ANNONS
Annons

Min 350d hänger sig

Produkter
(logga in för att koppla)

PierreS

Aktiv medlem
Jag köpte min 350d i april förra året. Den har funkat bra till förra helgen. Då hängde den sig helt omotiverat. Den går inte att stänga av och den går inte att använda. Byta batteri hjälpte inte. Ta ut batteriet ledde bara till att displayen slocknar. Kameran funkar fortfarande inte. Efter en stunds pillande gick den igång lika omotiverat. Under veckans gång har detta hänt ett par gånger. En stunds pillande (ta ut batteri, lossa objektiv mm) och så är den igång igen.
Idag har den hållit på på detta sätt hela dagen. Den har varit obrukbar långa stunder för att plötsligt gå igång igen.
Nån som har haft samma problem? Ska jag lämna in den eller finns nån lösning på närmare håll?

Jag skulle lämna in den snabbt som attan, garantin gäller väl ett år och du köpte den i april...

MVH Romana

Har du uppdaterat till senaste firmvare. Jag tror att den heter 1.03?

Du kan hämta hem den från canons hemsida och ladda ner till kameran själv. Du behöver dock logga in för att kunna hämta hem den.

romhav skrev:
Jag skulle lämna in den snabbt som attan, garantin gäller väl ett år och du köpte den i april...

MVH Romana

Om det är ett "ursprungsfel" så har du 2 eller 3 års garanti beroende på när du köpte varan:

Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut:
Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Konsumentverket - Garanti

mvh
cf

romhav skrev:
Hej! Det du skriver stämmer ju, men jag har erfarenhet av att det kan vara mkt svårt att hävda fabrikations/ursprungsfel...så jag skulle lämna in kameran under garantitiden.

MVH Romana

Om jag inte minns fel så är det inte du som ska behöva bevisa det utan verkstaden som ska bevisa det motsatta.

Jag har redan pratat med Cyberphoto och de verkar övertygade om att detta fel går på garantin. De skulle skicka ner nåt papper åt mig och sen är det bara att skicka kameran till Stockholm och de får åtgärda felet. Tre (3) veckor utan kamera :( . Minst.

Joel Höglund skrev:
Om jag inte minns fel så är det inte du som ska behöva bevisa det utan verkstaden som ska bevisa det motsatta.

Om du syftar på konsumentköplagen är det så att tillverkaren/säljaren har bevisrätt första sex månaderna. Därefter övergår det till dig att visa på att felet fanns från början vilket kan vara väldigt svårt.

Att lämna in grejorna under tillverkarens egna garantiperiod är oftast betydligt lugnare...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar