Annons

Metz - ett företag på väg att gå under...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag såg det - verkligen tråkigt. Ett kvalitetsföretag som "har varit med mig" sedan jag började fotografera, för så där typ 2/3-dels århundrade sedan.

Men det är förskräckande få av alla de fotoföretag och kameratillverkare som funnits under större delen av mitt fotoliv som fortfarande är "still standing" än idag. Äger/har under mitt liv ägt kameror från trettio olika SYSTEM. Hur många kan räkna upp mer än en handfull idag? Knappt jag själv ens, behöver förmodligen sitta och fundera under ganska lång tid bara för att komma ihåg flertalet (ifall jag inte hittar en anteckning nånstans). Men det är ingen idé att drömma. Det är inte bara de stora som äter de små, nu är det också de snabba som äter de långsamma. Och företagen måste komma på hur de ska kunna skaffa sig en framträdande plats på Internet. Samt gärna tillhöra nån elektronikjätte.

Verkligen trist.... :-(
Även jag har lyriska erfarenheter av deras blixt-sortiment. Glömmer aldrig min andra resa till dunkla djupa rengskogar, denna gång i Venezuela 1990.

Efter att året innan varit i Thailand och där stiftat bekantskap med äkta regnskog för första gången i mitt liv och samtidigt bittert erfara hur jäkla svårt det var att plåta fågel i det "ljuset", insåg jag att här krävs det fanimig andra doningar... Därför klev jag resolut in på Kameradoktorn en månad innan resan till Venezuela och begärde få köpa "det värsta som finns" i blixt-väg. Sagt å gjort, på planet över till Venezuela satt jag och plöjde manualer (min första blixt, kunskap noll!) över min nya utrustning, en Metz stavblixt 45-Ct4 med kakburk till fressnerlins (nästan fördubblar räckviden hos blixten).

En helt ny fotografisk värld/möjligheter öppnade sig... Jäklar vad jag/blixten rockade i den "kolmörka djungeln"!! Fick med mig fågelbilder hem som jag (åtminstone då) knappt trodde var sanna. Många skådarpolare fick ryckningar i ansiktet av mina fågelbilder (betänk att det var början på 90-talet...).

Blixtutrustningen funkade dessutom klanderfritt i denna miljö. En gång, i en s.k molnregnskog i Costa Rica, la blixten av. Det hade kommit in fukt i den s.k SCA-adaptern (en liten "kloss" som var placerade i kamerans blixtsko). Efter att ha öppnat upp den, låtit legat på tork under natten, satt ihop den på morgonen samt säkra skarven med ett stycke hederligt isoleringstejp, så var det problemet eliminerat för all framtid!

Tack Metz!!! Kommer aldrig glömma era kvalitetsblixtrar!!

/Oscar

Jag tror att deras största problem är att kameratillverkarna han ikapp dem. "Alla" använde Metz fram till ungefär samtidigt när autofokus kom till proffskamerorna - i samband med det släppte kameratillverkarna egna bra blixtar som inte kostade mer och gav lika bra eller bättre resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar