Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min A700:a har pajat!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Efter 15månader och knappt 5000 bilder tvingas jag konstatera att den inbyggda blixten inte vill vara med längre. Det är något glapp i kännaren när blixten fälls upp. Den funkar bara 1 av 10ggr ca.

Hoppas Sony visar välvilja och tar det på garanti, det bör väl hamna inom 24-månadersregeln?

Hatar att behöva skicka iväg saker och vara utan dom i veckor :(

Trist....

Reparationshanteringen för Sony är enligt info jag fått tidigare följande..

Du skickar kameran till "Inside" i Solna... Du skriver felrapport på en lapp och bifogar. Och på samma gång kan du ju be dom kolla upp fokusering mm om du har något du anser bör kollas...

"Inside" skickar sedan kameran med översatt felrapport utomlands i EU till en Sonyfabrik.. Där brukar enligt Inside det ta två veckor tills kameran är tillbaks.. Sedan sänder dom den tillbaks till dig..

Så gissar att reptiden därmed kan ta med transporter runt 3 - 3 1/2 kanske max 4 veckor totalt beroende på just hur transporterna tar i tid . Så för mig som har några dagar inom Sverige då vi bor "lite off" så det tar lite längre tid härifrån mot en storstad tex med inlandstransporten....

Det som är bra om man försöker se nått possetivt trotts det tråkiga med väntan.. Det är att fabriken tydligen skall ha bästa tänkbara utrustning för justeringar mm som jag fattade saken.. "Inside"teknikern kallade det för "fabrik".. Så jag tar hans ord för vad kamerorna sänds till..

Så tar man det possetiva så kan det i alla fall "kännas" liiiite bättre...

Ja.. Så skall enligt dom uppgifter jag fick en reparation se ut ungefär...

Här nedan har du "Inside´s hemsida med adress och telnummer ..

http://www.insidertv.se/

Lättare rep som byta skärm osv grejar dom i Solna sa teknikerna för övrigt också... Ev räknas kolla blixten som lättare rep.. Hoppas det..För då torde det gå lite fortare då resan utomlands inte behövs göras med kameran...

Mvh
Tobbe.

Jag ska traska ner till SonyCenter här i Malmö där jag köpte den och höra vad dom säger om garantin. Sen får dom sköta skickandet.

Jag våndas att behöva bli av med den i kanske 4 veckor.

... åsså ska den hela vägen till Hungariet för reparation om det vill sig illa - alldeles oavsett att Zieger finns inom landets gräns. Jag fattar bara inte vad det är för magiskt med magyarerna - i detta fall vill säga.

När min A200 gick sönder så kunde jag skicka den portofritt till Zieger, jag fick den tillbaks efter någon vecka. Så skapa inte onödiga skräckhistorier om Sonys garantiservice.

Så skapa inte onödiga skräckhistorier om Sonys garantiservice.

"Fokus trading" (Sonyagenten) har idag Inside som repverkstad..Står på hemsidan deras.. Zieger har Minolta....

Cyberphoto sa detta också.. Dom sänder till Inside.. och gratis via sända fraktsedel...

Så sedan vet jag inte.. Så sa dom i alla fall.. Samt så gick min kamera till med.. Samt den bör komma åter veckan här kanske om tiderna stämmer...

men jag trodde jag hjälpte till med info. Och inte skapade skräckhistorier runt servicen... Sorry Jag menade enbart väl...

Goda nyheter för min del i alla fall som skall fota en bilutställning i kommande helg..... Där vår motorclub även deltar också med lite bilar. Ja vi har vår där också ju..

Tiderna som uppgetts verkar då stämma mycket bra.. För idag var min A700 tillbaks på "Inside" och har lämnat dom för "resan" ner hit till Blekinge...

totalt inklusive jag sände kameran så den fastnade över en helg i postverkets lokaler tills måndagen efter helgen därför den sändes den 2/4 på en torsdag härifrån torde bli därmed den 2/4 till den troligen är här i morgon den 21/4 då det går med företagspaket.

Och då blir totaltiden den var borta trotts en mellanhelgs tidsförlust då den låg på posten bara inalles 19 dagar..

Detta anser jag fullt acceptabelt såsom servicetid inklusive transporter och allt...

Lite bakfokus med 1,7 optiken..... Inte mycke.. Men tänkte att det kunde kollas innan garantier går ut... Bad dom kolla även vitbalansen samtidigt då ändå kameran va iväg.. Så är den topp nu då vårens samt sommarens fotande tar vid.

Vad sa Sonycenter ?? Har du hunnit varit inne med din kamera?

När min A200 gick sönder så kunde jag skicka den portofritt till Zieger, jag fick den tillbaks efter någon vecka. Så skapa inte onödiga skräckhistorier om Sonys garantiservice.

Det är ju knappast någon nyhet att Zeiger teknik har begränsad service för de mer avancerade Sony kamerorna. På förfrågan så fick jag reda på att de inte utför några arbeten på A900, inte ens en enkel af justering eller rengöring. För detta behöver kameran skickas utomlands... Finns ju även medlemmar på forumet som fått erfara detta.

2-3v är väl ingen skräck historia, inte speciellt konstigt med tanke på hur Sonys service nivå i dagsläget.

/P.

Precis - det är så verkligheten ser ut - det tar fyra veckor om den ska till Ungern och tillbaka.

4 veckor??

Paul..

Alla Alpha kameror sänds enligt Inside iväg för fix i nån fabrik om det inte handlar om typ byta en skärm som servicekillen angav som exempel.. Så om det stämmer är det inte enbart dom högre nivåerna som gasar iväg utomlands. Utan numera alla..

Jag reserverar mig för att jag givetvis kan ha missförstått. Men tror inte jag kan fattat så fel ändå...För han sa det tydligt.. Och jag frågade ju för jag undrade hur det var om dotterns A100 skulle behöva doktor i framtiden.. Så man vet vart den skall samt hur osv...

4 veckor??

Paul..

Alla Alpha kameror sänds enligt Inside iväg för fix i nån fabrik om det inte handlar om typ byta en skärm som servicekillen angav som exempel.. Så om det stämmer är det inte enbart dom högre nivåerna som gasar iväg utomlands. Utan numera alla..

Jag reserverar mig för att jag givetvis kan ha missförstått. Men tror inte jag kan fattat så fel ändå...För han sa det tydligt.. Och jag frågade ju för jag undrade hur det var om dotterns A100 skulle behöva doktor i framtiden.. Så man vet vart den skall samt hur osv...

Zeiger teknik utför jobb på modeller under A900,enligt teknikern jag pratade med via tel. Även Sony's Support referar till Zeiger och i de fall (a900) som de inte utför servicen/reparationen, så skickas de utomlands.

/P.

Senast ändrad:
Lite bakfokus med 1,7 optiken..... Inte mycke.. Men tänkte att det kunde kollas innan garantier går ut... Bad dom kolla även vitbalansen samtidigt då ändå kameran va iväg.. Så är den topp nu då vårens samt sommarens fotande tar vid.

Vad sa Sonycenter ?? Har du hunnit varit inne med din kamera?

Blev det bra efter justeringen då? Justerade dom huset eller?

Har du testat att skjuta på ca 5-7meter? Hamnar skärpan rätt då eller låååångt bakom?
Det har den nämligen gjort på alla såna kombinationer jag testat och då har jag testat tre olika hus med tre olika 50/1,7:eek:r.
Ingen har lirat ihop på lite längre håll så jag la ner det. Mitt Tamron 17-50/2,8 funkar betydligt bättre.

Lämnade in huset på Sonycenter i eftermiddags. Det var det första(?) dom hade fått tillbaks med problem. 2 års garanti så det var inget snack. Får se hur lång tid det tar bara. 2v låter ju bra men jag har ställt in mig på 4.

Jag kollade bara på flera tagna hyfsat närbild mer noga.. Och det var lite bakfokus.Men exakt samma felfokus varje gång däremot.. Så inget diff på så sätt... Kanske hade det därmed synts än mer bakfokus troligen på längre avstånd därmed...

Och jag får tillbaks kameran i morgon räknar jag med eftersom den sändes idag från Sthlm med företagspost.. Avin lär komma i övermorgon troligen. Därför den brukar komma en dag senare än när gods ankommer uthämtnings-stället...... Så då har den varit borta totalt 19 dagar i morgon..

Så därmed rätt klart godkänt detta om din kamera tar samma tid ungefär.. Håller tummarna...

men som du säger. Troligen är ett Tamron 17-50 2,8 ett bättre val av optik som helhet. För dom är enligt det jag såg med mitt riktigt bra dom optikerna...

Näääää. Jag överskattade postens förmåga.. Igen..Då det gått så fort nu några ggr.. Så va det tummen ner denna gången..... Så kameran kom inte idag ...

Men... Man får hoppas på morgondagen i stället.. Fast siktar nog in mig på Onsdag som dag så blir man inte besviken ... Utan glad i stället om den nu kommer i morgon..

Det är underligt hur olika posten har det med sina tider för sända saker.. Ibland går det som en pil.. Ibland tar det flera dager.. Trotts samma inlämnings-stad..

Sony´s service är då rakt inget att klaga på.. Men den där jxxxxla post djäxxxxxen kan man bli renhårigt förbannad på :-((

Dom är sorgligare än fasiken allt annat .. Tre dagar. Och så ligger paketet i Malmö.. Sorterat tidigt i morse.(och ändå inte vidaresänt).. Sänt med företagspaket enligt Inside i måndags.. Och det blir om det kommer i morgon fyra förbaskade dagar för att få ner ett litet jäkla paket från Sveriges huvudstad till Blekinge -- Olofstöm/Jämshög......

Asså alvar.. Man skulle förbannemig ha svidande straffavgifter så dom började göra sitt jobb... För ett företagspaket skall inte ta fyra förbaskade dagar för att få ner hit från en huvudstad.. Cyberphoto kan sända på 2 dagar ifrån Umeå....

Och från huvudstaden tar det tydligen som nu är minst då fyra dagar...OM det nu ankommer i morgon vill säga... Vilket man då rakt inte kan va säker på uppenbarligen.....

Posten är sorgliga ... hade gått mycket fortare att köra ner paketet med moppe ju..

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto