Annons

Mesta och bästa kameran för pengarna

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar för att ni tar er tid. Efter att ha läst lite recensioner och youtubeklipp så lutar det nog åt d3200 och ett teleobjektiv lite senare. Var länge inne på k50 men några recensioner klagar lite på bildkvalitén

Märkligt - Pentax skall verkligen ha fått till prestandan i 16mp sensorn. Jag tror att man inte bör välja bort Pentax p g a bildkvalitet.
 
Hur vädertåliga kameror är f u de som uppger sig vara vädertåliga är svårt att säga. Många år sedan var det ett reportage där man rest med en otätad Canon D60 (alltså inte 60D utan den riktigt gamla 6mp D60) och två EOS filmhus genom Afrika. Filmhusen la av men den otätade D60 höll - det var ju mer damm än regn men ändå. Skall man fota i skur är vädertätning hos kamera och objektiv bra, om annars spelar det nog mindre roll. Men jag håller verkligen med - Pentax K-50 med dubbelzoomkittet är ett bättre paket än D3200 med dubbelzoom VR paketet. Och ja, Pentax har bildstab i huset som funkar med alla objektiv. Däremot så blir ju sökarbilden inte stabiliserad men det kan man nog klara med upp till 200mm utan problem. Med längre telen är det bra med en bildstab sökare.

Jag vet att du har en enorm kärlek till svårförståeliga förkortningar, men f u är en synnerligen oföskämd sådan som jag inte tror uppskattas av någon.
 

Låter ganska konstigt, kan vara som en av kommentarerna till länken säger, att man bara tittat på JPEG som inte är dess starka sida. Tittar vi på dxomark är testar K-50 aningen lägre men du lär inte märka skillnaden om du inte skaffar superskarp optik i 10.000 kronorsklassen och skriver ut kopior i A1 storlek, och då förmodligen bara om du har en likadan bild att jämföra med. Jag tror inte att du behöver oroa dig för bildkvaliteten. Det finns folk som använder t.ex. Canon 7D, som har långt sämre dxo testvärden för proffessionellt bruk

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...rand2)/Nikon/(appareil3)/619|0/(brand3)/Canon

En annan fördel med Pentaxen är att den har bildstabiliseringen i kameran, vilket gör att den fungerar även med äldre begagnade objektiv.

Det faktum att du inte ser hela bilden i sökaren kommer att göra att du oftare vill beskära bilder från den kameran, och då kommer du att förlora en del av det lilla kvalitetsförsprång som D3200 har. Ännu mer förlorar du om kameran ligger i väskan för att det råkade duggregna lite, och du inte hinner få upp den i tid för att ta bilden, eller att du behöver fibbla för mycket i menyer för att hinna ta bilden. K-30 och som man kan se av nedanstående video även K-50 har knappar och rattar för att kunna styra det mesta direkt

http://www.youtube.com/watch?v=QeTGLVfto0M

Det enda jag egentligen saknar är nedbländningsknapp och tum-fokus knapp. Och tittar du på testerna på nätet ska du nog undvika JPEG, men det bör du nog göra i vilket fall om du vill få ut bästa bildkvalitet oavsett om du väljer Pentax Nikon eller något annat märke.
 
Glöm inte tillgången på begagnatmarknaden.

Om du nu köper en kamera kommer du förmodligen fastna i det, som vi andra ;-)

Att få bra tillgång till begagnad optik m.m. gör att valet bör stå mellan Nikon och Canon.

Lycka till.

MVH Julle.

Jo, men i så fall bör man undvika Nikon D3xxx och D5xxx som inte har fullt stöd för autofokus med äldre optik. Bättre i så fall att skaffa en begagnad Nikon D7000 om budgeten är knapp.

Det är för övrigt inte direkt ont om begagnad optik till Pentax heller. Pentax K-bayonett har funnits i över 25 år och använts av många kameratillverkare förutom Pentax. En hel del av dem är förstås manuellt fokuserade, men till skillnad från Nikon D3200 har Pentax K-30 fokus peaking i Live view och bildstabilisering i kamerahuset vilket underlättar.
 
...Det är för övrigt inte direkt ont om begagnad optik till Pentax heller. Pentax K-bayonett har funnits i över 25 år och använts av många kameratillverkare förutom Pentax. En hel del av dem är förstås manuellt fokuserade, men till skillnad från Nikon D3200 har Pentax K-30 fokus peaking i Live view och bildstabilisering i kamerahuset vilket underlättar.

Hur pass gamla objektiv kan man köpa till Pentax ifall man vill ha en hygglig autofokus och är det någon speciell beteckning i namnet för dessa?
 
Då Pentax har kvar skruvkopplingen i husen torde alla AF objektiv ge AF. Jag är inte Pentaxanvändare så jag har inte tillgång till någon sammanställning och har inte sökt någon. Vad jag förstått fungerar alla objektiv med K fattning f ö som torde vara sedan 1976 eller så (efter M42 fattning övergavs). Viss begränsning för Ricohobjektiv med K fattning med slutarprioritet.
 
Jo, men i så fall bör man undvika Nikon D3xxx och D5xxx som inte har fullt stöd för autofokus med äldre optik. Bättre i så fall att skaffa en begagnad Nikon D7000 om budgeten är knapp.

Det är för övrigt inte direkt ont om begagnad optik till Pentax heller. Pentax K-bayonett har funnits i över 25 år och använts av många kameratillverkare förutom Pentax. En hel del av dem är förstås manuellt fokuserade, men till skillnad från Nikon D3200 har Pentax K-30 fokus peaking i Live view och bildstabilisering i kamerahuset vilket underlättar.

Såg att jag skrev fel, det är K-50 som har focus peaking, vet tror inte K-30 hade/har det
 
Hur mycket ska man egentligen tänka på det här med vädertåliga? Är "vanliga" kameror väldigt känsliga?

Nikon med flera delar in sina kameror i "vädertätade" och "inte vädertätade", men verkligheten är förstås inte så enkel. Min D5100 är inte vädertätad, men trots det har jag använt den i regn flera gånger. Det är dock värt att notera att D5xxx-serien har gummitätning över kontakterna på vänstersidan medan D3xxx-serien bara har en enkel plastlucka. D7xxx-serien är vädertätad.
 
Hej!

Jag ska köpa min första systemkamera nu och finner det svårt i denna djungel av olika varianter.
Vill inte köpa den billigaste kameran som man sedan måste byta om något år, men vill inte ge för mycket pengar heller.

Två förslag som jag har kommit fram till är dessa:

http://www.dustinhome.se/product/5010745003/nikon-d3200-lens-18-55-ii-ed-55-200-ii-ed-16gb-vaska/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5785

och

http://www.dustinhome.se/product/5010745003/nikon-d3200-lens-18-55-ii-ed-55-200-ii-ed-16gb-vaska/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5785

Har ni några erfarenheter eller tankar och förslag så hör gärna av er.

Tycker helt klart att du ska titta på Nikon D7000 då du säger att det inte ska vara av de billigaste husen. D7000 är en bra kamera att börja med, inte för enkel inte för avancerad och de finns till bra beg priser. Nikon säger jag eftersom jag själv är helt såld på Nikon.
Fördelen med både Nikon/Canon är att det finns ett stort utbud av begagnat.
Lycka till med valet och välkommen till prylnirvana :)
 
Nu tycker jag att man skall ta i beaktande att det är TS första DSLR och denne vill ha MÖJLIGHET att växa i kameran men kanske inte alls kommer att ha ett bestående intresse eller köpa mer optik. Det är sant att D7000 är den billigaste kameran Nikon har med bra sökare och kompatibilitet med alla AF objektiv för Nikon. Betänk att det billigaste dubbelkittet D7000+18-55VR+55-200VR ligger på 9500:- så det är lite andra pengar.

Så ja, skaffar man Pentax K-50 t ex kanske man bör fundera över systembyte om man skall ha f/2,8 zoomar ffa om man kan tänka sig beg då Nikon/Canon då blir prisvärda. Å andra sidan, skaffar man kitzoomar vill man ju ändå sälja dessa. Om några år vill man nog ändå byta hus. Skaffar man D3200 vill man nog ändå byta hus om man blir biten av intresset så även där spelar systemvalet lite roll. Så jag tror inte det spelar så stor roll vilket systemval TS gör nu. Köp det som känns bäst och ha ett öppet sinne om man vill uppgradera.

Själv ser jag kameran som bihang till objektivet men detta är inte så relevant för de som köper första systemkameran - och det är TS behov vi tänker på.
 
Nu tycker jag att man skall ta i beaktande att det är TS första DSLR och denne vill ha MÖJLIGHET att växa i kameran men kanske inte alls kommer att ha ett bestående intresse eller köpa mer optik. Det är sant att D7000 är den billigaste kameran Nikon har med bra sökare och kompatibilitet med alla AF objektiv för Nikon. Betänk att det billigaste dubbelkittet D7000+18-55VR+55-200VR ligger på 9500:- så det är lite andra pengar.

Nu kan man ju komma undan betydligt billigare om man köper sin Nikon D7000 begagnad. Å andra sidan har har en Pentax K-50 i stort sett alla finesser du hittar på D7000, plus en del praktiska automatiklägen som D7000 saknar, fast till lägre pris. Jag tänker på programautomatikläget där man rattar in ISO med någon av inmatningsrattarna och kameran väljer bländare och tid, eller läget där man själv ställer in bländare och tid och kameran väljer iso. De här lägena går i och för sig att köra även på D7000, men de är inte riktigt lika smidiga att ställa in som på Pentaxen.

Vad det gäller 2.8 zoom så kostar en Pentax 16-50/2.8 under 8000 ny och det är ungefär samma pris som man får betala för en begagnad Nikon 17-55/2.8. Längre brännvidder som 70-200//2.8 kan man ju välja Sigma eller Tamron vare sig han skaffar Nikon eller Pentax. Pentax har dessutom en 50-135/2.8 för ungefär 10.000 vilket faktiskt är en ganska pjäs då den väger väldigt lite. Behöver man inte fullt 200 mm kan man spara nästan ett kilo i vikt.

Såväl ny eller begagnad Nikon D7000 som Pentax K-50 är bra kameror att växa i. Båda är enklare att hantera än Nikons D3xxx och D5xxx modeller genom att de har mer direkta fysiska kontroller
 
Alla kamerorna som nämnts är bra. Det finns inga dåliga DSLR,.. pffh det finns inga dåliga kameror, överhuvud.

Jag har bara en kommentar, i början av tråden lät det ganska mycket som om D3200 var det självklara instegsvalet. Det är det inte, enligt min mening. Anledningen är dels att en del handlare har ex av D5100 kvar, till låga priser som ligger i närheten av D3200. Dels att även Canon 1100D, enligt min åsikt, levererar bättre bildkvalitet än D3200, trots sina ynka 12Mp.

Nu lär man ju föralldel nog bli nöjd med grund-bildkvaliten vad man än väljer. Det här är lite närsynt besatthet, när man diskuterar moderna (nya, ej begagnade) sensorer. Jag kom in på de nya studiojämförelsebilderna på 70D, dpreview, och kunde konstatera att Canon kommit ifatt, och kanske också förbi (inte Fuji, förstås). Men samtidigt kunde jag också konstatera att skillnaden mot gamla 18,3 Mp generation från 60D, 7D, 550D, 600D, 650D, 700D, är så liten att ingen vettig människa uppgraderar till 70D bara för sensorns skull. Så vad är allt snack om att Canon hade sämst sensorer egentligen värt?

Det är bra, att de märken som inte är marknadsledande lyfts fram på det som de är bättre på!
Så långt är jag överrens. När det gäller sjalva valet, bör man nog ändå vidga sin horisont lite.

(Och i samband med 70D peekandet, kom jag också att plocka in 1100D och D3200, och fick mig en liten överraskning. Valet - med avseende sensorerna - är inte alls så självklart som det kan verka. Själv skulle jag nog ändå välja D3200, men mest för att 1100D är en i grunden billigare kamera, i ett lite annorlunda prissegment. Men om man t.ex. vill ha insteg i just Canon, varför inte?).
 
Ang vädertätning

Vädertätatde kamerahus i all ära, men det spelar föga roll om objektiven inte är vädertätade.
I övrigt instämmer med de som tidigare skrivit att det finns inga direkt dåliga s k instegsmodeller. Om det nu gäller Nikon 3200 så vill jag återigen understryka att bakåtkompabilitet med äldre objektiv ( skruvdriven AF) inte är optimal då 3200 saknar egen AF-motor.

Men kameran med AF-S objektiv är riktigt bra och hävdar sig mycket bra vad gäller bildkvalitet.

//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.