Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min a-700 överexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)
Mina inställningar:

Exposure: 0
Recovery: 0
Fill Light: 0
Blacks: 0
Brightness: 0
Contrast: 0
Clarity: 0
Vibrance: 0
Saturation: 0

Eller för att göra det enkelt för mig: allt är på 0 förutom Sharpening som har Amount 25, Radius 1.0, Detail 25, Masking 0

Ovanstående gör att RAW bilder sker rent ut sagt skittrista ut, men jag gillar att starta med något som inte är påverkat på något sätt. (Eller åtminstone så lite som möjligt.)

Det förstår jag. Jag trodde du hade hittat nåt medelvärde som ser hyfsat ut med de flesta bilder att börja från.

Själv utgår jag från följande grunder:

Exposure: 0
Recovery: 0
Fill Light: 10
Blacks: 5
Brightness: 50
Contrast: 30
Clarity: 15
Vibrance: 8
Saturation: 3

Bara glad ifall något jag skriver kan vara till nytta, Björn! Och ja, Fotosidan är en makalös resurs! En guldgruva hittar du också på www.dyxum.com, där du kan få massor av kvalificerade råd från mycket vänliga och hjälpsamma människor, ifall du ev. inte skulle känna till det forumet.

Har du fotat i över 50 år så har du säkert kläm på hur man hanterar spotmätning och hur man exponeringskompenserar (eller inte) vid olika förhållanden, så problemet bör ju knappast ligga där.

1. Efter att ha sovit på saken så erinrade jag mig att jag har läst ganska många klagomål på just Lightroom för att den i normalläge återger bilderna för ljusa när man ser dem på en bildskärm (ev. kan här vara en skillnad när man printar istället). Har alltså inte LR själv - drömmer om Aperture och en Mac... Tror därför att det är mindre sannolikt att kameran exponerar fel. Råden ovan om att träna sig i att avläsa och tolka histogram är mycket viktiga, förstås. När man går över till att fota digitalt också blir det väldigt mycket nytt att lära sig, som du redan upptäckt.

2. Att kameran tappar vissa inställningar beror sannolikt inte på handhavandefel, utan på kameramankemang.

3. Om den just nu inte uppvisar detta fel är det säkert klokt att ligga lite lågt tills vidare. Det är inte säkert att det överhuvudtaget går att hitta ett fel som inte visar sig (även om det kan gå i vissa fall), men du får förstås bevaka så att inte kamerans garantitid hinner gå ut!

4. Om det framöver skulle bli aktuellt att skicka in kameran för service, så tror jag att du först måste kontakta Scandinavian Photo och få ett mejl e.d. från dem om att du ev. kan skicka den direkt till Zieger Teknik AB. Har för mig att det enligt konsumentlagen är den butik där man har köpt varan som har garantiansvaret gentemot kunden, inte generalagenten eller serviceverkstaden.

Har du senaste mjukvaran? Har du tankat hem o flashat om dvs? Kan lösa en del problem.

Jag hade framförallt exponeringsproblem med blixt innan uppgradering.

Stäng av DRO tills du fått ordning på det hela.
Har haft lite skojigheter med DRO och Lightroom så jag passar mig lite numera för detta.

Så när du flashat om romet, stängt av DRO till off. Lita på histogramet istället för skärmen och sätter allt på neutral både på kamera och lightroom så borde du få tråkiga men bra bilder.

Fortsätter strulet lämna in kameran.
Har du möjlighet att testa med annan optik? Borde inte vara där problemet ligger men rätt lätt att testa angående exponering.

Personligen hade jag gått genom Scandinavian vid inlämmning.

Mvh Richard

Senast ändrad:
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto