vart man går...
brukar kunna kollas medan man väntar
 
Tim, eller nån, vad kostar en sådan genomgång som inte är ett garantiärende. Jag har haft min D70 sen höstas och har fotat massviss, vilket gör att det skulle kännas rätt med lite service. Inte för att det är något fel, men det kanske är bra med en koll då och då. Jag brukar gå till Kameradoktorn i sthlm, de verkar bra på alla sätt å vis.

//Lasse
 
dobos skrev:
Tim, eller nån, vad kostar en sådan genomgång som inte är ett garantiärende. Jag har haft min D70 sen höstas och har fotat massviss, vilket gör att det skulle kännas rätt med lite service. Inte för att det är något fel, men det kanske är bra med en koll då och då. Jag brukar gå till Kameradoktorn i sthlm, de verkar bra på alla sätt å vis.

//Lasse

Jag hade ju garanti så de var gratis, ska man lämna in den på rengöring så kostar de nog 500-800 tror jag mig ha hört...men om du har garanti kan du ju alltid säga att du tycker skärpan ligger fel, då kollar dom det till dej o justerar om de behövs, och då rengör dom på samma gång, vill man vara säker kan man kanske be dem rengöra den...detta skall inte kosta något..

rätta mig någon om jag har fel.
 
gäller detta även om man beställt kameran från tyskland? Garantin altså

funderar på att göra det
 
callekula skrev:
gäller detta även om man beställt kameran från tyskland? Garantin altså

funderar på att göra det


Vad jag vet finns två garantizoner ...

Världen och USA

HAr du köpt kameran i världen (-USA) så har du världsgaranti = service i alla länder(finns säkert undantag...) men om du köpt i US , måste den skickas dit för garantiservice(=jobbigt)

så svaret på din fråga blir att det fungerar aldeles utmärkt att köpa kamera från tyskland och få den servad på garanti i sverige !

Hoppas jag inte varit altför skum :)

Ha det bra!!
 
vilken sorts garanti står på garantisedeln, sida 3(C) har jag för mig, den gula lappen alltså
man kan oberoende av land köpa kameror på två olika sätt,

1. Den vanliga marknaden, man köper kameran med världsgaranti och alla nikon-verkstäder och auktoriserade nikon-verkstäder med sammarbetsavtal kommer ta emot den och reparera den på garanti.

2. Köpa kameran på Grå marknaden, man köper kameran till ett lägre pris, (brukar handla om nån tusenlapp, kan variera) men ingen nikon-verkstad behöver ta emot den och reparera den på garanti, garantin gäller bara om man skickar tillbaka kameran till den butik där man köpt den, de är fortfarande skyldiga att reparera/ersätta.

Ska man lämna in sin kamera på garanti rep måste man alltid ha med sig,
1 Garanti-sedeln, (Den gula nikon lappen, alla sidor)
2 Kvitto så man kan se datum varan är köpt

hoppas ni förstår och att jag inte skrivit för mycket fel, =)
 
så om jag beställer en d70 från topvision tex så får jag full garanti tex i sthlm?

gäller det även kameror som är på rea och nedsatta ?

/calle
 
lite synd att det är så många som har kvalitetsproblem med sina D70-kameror. Hade lite lösa funderignar på att köpa mig en som komplement till D1an. Men det lär nog inte bli ngt av det...

Får bli en D100 istället när den dagen kommer.
Lär ju knappast våga köpa D50 heller.hua...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.