Annons

min 30d hänger sig!

Produkter
(logga in för att koppla)

hengo

Medlem
Efter att kameran fungerat felfritt i ca ett år har den nu plödsligt börjat hänga upp sig då och då (ganska ofta faktiskt) Vilket såklart är grymt irriterande. Hela kameran liksom låser sig och man måste ta ut batteriet och sätta i det igen för att den ska börja funka igen, och det gör den varje gång efter att man tagit ut batteriet?
Kan det hjälpa att updatera Firmware till 1.0.5? (har 1.0.4 nu)..

Händer det alltid med samma objektiv på kameran, eller spelar det ingen roll?
Får du något felmeddelande?

Hmm, är lite osäker men jag tror det händer med olika objektiv. Ska försöka vara observant på det under den närmaste tiden så återkommer jag sen. Får inget felmeddelande, utan den bara "tvärfryser"..

Tack för svaret!

Hej

Försök rengöra kontakterna, går att ta med suddigummi, ta bort resterna sedan.

MVH

Omar

Ahaa, du menar kontakterna vid batteriet antar jag?
Den hänger sig precis när bilden är tagen verkar det som, man ser genom sökaren. När den väl hängt sig är det bara batterisymbolen som syns på displayen, och det är ingen "slut på batterisymbol" utan fullladdat.

Ska prova suddgummiknepet!

Tack!

Henning

Hej

Tänkte mer på objektiv kontakterna (guld pläterade), dock bra att ta batteriet också.

Mvh

Omar

Nu har jag varit observant på errorn under senaste dagarna när jag plåtat och den yttrar inte längre lika dant...

Kameran fungerar helt, det går att fokusera ändra inställningar och allting MEN inte att plåta!! Händer ingenting när man trycker på slutarn, det enda som hjälper då är att ta ut batteriet och sätta idet igen, då fungerar den som vanligt igen. Otroligt irriterande, speciellt att man inte ser att den hängt sig förns man komponerat färdigt och ska skjuta av, då upptäcker man... blä

Någon med liknande erfarenheter?

Minneskortet?

Jag har vid ett enda tillfälle råkat ut för en oförklarlig "hängning" precis som du beskriver ovan där allt fungerar men det går inte att trycka av. I mitt fall hade jag ett "udda" minneskort i. Just för stunden behövde jag ett kort i en krissituation och tog det som fanns. (256mb Lexar) Det är enda gången som kameran har spökat.

Vid tillfället körde jag en kort serie och väntade på att kamera och kort hade pratat färdigt med varandra och där fick jag vänta......

//Micke

AAhh!
Nu när du säger det så!
Problemen började efter att jag köpt ett nytt Compact Flash Sandisck EXTREME III 2gig. Ska fortsätta observera min kameras lilla liv och se om den bara hänger sig när jag använder detta minneskortet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar