Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Metadata i Lightroom
- Trådstartare Uggla
- Start datum
reboot81
Aktiv medlem
Vad har du för mailtjänst? Mailar du bifogade bilder så kan det hända att bilderna sparas om. Prova att ladda upp på flickr eller på exif-viewer.
Uggla
Medlem
kan *du* se exifdata på dina exporterade bilder?
Ja, jag kan se EXIF på mina exporterade bilder.
Uggla
Medlem
Vad har du för mailtjänst? Mailar du bifogade bilder så kan det hända att bilderna sparas om. Prova att ladda upp på flickr eller på exif-viewer.
Jag skickar mail med Outlook.
AFJ
Aktiv medlem
Jag skickar mail med Outlook.
Det finns en inställning för bifogade filer där du kan välja att ställa in så att bilder förminskas till en viss storlek (för att göra mailen mindre). Om den är aktiverad så försvinner EXIF-informationen.
Uggla
Medlem
Om jag skickar bilden till mig själv så kan jag inte se EXIF/UOch om du mailar bilden till dig själv? Kan du fortfarande få ut EXIF?
Uggla
Medlem
Hej!Det finns en inställning för bifogade filer där du kan välja att ställa in så att bilder förminskas till en viss storlek (för att göra mailen mindre). Om den är aktiverad så försvinner EXIF-informationen.
Menar du där man väljer mellan "Mindre, Mellan, Stor, Ursprunglig storlek"?
Om jag inte väljer där, hur skall jag då skicka?
/Uffe
AFJ
Aktiv medlem
Hej!
Menar du där man väljer mellan "Mindre, Mellan, Stor, Ursprunglig storlek"?
Om jag inte väljer där, hur skall jag då skicka?
/Uffe
Ursprunglig så bör filen skickas som den är.
erro.se
Aktiv medlem
Om jag skickar bilden till mig själv så kan jag inte se EXIF/U
Då är det ju någonstans i mailkedjan som EXIF försvinner. Hur skickar du bilden? Bifogar du bilden som en fil, eller "infogar" du en bild? Om du bifogar en fil så ska mailprogram/server/tjänst inte påverka filen. Om du däremot infogar så kan en del program lägga sig i och försöka "optimera" bilden för mail och då kan jag tänka mig att EXIF tas bort, samt att kanske komprimering eller storleken (antalet pixlar) ändras.
Uggla
Medlem
Hej!Då är det ju någonstans i mailkedjan som EXIF försvinner. Hur skickar du bilden? Bifogar du bilden som en fil, eller "infogar" du en bild? Om du bifogar en fil så ska mailprogram/server/tjänst inte påverka filen. Om du däremot infogar så kan en del program lägga sig i och försöka "optimera" bilden för mail och då kan jag tänka mig att EXIF tas bort, samt att kanske komprimering eller storleken (antalet pixlar) ändras.
Tack alla för svar och tips!
Jag skickar bilderna som "Bifogad fil".
Jag väljer Mellan- eller Stor storlek.
Då brukar filen hålla sig runt 2 MB.
Vid ursprunglig storlek tycker jag att filen blir för stor.
Jag plåtar i RAW och skickar bilder i JPEG.
/Uffe
Vassius
Aktiv medlem
Vid ursprunglig storlek tycker jag att filen blir för stor.
Exportera den till mindre storlek då, så kan du använda "ursprunglig storlek" i mejlprogrammet.
Uggla
Medlem
Exportera den till mindre storlek då, så kan du använda "ursprunglig storlek" i mejlprogrammet.
Tack för tipset!
Jag skall göra ett försök.
/U