ANNONS
Annons

MF Tele

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas.Magnusson

Aktiv medlem
Kan ett sådant här objektiv verkligen fungera? känns som om kvaliten borde bli rätt kass, eller vad tror ni?

500mm / 1000mm Telephoto Zoom Lens Kit for Pentax AF Mount
• All Brand New & Factory Sealed
• Complete Package with ALL Manufacturer's Supplied Accessories
• Latest Model with Full 6 Year Phoenix USA Warranty

This powerful Phoenix 500mm telephoto lens utilizes aluminum alloy construction, computer designed all glass optics and the latest optical multi-coating techniques to provide crisp, high contrast, virtually flare free images of distant subjects, even under adverse lighting conditions.
The aperture settings from f/8 - f/32 retains a full range of exposure / depth of field settings, TTL metering, aperture priority automatic and manual metering capabilities of your camera. For tripod/monopod use, the rotatable tripod mount is positioned to provide optimum balance and rotates for quick and easy vertical format shooting.
The amazing power of this lens gives you the equivalent of looking through a pair of 10x power binoculars. This affordable 500mm telephoto is perfect for nature, sports and surveillance photography, and comes complete with a soft case, caps and full warranty.

Will mount to ANY Pentax AutoFocus Film or Digital SLR Camera Including:
Pentax *Ist DL, *Ist DS2, *Ist DS, *Ist D, MZ-3, MZ-5, MZ-6, MZ-7, MZ10, MZ-30, MZ-50, MZ-60, MZ-M, MZ-S, PZ-1, PZ-10, PZ-20, PZ-50, PZ-70, SF-1, SF-1N, SF-10, SF-7, SF-X, SF-XN, Z-1, Z-1P, ZX-5, ZX-5n, ZX-7, ZX-10, ZX-30, ZX-50, ZX-50P, ZX-60, ZX-L, ZX-M & *ist, etc.
Lens Construction: 4 elements in 4 groups Angle of View: 5° Minimum Focus Distance: 33 ft. Focus Modes: Manual focus Aperture: f/8.0 - f/32.0 Filter Size: 67mm Dimensions (D x L): 2.8 x 11.7 in. Weight: 22.6 oz.

Inte till K10D

Jag skulle inte välja den till K10D men om du inte har så stora krav och liten plånbok...
Du kan oxå titta på Photax.se, dom brukar ha billiga objektiv. Om du ska använda den till att fota månen med så funkar det nog (blir 765mm på 35mm). Men 1000mm med en 2X teleförlängare blir bländare 16 som störst, funkar nog inte så bra. Har du tur så kan du hitta ett test eller bilder på nätet. Du har inte sagt nåt om priset men lågt pris brukar innebära låg kvalitet. Begagnat finns en del manuell fokus Tokina och Tamron 500mm spegeltele (bara bländare8) med hygglig kvalitet, men den varierar från exemplar till exemplar, dom e ganska billiga oxå. Sigma före år ~1985 bör undvikas för skärpans skull men tidigare nämnda märken finns som tex 400mm bländare 5,6.
En klassiker är Pentax K 500mm bländare 4,5 (såldes under många år) som inte har "A" på bländarringen men annars är ett bra (och långt)objektiv.
Ett annat smart val är annars Pentax K200 2,5 (skarp)eller ett gammalt ljusstarkt 300mm objektiv, då har du ett användbart objektiv (ljusstarkt) som oxå kan användas med en teleförlängare och som fortfarande har användbar ljusstyrka. På http://www.pbase.com/ kan du hitta bilder från en massa olika objektiv.

Tack för tipsen! jag sprang på objektivet av en slump, har inte sett märket Phoenix tidigare (mest därför jag blev intresserad), de verkade ha en massa lågbudgetprylar. Oh nej jag funderade inte på att köpa det, kostar visserligen bara en tusenlapp men med den ljusstyrkan lär den inte prestera något vidare och att sätta det på en k10d vore nästan kriminellt ;)

Men ska kolla upp de objektivien du nämnde, ett hyggligt tele till rimligt pris är klart intressant.

Har för mig att Phoenix är Kinesisk.
Här är en diskusion om vad Pentax M300 f4 kan kosta + en indikation att det finns en på Ebay just nu.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=20987014
Jag har det objektivet, ett toppklass objektiv från första halvan av 80talet. runt 85 fick den namnet A300 (funkar med programauto). Slutet på 80 eller början på 90talet kom nya F300 f4,5 (aningen vassare)med autofokus och stativfäste som senare togs bort (av prisskäl?) när FA300 kom ut (uppdatering av objektivinfo).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar