Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Metz blixt och Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

mikwide

Aktiv medlem
Har en Metz 45 CL-4 och undrar om jag kan använda denna till min Canon 10D?

TTL funkar inte antar jag men vore fint om man kunde få blixten att lösa ut så att man kan köra manuellt.

Tacksam för lite tips och råd!

Borde väl fungera, med en SCA adapter som passar foten? Metz SCA 312 tror jag är för EOS, och 311 för äldre. Testade en gång en CT-4 med SCA-311 på en EOS 500N och manuellt fill jag minnas att det fungerade fint.

hmm.. tycker mig ha ett minne av att jag precis läst att man måste passa sig för att köra metz på just 10D... nåt med att volten va fel osv osv.

Just detta jag var lite orolig för, skulle va fint att kunna använda med synkkabel.

Någon som VET om det är ofarligt att köra med synkkabel på med Metzen och Canon 10D?

Jag har en Metz 40MZ-3i och en adapter SCA3101 och den fungerar ej på EOS 10D. Blixten fungerar dock utmärkt på min EOS 1N.
Synk uttaget fungerar inte heller med en vanlig kabel. Har provat på 4-5 olika blixtar men kabeln måst ha en anna polaritet. Köpte därför en specialkabel på Voxon som byter polariteten.
-Jääääla skiiitkamera! (EOS 10D)

Glömde en sak. -Det ska finnas en nyare adapter som heter SCA3102 (som jag har beställt och som jag ska pröva nästa vecka).

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto