Annons

Metz 45 CT-1, hjälp+manual

Produkter
(logga in för att koppla)

TrySh

Aktiv medlem
Jag har nyligen fått tag på en Metz 45 ct-1 blixt.
Mina frågor:

Har aldrig fotat med blixt förut, hur går man tillväga?
det enda man kan ställa in är iso't och avstånd, sen kan välja ett bländartal utifrån det...
okej så långt fattar jag,men sen då? är det bara att ta en slutartid,vilken som helst?

Är det någon som har en manual till denna blixt? i pdf format?

Tackar

TrySh skrev:

det enda man kan ställa in är iso't och avstånd, sen kan välja ett bländartal utifrån det...
okej så långt fattar jag,men sen då? är det bara att ta en slutartid,vilken som helst?

Blixten mäter blixtljuset med en sensor som sitter under blixthuvudet, överst på handtaget.

Blixten har 5 så kallade "arbetsbländare". Börja med att ställa in iso och välj sedan en arbetsbländare. På skalan kan du se hur långt blixten orkar maximalt i de olika lägena.

Slutartiden kan vara hur lång som helst och så kort som din blixtsynktid. t ex 1/125s.
Slutartiden påverkar inte hur starkt blixtljuset blir på din bild utan bara hur starkt den omgivande naturliga ljuset blir.

Det är ofta snyggt att matcha bländaren med en tid som ger rätt exponering av det naturliga befintliga ljuset. Genom att välja tidsautomatik kan du få kameran att automatiskt välja en matchande tid.

Hmm,nu verkar det som om kontakten som ska va mellan kameran och blixten inte får nån kontakt..
Vars kan man få tag på en ny sån tro..?

TrySh skrev:
Hmm,nu verkar det som om kontakten som ska va mellan kameran och blixten inte får nån kontakt..
Vars kan man få tag på en ny sån tro..?

I en välsorterad fotobutik eller hus generalagenten Tura Scandinavia.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar