Annons

Micodrive, klart snabbast att spara!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Men ni har väl noterat att testet gäller hur fort olika kort läser och skriver i en Firewire kortläsare? Det är alltså inte hastigheten i kameran det handlar om. Det är farten i kameran som är viktigast för min del, jag kan vänta när datorn läser av kortet, men inte när jag plåtar!

Kolla istället på Rob Galbraiths sida om verkliga tester i kamera. Det ger ett helt annat resultat. Och får en att fundera lite, varför är 10D långsammare än D60?

Här är testet.
 
Jeppe skrev:
För att 10D har en inbäddad jpg kanske ?

/Jeppe 3x256MB Transcend

Det har knappast med saken att göra - testet visar ju K/s och då spelar filstorleken ingen roll i jämförelsen. Och sen, jämför tiderna med D60. D60:an är drygt 20% snabbare även på JPEG där filstorlekarna är exakt samma.
 
Japp.. såg det.. kollade även i forumet där folk hade fått precis tvärtom oxå...

Dock känns det inte så viktigt... man köper ju inte en 10D för att ta snabba bildserier..
 
jag är ingen avancerad fotograf men jag satsade på CF för min 10D:a istället för microdrive pga. att 1GB ger dålig riskspridning och microdrivarna tekniskt sett löper större risk att gå sönder.
 
I praktiken är man bara uppmärksam på skrivhastigheten när kamerans buffert är fylld (10D=9 bilder) och man måste vänta innan det går att fortsätta. Normalt skriver den när man pysslar med annat.
 
D30 till D60 var ett stort lyft iom att när en bild sparats så kan man ta nästa.

Dock är det fortfarande klart irriterande att det tar en bra stund att få bufferen skriven till disk.

På D60, vet ej om D10 är så, så är alla funktioner blockerade medan det finns bilder i bufferten, tex menyvalen etc. Man kan bara ta en bild till osv. Dock kan man givetvis ändra tid och bländare, men ändå. Vill man tex stänga av braceting eller sätta på den är det bara att vänta den evighet det tar.

8 bilder i RAW på en microdrive tar sin tid i anspråk som liknar evigheten...

Roine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.