ANNONS
Annons

microdol-X eller Rodinla till T-Max 100?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Igårkväll var jag ner i mörkrummet och skulle framkalla två filmer. Men till min stora förskräckelse hade jag helt slut på T-Max framkallare. Fix hade jag kvar men framkallaren var slut.

Jag hade dock en oöppnad burk med Microdol-X pulver samt en oöppnad flaska Rodinal. Jag har aldrig använt dessa framkallare förut och blev osäker på om jag kunde använda dem till T-Max.

Hittade i bruksanvisningen till microdolen ngt om T-Max, men halva var bortriven så det gick inte att utläsa hur jag skulle göra.

Är det ngn här som har använt dessa framkallare till T-Max och hur blandade ni dessa då? Och hur lång tid krävs det för att filmen skulle bli korrekt exponerad om jag har två spiraler i samma behållare?

Kan jag dessutom använda T-Max fix till filmen trots att an annan framkallare används?

Hoppas på att ngn har svar på dess frågor för jag bara inte ids ge mig iväg till stan för att handla framkallare just nu, och jag vill verkligen veta hur filmerna blev.

/Catherine - Osäker som vanligt

1. För att hitta rätt tid+temperatur för vilken (nästan) som helst kombination av film o framkallare konsultera "The Massive Devchart" som finns på:

http://www.digitaltruth.com/devchart.html

2. Fix är fix. Det går att använda vilket fix som helst så länge som du fixerar tillräckligt lång tid. Dubbla klarningstiden brukar vara standard, dvs ta en liten skål med fix och lägg i en "filmsnutt" ta tiden tills filmbiten är helt klar. Dubbla den tiden bör du fixera i just det fixet.

3. För Microdol och Microphen m.fl får man förlänga framkallningen med c 10% per film. Kodaks hemsida bör ha detaljerna för Microdol.

För Rodinal kör du med angiven tid och kasserar den förbrukade framkallaren.

Tusen Tack!

Vilken fantastisk sida! Där fanns ju allt jag behövde veta :)

Tusen Tack Åke!

/Catherine-som skall framkalla ikväll

Jag hade nog inte använt rodinal till tmax100. Man får grövre korn och det är oftast inte något man eftersträvar om man använder tmax100.
Dessutom tycker jag att Tmax-filmerna har "fult korn" vilket förstärks med rodinal.

Dock när man inte använder rodinal så har tmax100 så superlitet korn att det känns nästan kornlöst.

/Henri

En vän till mig plåtade bröllop med Tmax i rodinal. Det blev otroligt snyggt. Skarpt och inte särskilt kornigt.
Här är en av dem

Jag har själv väldigt lite erfarenhet av Tmax.

Rodinal

En framkallare som har hängt med sedan den lanserades på 1890-talet. I koncentrat så håller den bättre än någon annan framkallare. Min erfarenhet av Rodinal som jag använde väldigt intensivt under 80-talet för att pressa tri-x och anpassa till olika kontrastsituationer vid fotografering, lärde mig att den är superb som framkallare. Den ger skarpare korn än någon annan framkallare men är oerhört känslig för exponeringen alltså under eller överexponering. När exponering och framkallningskoncentration stämmer överens så är den oslagbar. Med dagens olika matrixmätningssystem etc så fungerar den
säkert bättre. D-76 , t-max developer mmm har större exponeringstolerans än Rodinalen och framför allt de är snabbare i tid mätt. Rodinal är väl förmodligen den enda framkallare som kommer att finnas kvar så länge det finns analoga fotografer.
mvh
Lasse

När det gäller exponeringstolerans så vet jag inte om man kan säga att den är större med utjämningsframkallare som t.ex D-76? Skillnaden är nog mera att D-76 arbetar mera normalt med skuggpartierna och ger bättre separation än Rodinal där? Underexponerar man så märks det mindre med en sådan framkallare eftersom skuggåtergivningen ändå kan bli godtagbar. Underexponerar man med Rodinal som framkallare kan skuggseparationen däremot bli betydligt sämre eftersom den inte verkar ge lika bra separation där. Jag har alltid misstänkt att Rodinal påverkar separationen och ger en effekt med sk. lång tå, alltså att den försämrar skuggseparationen och förbättrar högdagerseparationen. Lasses resonemang om sämre exponeringstolerans med Rodinal ser jag som ytterligare en pusselbit som gör att min misstanke kanske kan bekräftas? Exponeringsförändring får nämligen störst effekt i skuggorna och minst i högdagrarna. Men jag kan givetvis ha fel, detta är dock mina erfarenheter.

Vad gäller Microdol-X som ju är en sk finkornsfrankallare kan jag inte säga hur den funkar med T-kornsfilmer som T-Max 100. Men Aculux-2, som också är en finkornsframkallare, fungerar alldeles utmärkt och rekommenderas t.ex av Photax för T-max 100.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.