Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mera dia

Produkter
(logga in för att koppla)

sjondin

Medlem
Funderar på att börja ta dia, men är rätt så novis inom ämnet. Det jag undrar över är hur det egentligen går till i framkallningen? Kan jag skicka in rullarna till ett lab, för att sedan rama dom själv? Skiljer det mycket på kvalitet laben emellan, och vad är ca priset per rulle utan ramar?

Största skillnaden i kvalitet är huruvida de repar eller ej tycker jag. Min erfarenhet är att alla repar någon gång, så du kan välja vilket som helst ;)

Rama själv så blir det som bonus färre repor. Det är bara att säga att du vill ha omonterat så får du dem klippta i sexremsor i plastfickor. Brukar bli en selma billigare typ.

Man slipper också borststrån som i alla fall Fuji i Ånge alltid lyckas få att fastna på mina bilder (om man beställer med ramar).
Om du låter labbet rama så är det många gånger billigaste möjliga ramar som gäller (läs CS-ramar).

Fuji, klipper sönder bilderna med jämna mellanrum. Plus att det är mer regel än undantag att det blir repor på diorna. Lämnar aldrig dia dit längre. Nästan inga negativfilmer heller längre.

Mvh
Maverick

Jag har provat lite olika labb. Fujilabbet i Ånge har slarvat bort en film för mig - som kom till rätta efter en månad, på grund av att jag hade skrivit upp exakt vilket motiv jag hade på varje bild. Filmen var pressad - de tar ungefär 3 veckor på sig att skicka tillbaka en pressad film!

Jag testade Västsvenska Fotolabbet, som på kort tid lyckades repa samtliga bilder på en film och nästan göra hål i en annan...

Nu kör jag med Diabolaget i Stockholm (annonsör på denna sida!). Hittills inga problem alls, mycket god kvalitet. Enda "anmärkningen" är förekomst av små vita "korn", som dock går att damma bort. Det blir något dyrare om man skickar enstaka filmer p.g.a. portot, men inte så betydande. Ingen extra avgift för pressade filmer, så kör du mycket med det är det rena vinsten. En annan stor fördel: Mycket snabb leverans. Alltid 2 arbetsdagar efter du postade filmen, även med montering, d.v.s. man framkallar filmen samma dag man får den och lägger den på posten igen!

Fuji i Ånge hårstråar bilder som man lämnar in för ramning.
Använder nuförtiden oramade bilder i från Proffskopia i Jönköping. Kostar 37kr + porto hos scandinavianphoto.proffslabb = inga repor eller ituklippta bilder. Snabbare leverans också. Klarar till och med att klippa mellan bilderna vid mörka nattbilder.

Körde tidigare alltid med Fuji i Ånge, och var överlag nöjd.

Nu har jag dock hittat ett lokalt företag (Staffans bilder i Göteborg / Högsbo). Dom är i stort sett lika billiga (35 + moms) och framkallar på några timmar - lämna på morgonen och hämta vid lunch.

Montera gör jag alltid själv. Man knyter speciella band till bilderna när man sitter vid ljusbordet och granskar med lupp... Dessutom är jag jättenöjd om jag på en 36:a får fem bilder som jag är nöjd med...

Tack för alla fina tips! En annan fundering: Behöver man mörkrum för att framkalla dia? Jag har fått för mig att processen i stort sett går till på så vis att man i princip bara "drar ut" filmen ur kasetten, för att sedan beskära den för ramning. Isf borde detta ju inte vara så komplicerat att göra själv? Hur går egentligen framkallningsprocessen till för dia?

DIA

Jag kan rekommendera Scandinavian Photo:s framkallningspåse för dia.Dom anlitar ett proffslabb i Jönköping som jag tycker är bra.
Även Photax framkallningspåse är bra,där filmen hamnar hos prolabb i Stockholm.Man kan välja om man vill ha bilderna ramade eller ej.

sjondin skrev:
En annan fundering: Behöver man mörkrum för att framkalla dia? Jag har fått för mig att processen i stort sett går till på så vis att man i princip bara "drar ut" filmen ur kasetten, för att sedan beskära den för ramning. Isf borde detta ju inte vara så komplicerat att göra själv? Hur går egentligen framkallningsprocessen till för dia?
Det är en process som är mycket känsligare än svartvitframkallning. Tider och temperaturer är väldigt viktiga att hålla exakta. Det finns folk som gör det hemma, men de är lätt räknade.

Tips

Ett tips, köp Q-mailer framkallningspåsar på scandphoto. jag har framkallat ca 600 rullar där helt utan problem.

jag framkallar alla mina filmer oss ett proffslab här i stockholm. man köper kuponger som man lämnar in med filmen.

10st kuponger (10st framkallningar)
både färg och svart/vit
24 timmar
380kr

eric

Re: Tips

HBL skrev:
Ett tips, köp Q-mailer framkallningspåsar på scandphoto. jag har framkallat ca 600 rullar där helt utan problem.
Förtydligande:
Q-Mailerpåsar som köpes ifrån Scand.. framkallas hos Proffskopia på samma ort. Mycket bra labb.
Förövrigt så är Q-Mailer bara Kodaks kvalitétsmärkning på framkallningslabb.

linus:
trodde inte så många här var intresserad av proffslab då de flesta tycker det e dyrt.

allafall.....

ja just det... prolabbet var det.
jätte bra lab!
jag har tidigare framkallat oss diabolaget men jag prolabbet känns bättre. plus att det ligger vägg i vägg med en yrkesfotobutik.

http://www.prolabbet.se/

Det var många tips på andra labb... Staffans bilder, Proffskopia, och Prolabbet. Vilka av dessa labb framkallar, monterar och postar filmen samma dag, d.v.s. jag har den i min postlåda två arbetsdagar senare?

Någon som vet vilken sorts ramar man får på de olika ställena?

Prolabbet har enligt deras hemsida framkallning på 2-,5- respektive 24 timmar.

Proffskopia är snabba. Det kommer tillbaka med hemvändande post (nästan) men tyvärr så är postservicen i Sverige inte vad den tidigare var och det är posten som sinkar tiden. Men med ramat har jag fått hem ifrån Proffskopia på tre dagar i alla fall. Fuji tar minst en vecka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar