Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min bild har blivit stulen!

Produkter
(logga in för att koppla)

E-mmeli

Medlem
Nu är det så att en bild på mig har blivit stulen av en internetsida, där man söker sex. Jag är med på deras banner som finns på [raderat länk]
Jag är minderårig och det känns väldigt kränkande.
Vad ska jag göra?

Ja, lycka till med bildombudsmannen. Tyckte rubriken var tråkig, men detta var etter värre. Tvåla till dom dj*¤%#na!

Lycka till!

/Peter

Staffan Teste ("bildombudsmannen) kan nog inte hjälpa Emmelie, eftersom hon inte är fotografen utan motivet.

Emmelie borde nog prata med fotografen, som har lagen på sin sida och kan kräva att sidan tar bort den stulna bilden.

ErlandH skrev:
Staffan Teste ("bildombudsmannen) kan nog inte hjälpa Emmelie, eftersom hon inte är fotografen utan motivet.

Emmelie borde nog prata med fotografen, som har lagen på sin sida och kan kräva att sidan tar bort den stulna bilden.

Men det borde gå under PUL istället inom kränkande bilder och där borde han väl kunna hjälpa till?

PeterWem skrev:
Men det borde gå under PUL istället inom kränkande bilder och där borde han väl kunna hjälpa till?
Såvitt jag förstår är den aktuella webbsajten inte svensk och behöver knappast bry sig om svenska lagar.

För övrigt tror jag inte Teste bryr sig om PUL-brott. Det är fotografer/upphovsmän han hjälper.

Vad är det som är kränkande?

Att bilden blivit kidnappad?
Att bilden hamnat på en sex-sida?
Att Du fotograferats i mindre smíckrande sammanhang?
Att det går att känna igen Dig?

Det är kränkande att jag har hamnat på en porrsida, att någon tagit bilden utan lov, att folk tror jag jag har godkännt att vara med där och att dom har skrivit att jag är någon som jag inte är.
Bilden är ju bara en ansiktsbild så det är ju inte någon naket eller något sådant.
Varför undrar du?

Tråkig historia. Det enda raka tror jag är att polisanmäla det. Om sajten ligger utomlands så kan polisen kontakta sina kolleger i det aktuella landet och begära en utredning där.

Det var jag menade med "etik & moral"

Vissa personer kan ju faktisk tycka det är ok att ligga uppe med bild på en sex site.

Säger absolut inte att det är så i detta fall.

Men om... så kräver man såklart både ersättning för själva bilden och ersättnig för att den är stulen i första hand.

Sen vet vi ju inte vart bilden kommer ifrån. Sag att den kommer från snyggast.se lr facebook.

Ja, då kan hon ju inget göra.

För er som inte vet så "säljer" man sin upphovsrätt när man lägger upp bilder på t.ex facebook.

Laziovic skrev:
Det var jag menade med "etik & moral"

Vissa personer kan ju faktisk tycka det är ok att ligga uppe med bild på en sex site.

Säger absolut inte att det är så i detta fall.

Men om... så kräver man såklart både ersättning för själva bilden och ersättnig för att den är stulen i första hand.

Sen vet vi ju inte vart bilden kommer ifrån. Sag att den kommer från snyggast.se lr facebook.

Ja, då kan hon ju inget göra.

För er som inte vet så "säljer" man sin upphovsrätt när man lägger upp bilder på t.ex facebook.

Min bild är mest troligt stulen från myspace, har varken snyggast eller facebook.
Vet inte om man säljer sin upphovsrätt på myspace, borde nog kolla upp det.

Det borde inte spela roll om du har upphovsrätt etc till bilden. Du måste väl tillåta det som modell med?

Om dessutom modellen är minderårig ska föräldrarna tillåta det. Och är den redigerad till något som anspelar på sex kan det vara direkt olagligt.

Gå till barnombudsmannen istället för bildombudsmannen. Eller polisen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar