Gatufoten skrev:
Ett klart brott mot upphovsrätten som andra redan sagt,
Nu vet jag inte hur gammal du är så här finns risk för att jag låter "von oben" och skriver det som är självklarheter för dig, ursäkta i så fall, jag bara reflekterar lite allmänt när jag såg andra inlägg.. Men är du ung eller inte van att bedöma företag får du gärna maila mig länken så kan jag kanske bedöma vad jag tror om företaget och hur du ska handskas med det.
Jag vill råda dig att inte dra för snabba slutsatser om vem som är skyldig och bara dundra på för att dina rättigheter kränkts, vilket de iof har. Att starta ett drev där man påstår att någon är skurk innan alla fakta är på bordet tycker då jag är väldigt tråkigt. Det finns några exempel på det som jag sett om helt andra saker här på Fotosidan. Inte kul att se. Det kan dessutom göra att ansvariga för Fotosidan balanserar på grumligt vatten om de tillåter offentliga utpekanden hur som helst.
Lägg för tusan INTE UT fakta här offentligt som till exempel vilken bild eller företag det är, för det kan slå tillbaka sen om något går snett.
Tänk bara som exempel på att företaget ser eller hör något om saken och är förberedda. Då har du mindre kraft bakom dina krav sen. Men framförallt gör du skada för hela Fotosidan om du offentliggör det du inte har alla fakta om än. .
Kolla upp att det absolut säkert är din bild. Är det en likartad kan det bli pinsamt.
Ta skärmdumpar bums NU och ta vittnen så du har säkra bevis. Spara och skriv ut skärmdumparna så det finns dokumenterat Bra sen om du kan säkert säga hur lång tid bilden har använts.
Dra inga förhastade slutsatser för du vet aldrig säkert hur det hela gått till och vem som är "skurken". Företaget är skyldigt att kolla upp att de har rättighet till en bild, men även det kan ju ha blivit lurat, Ofta har företaget anlitat någon som gjort webbplatsen ex.vis men företaget är oftast likafullt ansvarigt.etc etc
Tala med BLF som kan det där med arbetsgången och prissättning och om du rent formellt ska polisanmäla.
Sen börjar det skojiga att stillsamt kräva in stålarna. Kan ju bli en bra slant och den som snott en bild ska definitivt ha på pälsen för tilltaget. Företaget kommer nästan garanterat att slingra sig på något sätt. Vara jättetrevliga, otrevliga eller ointresserade. Skit i det, det är du som har rätt. Håll dig neutral och bestämd. Det här är ren och rak förhandling som ska ske. Har du extrem tur erkänner de fadäsen och betalar samt undrar om du har någon mer bild. Mest troligt är nog att de klantat sig och då vill de komma ur knipan på billigaste sätt.
Ge dig inte.