Annons

Min bild på elevkort

Produkter
(logga in för att koppla)

thuvan

Avslutat medlemskap
Min bild på elevkort, pris?

Jag har blivit tillfrågad att ta en bild på min skola. Bilden ska tryckas på ca 700 elevkort. Vad jag har förstått så är elevkort ett sorts IDkort.

Eftersom jag aldrig har sålt bilder förr så undrar jag vilket pris som är rimligt. Jag skulle inte tro att de vill sätta en byline på bilden vilket bör höja priset en aning.

Har inte f-skattsedel.

Skulle betyda mycket om ni som kan detta hade några tips.

Ska träffa uppdragsgivaren i morrn så det är lite bråttom :)
 
Senast ändrad:
Fundering angående byline:

Byline är väl öht inte praxis när det gäller bilder på ID-kort och liknande, så att det skulle påverka priset har jag svårt att tro. Snarare är det nog så att den som kräver byline kan glömma uppdraget. Hur skulle det se ut med byline på alla ID-kort?
 
Nä byline skulle ju kännas konstigt att sätta även på baksidan av något sånt.

Skulle gissa att runt 500 - 1500kr + moms kan vara en lagom nivå för ett sånt uppdrag. 500kr är absolut minimum och 1500kr är nog en rimlig nivå men som inte uppdragsgivaren har förståelse för.

//Martin
 
Skulle gissa att runt 500 - 1500kr + moms kan vara en lagom nivå för ett sånt uppdrag. 500kr är absolut minimum och 1500kr är nog en rimlig nivå men som inte uppdragsgivaren har förståelse för.

//Martin

Eftersom du inte har F-skatt så är du med största sannolikhet inte momspliktig heller och då ska du inte ta ut moms.
 
Pratat med uppdragsgivaren nu.

Jag kommer att göra jobbet gratis men jag skulle få mitt namn tryck på kortet och tydligen skulle bilden hamna i tidningar och på lite andra ställen i stan. Överallt med mitt namn.

Förhoppningsvis öppnar det upp för nya jobb :)
 
Mja, vad är det för dumt med det? Nu är jag långt ifrån yrkesfotograf, nätt och jämt fotoklubbsfotograf ungefär. Jag har ingen ambition att göra några pengar, men i den lilla byhålan jag bor syns i bland mina bilder i skyltfönstret på konditoriet, i nån brochyr för nått ideelt för jag känner dem etc. Och konstigt nog är det inte helt okänt att jag gillar att fotografera. Fast fotoklubbsfotografer brukar inte helt sällan fota rätt ointressanta bilder med konstnärliga anspråk men som sagt, bilderna har synts... Och gratisfotograferandet fortsätter... Vill husse ha en print av hunden jag fotograferade på stortorget så slit den med hälsan till självkostnadspris. Det finns säkert kommersiella fotografer som fotar mycket bättre än jag, men då är det dyrare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.