Annons

mest väsentliga kringutrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocksteady

Aktiv medlem
vad använder ni er mest av när ni fotograferar, bortsett från kamerahus och optik?

och vad skulle ni inte vilja vara utan?
 
Stativ, när det är mörkt. Nån annan kringutrustning känner jag inte att jag behöver.
En blixt kunde ju vara nåt, men jag har klarat mig utan hittills:)
 
Köpte en blixt idag och den kommer att användas mycket... Men annars är varma kläder ett måste, finns inget värre än att förfrysa fingrarna så man knappt kan trycka in avtryckarn. :p En smidig kamerväska/ryggsäck kan vara bra också.
Edit: Måste man köpa en sån också Magnus :p
 
Olika stativ

Min kringutrustning är i ordning:
1. UV-filter som skyddar objektivlinserna
2. Fotoväska
3. Enbensstativ med kulled som är ypperligt att ha när jag använder lite tyngre objektiv. Digitalkamerorna av amatörkaraktär är relativt lättare och med zoomar så är enbensstativet en hjälp för att undvika rörelseoskärpa, som jag iaf haft lätt att få.
4. Vanligt trebensstativ
5. Utlösare för att minimera rörelseoskärpa vid avtryck
6. Bordsstativ som jag även med kulleden kan stadga mot överkroppen.
7. Bra blixt utöver kamerans inbygda
(jag har Nikon D70 digitalt men även F90x analogt)
//Björn E.
 
Visitkort och anteckningblock med penna är viktigt för mig. Men regnar det spelar jag in namnen med mikrofonen bak på kameran.

Blixtsändaren är också ett välanvänt tillbehör.
 
Stativ kommer först på min lista över "övriga tillbehör".
Andra saker som jag använder en del är polfilter, IR-filter och makrokopplingsring.
 
Film, då jag inte äger någon digitalkamera. Men det är ju ganska självklart.

Blixt, fast ganska sällan. Tror jag använder öronproppar oftare än blixt.
 
STATIV, absolut det viktigaste för mej, plåtar en hel del i skymmning och hade inte fixat det utan stativet. Har t.o.m. blivit så att kameran och stativet alltid sitter ihop.
 
Stora rejäla motljusskydd till samtliga objektiv.

Motljusskydd för ögat och sid-/medljusskydd för okularet. Helst i form av en stor, vridbar (!) ögonmussla. I nödfall kan en stor vidbrättad slokhatt eller annan lämpligt utformad huvudbonad fungera hjälpligt.

Stativ.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.