Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mera dia

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv lämnar jag mina dior i en Fujibutik som skickar en storlåda till Ånge.
Jag har inte haft några problem men då har jag bara lämnat någon ett par filmer (än).

tacka vet jag Lunds Ljuskopiering (bildecenter.com) dom kan bannemig framkalla dior dom, perfekt resultat varje gång, inget dam inga repor, tycker nog bilderna blir bättre exponerade där också...

sa jag att dom var snabba o billiga också, 37kr oramat (4h) express 2h dubbla priset. med ramar 80kr (bra ramar)

hugo skrev:
tacka vet jag Lunds Ljuskopiering (bildecenter.com) ...tycker nog bilderna blir bättre exponerade där också...

Wow! Kan de justera skärpa och skärpedjup oxå? Ändra bildvinkel och brännvidd? Lägga på ett polfilter?

;) ***skämtar***

Tjena! Försöker skaka liv i denna tråd igen så får vi se vad som händer...

Har låtit Proffskopia i Jönköping framkalla och rama ett par diafilmer (Kodak 100 VS) åt mig vid ett par olika tillfällen. Har två iaktagelser som jag funderar på. För det första finns små oljedroppsliknande fläckar på filmen, inte stora-syns endast när man tittar på dem i projektor. Går inte att blåsa bort. Det är inte alla bilder som är skadade, endast ca 3-5 per film.
För det andra var filmerna överexponerade/ framkallade. Därför underexponerade jag nästkommande filmer ett halvt steg- perfekt resultat. Fast fortfarande något som ser ut som små olje/vattendroppar på filmen.
Tidigare har jag använt Velvia utan att behöva kompensera vid exponeringen, framkallade vid Fuji Ånge. Har inte testat lämna in Velvia till Proffskopia.

Tror att jag behöver formulera mina huvudfrågor om någon ska förstå vad jag vill ha svar på;
Känner någon igen problemet med fläckarna? Och är det någonting i axeln Canon EOS 5 - Kodan 100 VS - Proffskopia som talar för att ljusa bilder i slutändan? Kanske filmen inte ska exp efter ISO 100?

Hoppas någon orkat läsa igenom.

mvh Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar