Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min a-700 överexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har en Sony a-700 sedan snart ett halvår. Är på det hela taget nöjd, speciellt sen jag skaffade Zeiss´normalzoom 16-80.

Problem 1: Den överexponerar, ofta flera steg.
Är det vanligt? Vad gör man? Köpt på Scandinavian Photo

Problem 2: Under en period nollställde sig tids- och datum inställningarna varje gång jag tog ut batteriet för uppladdning, ngn gång tom när jag bara stängt av kameran. Just nu funkar det igen.
Ngn som vet nå´t?

Problem 1:
I och för sig äger jag inte själv någon A-700, men det kan definitivt inte vara vanligt att den överexponerar flera steg - har aldrig hört talas om något sådant. Kanske bäst att fråga ifall du är väl förtrogen med grundläggande kamerateknik? En kameras exponeringsystem kan förstås inte tänka, det är något man får sköta själv. Det finns ett antal orsaker till att det kan bli felexponeringar: Exponeringssystemet är bergfast övertygat om att alla motiv ALLTID besitter 18% reflektion och att något annat inte existerar, och kommer därför att jobba utav helskotta för att leverera detta. Då blir det förstås fel ifall du har ett huvudsakligen ljust motiv, t.ex. en snöbild, som därför kommer att bli underexponerad, eller ett huvudsakligen mörkt motiv, en nattbild t.ex., som således kommer att bli överexponerad. Har du ställt in på spotmätning så kan det också lätt bli ett eller flera stegs fel, ifall exponeringsmätningsfläcken hamnar på en motivdel som är ljusare eller mörkare än dessa standard 18% (då måste du korrigera i motsvarande grad). Sedan kan man ju också av misstag råka vrida in något eller några steg av exponeringskompensation, ifall man ännu inte är så hemma i det fototeknska (detta syns dock direkt både i sökaren och på skärmen).

Men så enkelt är det väl inte? Du har ju ytterligare ett problem, vilket tyder på att det nu är aktuellt för dig att kontakta Scandinavian Photo.

Problem 2:
Dessa inställningar lagras antingen i ett minne strömförsörjt av ett litet batteri, och ifall detta batteri inte är riktigt OK så blir det de symptom du beskriver, eller också lagras inställningarna i ett flash-minne, som är en specialvariant av EEPROM - Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory (som inte behöver något backup-batteri), och då kan detta flash-minne behöva bytas.

Senast ändrad:
Även jag upplevde till en början att mina bilder blev överexponerade med A700:an. Jag kom dock fram till att det var jag som var den felande länken. Bilderna på LCD-n såg hela tiden mörka och trista ut vilket medförde att jag kompenserade för detta med tid och bländare och resultatet blev givetvis överexponerade bilder. Mitt råd är därför att först prova att ställa upp ljusstyrkan på LCD:n och sedan våga lita på kamerans histogram.

Jag har upplevt ljusmätningen som mycket tillförlitlig på min A700, även under svåra ljusförhållanden. Jag kör oftast i multisegmentläget.
Att den dessutom tappar minnet låter inte friskt.
Min har aldrig gjort nåt sånt.

Skulle nog rekommendera en vända till Zieger.

A700an exponerar faktiskt väldigt bra :) I stort sätt alltid perfekt.

Låter som din kamera är trasig om det inte är sbs. :)

Tackar för en massa bra synpunkter

Funderar mkt på dina synpunkter, Gunnar Karlsson.
Först tänkte jag men vadå, inte jag väl, jag har fotat i mer än 50 år (snart 68) men det är klart, digitalt kanske i tre, men ändå med tre olika systemkameror. Ändå är det mkt att lära just på digitalt, framförallt bildbehandlingen har jag många massor att lära mig. Jobbar sedan ett tag med Lightroom och börjar fundera på om mitt problem har koppling till detta, det känns som om problemen funnits sedan dess.
Alltså, jag ser inte (inte alltid i alla fall) på kameran-LCD´n att bilderna är överexponerade men det blir väldigt tydligt när jag sedan jobbar med dem i LR. Dessutom vet jag att jag att jag för ngn bildserie försökte ställa in samma kompensationer i LR för alla bilderna i serien.
Jag har inte kollat, men kan det vara så att jag har ngn (felaktig) grundkompensation inställd i LR som körs innan jag går in och justerar varje bild manuellt? Får kolla. Puh, långt svar, hoppas ngn orkar läsa. Fö använder jag både spotmätning och multisegmentmätning beroende på motiv, spotmätning framförallt när jag har människor med då jag vill exponera efter ansikten för att hudtonerna skall bli så bra som möjligt.

Men måste alltså följa upp bättre om det är jag och inte kameran det är fel på.

Andra problemet är eg knepigare, men just nu funkar det så jag gör inget om det inte börjar spöka igen.

Tackar för alla bra synpunkter!!!

Hur ser histogramet ut i kameran när du tagit en bild? Det är det som ligger till grund för om din bild är överexponerad eller inte. Ligger histogramet rätt är sensorn exponerad rätt.
Blir det sen överexponerat i LR har du säkerligen nån inställning fel där.
Om sensorn skulle vara överexponerad flera steg borde du inte kunna "rädda" bilden i LR, för mycket information borde vara borta. Kan du rädda bilderna tyder det också på att det är nån inställning som är fel och att sensorn trots allt är rätt exponerad. Hur sen en kamera Jpeg ut?

Två-tre steg är på tok för mycket för att det ska vara inom "normalfelkurvan". Jag kan se tre tänkbara felkällor:

• Tokinställning i kameran
• Tokinställning i LR
• Defekt kamera

En fjärde, lite mer perifer förklaring kan vara olja på bländarlamellerna, men då borde felet bli så stort att det borde synas på LCDn. Kolla för säkerhets skull om Du får någon skillad med exp på största resp. minsta bländare. Är stor bländare OK, men inte en liten ( därför att bländaren inte vill stänga ) är det objektivet som är boven.

LCDn duger egetligen inte till att göra exponeringsbedömning, inte på någon kamera, så det "hjälpmedlet" kan Du blömma bort. Kolla skärpan - Ja, men inte exp. Den enda ledtråd som är riktigt gångbar är histogrammet.

Har Du testat att använda en annan kamera parallellt? Eller kollat med en lös mätare? Två kameror exponerar sällan på pricken lika, men det ska i alla fall hamna i samma härad.

Garantin är ju kvar på kameran, så ett sätt att "skyffla Svarte Oatter", är ju att gå tillbaka till säljaren och beklaga sig.

Lightrooms standardinställning vid import av A700-RAW är alldeles för ljus. Jag har ett eget "preset" eller vad de nu kallas då jag importerar mina bilder där jag ställt ner ljusstyrka och en massa andra parametrar.

Pyl skrev:
Lightrooms standardinställning vid import av A700-RAW är alldeles för ljus. Jag har ett eget "preset" eller vad de nu kallas då jag importerar mina bilder där jag ställt ner ljusstyrka och en massa andra parametrar.

Vad har du för grundinställningar?

js1 skrev:
Vad har du för grundinställningar?

Sitter på jobbet och har inte tillgång till dessa just nu. Ska försöka komma ihåg att posta dem ikväll om jag har tid. Om jag visade hur bilderna såg ut direkt efter en import så vet jag dock att många skulle undra vad det är för skitkamera jag har då bilderna är väldigt tråkiga med låg kontrast och färgmättnad etc. :)

Ja, gör gärna det. Kör själv ACR och också ändrat en del i grundinställningara, inte så mycket men dock. Skulle vara kul att jämföra.

Från Dyxum

Shadow Tint: 0
Red Hue: -25
Red Saturation: +40
Green Hue: -30
Green Saturation: -20
Blue Hue: +11
Blue Saturation: -4

hbengtsson skrev:
Från Dyxum

Shadow Tint: 0
Red Hue: -25
Red Saturation: +40
Green Hue: -30
Green Saturation: -20
Blue Hue: +11
Blue Saturation: -4

Det där är färgkorrigering i LR från en kamera och gäller endast för den kamera som kalibrerades.

Histogram

Histogram är ngt jag inte är jättebra på, men kollar jag på bilderna på kortet i kameran just nu verkar det mesta vara hyfsat rätt.

Hej Jörgen och tack för synpunkter. Det är faktiskt just sedan jag gått över till RAW som standardinställning som överexponeringen blivit markant, tidigare körde jag alltid JPEG med hög upplösning, det kändes "enklare" i början.
Hjärtligt tack till alla andra med alla bra synpunkter. Suveränt forum att bara ställa frågor rakt ut i cyberrymden och få en massa svar!!!

Det låter som kameran i själva verket är ok och att ngt annat ligger bakom dina problem. I alla fall vad beträffar exponeringen. Tappar minnet gör den väl fortfarande?

Histogram är ngt du absolut måste lära dig behärska, att bedömma exponeringen via LCD:n är vanskligt. En solig dag utomhus ser det mesta underexponerat ut på LCD:n.

Kameran är dessutom så fiffig att den markerar under resp överexponerade delar i bilden genom blinkande markeringar när du har histogrambilder framme.

Kolla lite på de här länkarna:

http://www.fotosidan.se/cldoc/8172.htm

Om du kör enbart RAW (eller cRAW) bör du stänga av DRO-funktionen i din kamera eftersom den påverkar exponeringen och histogramet.

Senast ändrad:
DRO

Jörgen igen

Har haft DRO på +Lv2 även nätr jag gått över till RAW. Skall jag ha den på standard eller off?

Om DRO:n är aktiverad visas det DRO-behandlade histogramet tillsammans med en DRO-behandlad indexbild i LCD:n även om du kör i RAW enbart och ger på så sätt en ngt missvisande bild av det verkliga histogramet rakt från sensorn.

DRO:n sänker snarare än höjer exponeringen för att bibehålla detaljer i högdagrarna.

http://www.photoclubalpha.com/2007/11/01/dro-idc-and-acr/

Senast ändrad:
Nu när jag läser allt du skrivit så låter det som att det är LR som bara ställer till det, ja LR drar upp brightness på bilderna i default, testa att trycka på "auto" så fixar LR till det om du inte själv orkar "pilla"

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto