Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mest överskattade konstfotomotivet?

Produkter
(logga in för att koppla)
JOOO skrev:
Nja... kärnan var väl mer att du tycker ramar (förutom 3-4 pixalar breda) har en tendens att vilseleda betraktaren att tro att bilden i sig är bättre än vad den i själva verket är... eller..? ;)

Precis, huvudet på spiken. Tittar man på kommentarerna ang. dylika bilder är jag nog inte helt ute och cyklar. Du menade ju själv att responsen kanske hade varit annorlunda utan ramar i dina exempelbilder :)

Och nu har vi hamnat där jag befarade att det brukar landa. Alltså när någon har tagit det personligt och det spårar ur ...

/Johan
 
hansen2 skrev:
Precis, huvudet på spiken. Tittar man på kommentarerna ang. dylika bilder är jag nog inte helt ute och cyklar. Du menade ju själv att responsen kanske hade varit annorlunda utan ramar i dina exempelbilder :)
Ja... och det kan även bekräfta Min ståndpunkt; att ramar eller avsaknad av ramar och mycket annat är viktigt för den totala bildupplevelsen... Nu tycker jag det känns som vi går i cirklar.. ;)


Och nu har vi hamnat där jag befarade att det brukar landa. Alltså när någon har tagit det personligt och det spårar ur ...

/Johan
..?..:eek: Hur då menar du?
 
Val av färgen på ram och passpartout är beroende på bildens utseende. Så även typen av ram.

Men:
Även färgen på väggen bakom ramen har betydelse för hur en bild upplevs, så även utställningslokalen och ljussättningen. Vart ska man dra gränsen för vad man vill ha kritik på på fotosidan. Totala bildupplevelsen låter lite väl långtgående? Ska man fota bilden i ram på plats i lokalen där man har för avsikt att hänga bilden och införa en möjlighet att spela bakgrundsmusik (jag kom också att tänka på doft TV :) ) när kritikbilder visas på fotosidan? Nej, tänkte väl det.

Jag drar gränsen vid själva fotot.
 
Galaxens President skrev:


Jag drar gränsen vid själva fotot.
Och jag drar gränsen för det som är praktiskt (och tämligen enkelt) genomförbart för att göra bilden så bra som möjligt... ;)

Olika skolor här antar jag. Somliga anser att Bilden ska tas vid fotograferingstillfället och att all form av efterarbete är "fusk" eller dylikt. Andra kan tänka sig att göra smärre efterarbeten för att göra Bilden bättre. Ytterligare en grupp kan tänka sig att modifiera hela bilden...
personligen ser jag inget större fel i vare sig det ena eller det andra... Varför begränsa sig..? ;)
 
Ramar...igen... :)

Ursäkta jag glider in i tråden "Ramverket" igen.. ;-)

Om man talar om bilder på vägg,
så är nog ram viktig för bilden...
Men svårt..
(Min fru brukar hjälpa mig!)

Hon talar ibland om ton i ton med bilden för ram och paspartout (och vägg)...
och så finns det tjockare paspartout..
och paspartout kan ta större yta..
och tunnare ramar...och...och...och...
Alltså,
min fru hjälper mig då det gäller att hänga på vägg!!!!

Men här,
då jag hyffsat kan klara mig själv,
så är jag litet svag för tunnare svarta ramar!
På vissa bilder....med ljusa ytor, och litet mörkt, då ofta svartvita, med en tunn ram som inramar, men inte dominer, passar bra tycker jag, eller..??
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=450074
 
Vad är egentligen överskattat? Om någonting känns överskattat så ligger det väl i personen själv än i den objektiva sanningen…
Om man tycker att en viss kategori är överskattad, så har man tilldelat den ett slags värde, som i sin tur står över alla andra kategorier. Om det upplevs störande, är det väl bara att låta bli att tilldela något värde, och ta det för vad det faktiskt är – ett uttryck.

/Marcus
 
seamonster skrev:
Vad är egentligen överskattat? Om någonting känns överskattat så ligger det väl i personen själv än i den objektiva sanningen…
Jo, och det är väl det diskussionen rör sig om...
Ingen här tror väl att det finns regler för vad som är konst, vad som är kitch...
 
dobos skrev:
Nja, jag vet inte om jag törs!

Annars måste jag tillägga att jag älskar storformat - när det används rätt, dvs ger lyster och upplösning som knappast motsvaras av något annat. Det jag retar mig på är att det används till "dåliga" bilder som lika gärna hade kunnat tas med "dålig" kamera. Om nu bilden ska se ut att vara tagen med en Holga, ta den då med en Holga.

Vad är det för fel på Holga? Varför underskatta detta bildverktyg så fatalt? Holga är inte så dålig som många tror. Men det är svårare att fotografera med den eftersom inställningsmöjligheterna är få eller närmast obefintliga. Därför blir många Holgabilder ofta tekniskt dåliga och det verkar ha blivit kult. Lyster och brillians styrs mera av kopieringsförfarandet och fotografens/framkallarens/kopistens kunskaper än av vilken kamera man använder. Storformat är heller inte bara skärpa och lyster. Ofta vill man ha kornlöshet och den rika tonfördelning som formatet ger samt möjligheten till kort skärpedjup med maximalt diffuserad bakgrund utan att man ställer krav på absolut skärpa och brillians.
 
OK, en utmaning.
Alla väljer EN kategori bilder, exempelvis vattendroppar. Plocka fram kameran och gör något nytt med samma motiv. Utveckla era ideér om dessa värdelösa motiv för att få andra att ändra uppfattning.

Låter det helt som en helt körd idé?
 
Per Crona skrev:
OK, en utmaning.
Alla väljer EN kategori bilder, exempelvis vattendroppar. Plocka fram kameran och gör något nytt med samma motiv. Utveckla era ideér om dessa värdelösa motiv för att få andra att ändra uppfattning.

Låter det helt som en helt körd idé?
Om en vecka eller så får jag mitt beställda macroobjektiv och då kommer jag anta utmaningen!




* och förhoppningsvis har den här tråden försvunnit flera sidor bort vid det laget... ;p *
 
Håller med trådstartaren i tonåringar och badrum med blod.

Jag vet inte om det ens går att göra en originell bild med dem tre elementen längre.
 
Det här var ju en av de mest bildmässiga trådarna här på länge, och jag har lyckats låta bli att hitta den tills nu.

De bilder jag skickat hit den senaste tiden har haft ramar (ganska tunna och mest för att få dit en ©). Dessutom använder jag ramar för att på något sätt efterlikna den teknik jag använde i mörkrummet, för att visa att bilden var helt obeskuren. En del redigerare blev galna på att få bilder med "sorgkant".

Jag beskär alltså mina bilden sällan eller aldrig, på gott och ont, och jag har nog gjort mig skyldig till att fotografera många av dessa överskattade motiv.

Jag tycker den här tråden vore kul om den kompletterades med att man postar sina egna exempel på överskattade motiv :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.