Annons

Min Canon1DMKII bommar skärpan!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Skit!
Min nya MKII som fokuserar inte rätt. Det är inte bakfokus. Den hittar inte skärpan så att bilderna blir skarpa. Jag har fotat enligt tidigare test med en tumstock och bilderna blir inte skarpa. Skärpan ligger inte framför eller bakom fokuspunkten, den saknas. Jämför samma tagning med min D10 och skillnaden är avsevärd. D10 är skarp.

Ni som har haft problem tidigare och lämnat in kameran för justering. Det är väl bäst att lämna den till Canon direkt? Men vart? Kontakter? Adresser?

Tacksam för kommentarer om någon annan har haft problemet och diskussion om vad det kan vara.

//Jan

MK II:ans filer ser oskarpa ut, men är det inte. Ladda ner Canons demo-filer och jämför. Det sitter ett kraftigt anti-alians-filter framför sensorn som tar ner skärpan. När man väl skärpt bildern rätt så är skärpan fantastisk.

Jag skärper upp med oskarp mask på JPEG bilden och den blir inte lika skarp som den från D10 faktiskt en avsevärd skillnad.
Använder inte RAW då jag tycker det tar för mkt tid till för litet mervärde i bilden.

Vad menar du med att skärpa upp bilden rätt?

/jan

Har du skärpeinställningen i kameran på 0? Själv kör jag med 3 och ändå brukar jag få lägga på lite skärpa i PS. På "nollan" blir bilderna väldigt mjuka men de tål istället ungefär hur mycket som helst oskarp mask istället.

Ralph L skrev:
Har du skärpeinställningen i kameran på 0?

Jag har särpeinställningen på 3 som du. Har labbat lite i kväll och bilderna har inget "sting"

Pratde med support och de sa åt mig att lämna in kameran. Samma effekt med olika optik. Skit inget roligt att bli av med kameran i flera veckor.
Jan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar