Annons

Min D50 har fått stryk!

Produkter
(logga in för att koppla)

P.S

Medlem
Julafton började bra. Min D50 föll ur väskan när jag plockade fram den ur garderobens överskåp. Vad jag kan se och känna så är det objektivet som tagit smällen. Linsen är repig och metallen längst fram är lite stukad. Går trögt att zooma och kameran har stora problem med autofokus. Det "smattrar" ibland när kameran försöker ställa fokus. Annars upplever jag med mina begränsade kunskaper att kameran fungerar.
Kan något hänt med kamerahuset som inte jag märker? Det finns ju en del rörliga delar i huset. Kitobjektivet (18-55) antar jag inte är något att kosta på.

Tacksam för råd och tankar.

/Patrik
(som just nu inte har en så God Jul)

Har du fler objektiv att testa med?

Då märker du om dom går lika illa...och gör dom det så är det ju kameran...och då blir det til att ta kort med mobiltelefonen eller nåt ;)

Jäkla dum dag att ha sönder kameran på ;)

Edit: Typiskt att Kalle hann före...har du inget bättre för dig på självaste julafton ;)

Gip skrev:

Edit: Typiskt att Kalle hann före...har du inget bättre för dig på självaste julafton ;)

Haha Jadu Gill... alltid nummer 2 i snabbhet och utrustning.. ;) Men jag har faktiskt inget att göra.. har förskylning av 5 gradens nivå så fotosidan får vara min vän i jul

Kalle_B skrev:
Haha Jadu Gill... alltid nummer 2 i snabbhet och utrustning.. ;) Men jag har faktiskt inget att göra.. har förskylning av 5 gradens nivå så fotosidan får vara min vän i jul

*mutter*...och inte vann man nån mijon på bingolotto så man kunde glänsa med ett proffshus heller...

Det var ingen vidare dag att bli förkyld på heller...amatör... ;)

bahh amatör?? *dubbel skruv*
jag säger bara "Bingolotto och Fotosidan" vad är det för ljufirnade? ;)

Nu ska jag inte skriva mer här... känns som vi tog över tråden.. haha
*inne på min 2 påse fishermanfriends och nässprayen är snart slut*

Sorry Patrik att tråden spårade ur, (det är Kalles fel igen) hoppas det inte är huset...men tänk positivt, nu får du anledning att köpa fräckare objektiv :)

Det enklaste är ju att kolla med ett annat objektiv, som sagt. Antingen om du har ett själv, eller om du kan låna ett, eller i värsta fall gå till en butik och låna ett en liten stund. Försök då att få kolla med en objektiv som inte har inbyggd AF-motor åxå, så att du kan kolla så att motorn i huset funkar som den ska.
Om det funkar att ta bilder och du inte ser någon skada på bajonett eller så är chansen stor att kameran klarat sig, men man kan ju inte vara helt säker. Sensorn kan ju ha rubbats så att man får bilder som är ur fokus tex.

Är det objektivet så är det kanske inte någon jätteide att reparera det, det är ju inte så dyrt och du kan dessutom säkert hitta en begagnad 18-70 för en överkomlig summa.

Tror inte jag klarar att bedömma om huset är felfritt och jag har tyvärr inte några andra objektiv att testa med. Har varit i kontakt med Nikon och de tycker jag skall skicka in kamera med objektiv till dem. Antar att jag då blir utan kamera några veckor *suck*.
Som tur är har jag en allriskförsäkring. Den täcker förmodligen detta. Dock med en självrisk om 1500:- och eftersom försäkringsbolaget måste få ett kostnadsförslag är det nog bara att skicka iväg paketet. Förbannar min klumpighet som ställer till kostnader och krångel.
Ska försöka pigga upp mig genom att följa Gills råd om att sikta in mig på fräckare objektiv.

/Patrik

Gå till vilken kameraaffär och be om att få pröva med ett annat objektiv. Ifall det fungerar bra så funkar ju kameran och då är det ju bara att slänga objektivet i papperskorgen och köpa ett nytt.

...om det är nån tröst så hände det mig häromdagen också...

Jag satt i bilen med kameran på sätet brevid och skulle bara snabbkolla om kameran var avstängd så att det fanns gott om batteristyrka kvar när jag skulle ut och fota.

Väl framme sliter jag med mig min väska och kameran trillar ur...visserligen inte från särskilt högt avstånd..men ändock...mitt 18-55 blev lite trögare...(hade fler objektiv i väskan som inte trillade ur som jag kunde testa med direkt...bara en liten pik ;))

...kan det vara så att D50 kameror vill slita sig och vara fria eller är dom mer självmordsbenägna än andra kameror...?

Gip skrev:
...kan det vara så att D50 kameror vill slita sig och vara fria eller är dom mer självmordsbenägna än andra kameror...?

Min D50 sliter sig förmodligen för att hitta en bättre och mer OMTÄNKSAM ägare. En som inte bjuder på fritt fall när andan faller på. ;)

FelixSwensson skrev:
Gå till vilken kameraaffär och be om att få pröva med ett annat objektiv. Ifall det fungerar bra så funkar ju kameran och då är det ju bara att slänga objektivet i papperskorgen och köpa ett nytt.

Precis så skulle jag vilja göra. Men frågan är ju hur det är med spegel och senor. Eller? Kameran fungerar .. bilderna blir lika dåliga som förut och det beskyller jag inte kameran för.
Bäst av allt skulle ju vara om det fanns någon verkstad i Karlstad som kunde titta och sedan säga att jag är sjåpig.
Känner att Felix har rätt.. men den är inte fem månader ens. Det är lite extra noga då. :)

Varför görs kameror och objekttiv i hårdplast...kunde dom inte göra dom i gummi...

...typ nåt bilddäcksgummiaktigt...

Gip skrev:
Varför görs kameror och objekttiv i hårdplast...kunde dom inte göra dom i gummi...

...typ nåt bilddäcksgummiaktigt...
Skulle nog bli väldigt bra bilder då:-D Sviktande delar är väl ingen höjdare;-)

Min D50 blev ju också skrot för ett tag sen. Och då menar jag skrot. Inne på rep nu, och jag lär inte se den på ett tag:-(

Makten skrev:
Skulle nog bli väldigt bra bilder då:-D Sviktande delar är väl ingen höjdare;-)

Min D50 blev ju också skrot för ett tag sen. Och då menar jag skrot. Inne på rep nu, och jag lär inte se den på ett tag:-(

...nu tänkte jag snarare som ett hölje på utsidan...inuti kunde den vara i hårdplast ;)

...ja sedär ännu en D50 som är trött på den ovarsamma behandlingen...det verkar som om vi ligger i majoritet bland kameratapparna...kanske man skulle börja använda engångskamera...

...eller så får dom tillverka nån variant för treåringar (eller klantiga vuxna...) som är gummit rätt igenom...och då får man välja, sviktande bilder...eller inga alls ;)

De D50'or som "sliter sig" och på ett eller annat sätt går sönder, begår allra troligtvis självmord. Det skulle i alla fall jag göra om det stod "Nikon" stämplat på mig :D :D :D

Gip skrev:
...ja sedär ännu en D50 som är trött på den ovarsamma behandlingen...det verkar som om vi ligger i majoritet bland kameratapparna...kanske man skulle börja använda engångskamera
Vi är snarare de som använder kamerorna så flitigt att de råkar ut för olyckor oftare;-)

Makten skrev:

Men vad gör ni med era kameror?
Skall ni skotta snö, skrapa rutan på bilen eller mota bort grannens arga hund, måste ni skaffa en D1 eller D2'a :)

/ OD1N

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar