Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer suddighet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cassiopeia Hven

Ny medlem
Låt mig med en gång säga: Jag är en fullständig nybörjare - totalt okunnig!

Nå mitt problem, för tillfället är att jag vill kunna ta bilder med ett klart fokus och för övrigt en suddig bakgrund/omgivning. Med kort skärpedjup tror jag är den korrekta benämningen.

Jag bifogar en bild på en hängande tomat där jag lyckats få till det någotsånär som jag vill ha det.

Mitt problem är att jag lyckas aldrig ta den här typen av bilder inomhus - eller någonstans där det inte finns flera meter av bakgrund bakom som kan bli "blurrig" eller suddig.

Går det att få till "suddighet" om bakgrunden till det som jag vill skall vara skarpt bara är 30 cm, 50 cm eller 1 m?

Och kan jag uppnå det med den utrustning som jag tagit "tomatbilden" med d v s en Nikon 40 DX objektiv 55-200, 1:4-5.6?

Bilagor

• tomatbakgrundssudd.jpg
    tomatbakgrundssudd.jpg
    12.4 KB · Visningar: 585
Du kan få den effekt du önskar om du väljer längsta brännvidd och största bländaröppning (dvs minsta tal), med det objektiv du har, det är därför du troligen har problem inne för att få den effekten. Testa enligt ovan annars så köp något med f/1,8, tex 35, 50 eller 85

Ja, det är möjligt att uppnå det med din telezoom, och förutsättningen är att du använder stor bländaröppning.

Bländaren är hålet inne i objektivet där ljuset släpps in, och den där siffran "1:4-5.6 " säger hur stor öppningen kan bli som mest. Om du ställer in kameran på A och ställer bländaren på så låg siffra som det går, blir skärpedjupet kort, och du kan få oskarp bakgrund när du tar saker på nära håll.

Bländaren visas med nämnaren i ett bråk, 1/4, 1/5,6, 1/8, 1/11 och 1,16. För att det ska bli enklare visar kameran bara nämnaren, så när det står 4 betyder det 1/4. Och 1/4 är mer än 1/8, så det är därför en lägre siffra betyder större hål. Och ju större hålet är, ju mer oskärpa kan man få i bakgrunden. Det är alltså en låg siffra som ska ställas in för bländaren.

Om du vill ha bakgrunden ännu mer oskarp, är det avståndet till ditt motiv och avståndet till bakgrunden som avgör hur oskarp du kan få bakgrunden. Man får kortare skärpedjup på nära håll.

Ett sätt att komma närmre än det kortaste fokusavståndet är att sätta på en närbildslins, och det kan hjälpa till att få bakgrunden mer oskarp, då man måste gå närmre för att få tomaten skarp.

Ju större bländaröppning desto kortare skärpedjup och suddigare bakgrund.

Ju längre avstånd mellan motiv och bakgrund, desto mer oskärpa i bakgrunden. Å andra sidan ser du också mer av bakgrunden.

Ju längre brännvidd desto suddigare bakgrund. Å andra sidan ser du mindre av motivet om du står kvar på samma plats. Du får backa för att se mer av motivet, och då får du längre skärpedjup och mindre sudd i bakgrunden. Å andra sidan ser du mindre av bakgrunden än med en kortare brännvidd.

Allt hänger ihop, och en sak påverkar en annan. En förändring måste kompenseras med en annan förändring.

Liten sensor ger också stort skärpedjup och skarpa bilder.
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Man kan också i ett bildbehandlingsprogram (Photoshop / Gimp) märka motivet med mjuka eller skarpa gränslinjer, invertera märkningen, dvs märka allt annat utom motivet. Nu lägger man på litet Gaussisk oskärpa från filter/oskärpa-samlingen. Bilden blir som tagen med Hasselblad storformat och stor bländare.

Tack för alla svar!
Det var klargörande och bra råd.

Det blev ett nytt objektiv ett fast 50 mm F 1.8 och jag är väldigt nöjd vad det gäller att åstadkomma den önskade "suddigheten"! Alla fula, ostädade bakgrunder försvinner som i ett förklarat skimmer - härligt!

Nå, nu är jag dels rädd för att jag kommer att sluta med en hel samling objektiv som jag kommer att behöva dra runt i en liten trolley. Det börjar bli tungt i handväskan. (Jag hittade någon liten kul grej som man kunde skruva på ett av mina andra objektiv för att få vidvinkel, så det blev en sådan mojäng också. Inser att det är lätt att bli riktigt prylbesatt av det här.) Och dels inser jag att jag behöver läsa på om vitbalans (vad det nu är, förstår att det inte har med tvättmaskinens olika program att göra i alla fall), slutare och iso.....och säkert en hel massa annat. Så jag lär återkomma med fler frågor!

Bilagor

• nyaobjektivet3.jpg
    nyaobjektivet3.jpg
    12 KB · Visningar: 275
Fin bild.
Tänk dig ett objektiv på 85mm och största bländare på f/1,2. Då har du ett skärpedjup på någon centimeter. Det är då man får skarpa ögon och suddig nästip. :)

Tack Lars Martin - men säg inte så det blir ju en pryl till att släpa på..... Himmel, hur väljer man vilket objektiv man ska ha med sig, känns alldeles för meckigt att släpa på mer än ett och ledsen att behöva lämna denna ytliga kommentarer men varför är kameraväskor så förbaskat fula...

Tack Lars Martin - men säg inte så det blir ju en pryl till att släpa på..... Himmel, hur väljer man vilket objektiv man ska ha med sig, känns alldeles för meckigt att släpa på mer än ett och ledsen att behöva lämna denna ytliga kommentarer men varför är kameraväskor så förbaskat fula...

Finns ju hur många väskor som helst. Hur vill du att din ska se ut? Finns ju designväskor, färgranna, axel, rygg, mag, hölster, sling, etc.

/stefan

Det finns kameraväskor som ser ut som handväskor också, och en del av dem kan fylla båda funktionerna. Ett alternativ är att inreda sin väska själv med lämpligt material. Skumplasten som liggunderlag görs av är ganska bra, och den kan limmas med kontaktlim. Man kan klä med tyg om man vill ha det snyggare.

Och om man vill köpa färdigt finns det strängt taget hur många som helst, exempelvis Kelly Moore. Om du googlar på camera handbag hittar du mycket.

Fin bild.
Tänk dig ett objektiv på 85mm och största bländare på f/1,2. Då har du ett skärpedjup på någon centimeter. Det är då man får skarpa ögon och suddig nästip. :)

Nää, jag bara fantiserade lite. Det objektiv du har 50/1.8 är perfekt att börja med. Kör på det tills du känner att det inte täcker alla behov.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar