Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Metadata i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Uggla

Medlem
Jag har Nikon D7000.
Ingen som jag mailar till kan se EXIF på mina bilder fast jag bockat för "Alla metadata" vid exporteringen i Lightroom.

Varken Nikon support eller Moderskeppet kan förklara varför eller hjälpa mig.

Vad är felet?

Uffe

Jag skickar mail med Outlook.

Det finns en inställning för bifogade filer där du kan välja att ställa in så att bilder förminskas till en viss storlek (för att göra mailen mindre). Om den är aktiverad så försvinner EXIF-informationen.

Det finns en inställning för bifogade filer där du kan välja att ställa in så att bilder förminskas till en viss storlek (för att göra mailen mindre). Om den är aktiverad så försvinner EXIF-informationen.
Hej!
Menar du där man väljer mellan "Mindre, Mellan, Stor, Ursprunglig storlek"?

Om jag inte väljer där, hur skall jag då skicka?

/Uffe

Om jag skickar bilden till mig själv så kan jag inte se EXIF/U

Då är det ju någonstans i mailkedjan som EXIF försvinner. Hur skickar du bilden? Bifogar du bilden som en fil, eller "infogar" du en bild? Om du bifogar en fil så ska mailprogram/server/tjänst inte påverka filen. Om du däremot infogar så kan en del program lägga sig i och försöka "optimera" bilden för mail och då kan jag tänka mig att EXIF tas bort, samt att kanske komprimering eller storleken (antalet pixlar) ändras.

Då är det ju någonstans i mailkedjan som EXIF försvinner. Hur skickar du bilden? Bifogar du bilden som en fil, eller "infogar" du en bild? Om du bifogar en fil så ska mailprogram/server/tjänst inte påverka filen. Om du däremot infogar så kan en del program lägga sig i och försöka "optimera" bilden för mail och då kan jag tänka mig att EXIF tas bort, samt att kanske komprimering eller storleken (antalet pixlar) ändras.
Hej!

Tack alla för svar och tips!

Jag skickar bilderna som "Bifogad fil".

Jag väljer Mellan- eller Stor storlek.
Då brukar filen hålla sig runt 2 MB.

Vid ursprunglig storlek tycker jag att filen blir för stor.
Jag plåtar i RAW och skickar bilder i JPEG.

/Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar