Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer suddighet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cassiopeia Hven

Ny medlem
Låt mig med en gång säga: Jag är en fullständig nybörjare - totalt okunnig!

Nå mitt problem, för tillfället är att jag vill kunna ta bilder med ett klart fokus och för övrigt en suddig bakgrund/omgivning. Med kort skärpedjup tror jag är den korrekta benämningen.

Jag bifogar en bild på en hängande tomat där jag lyckats få till det någotsånär som jag vill ha det.

Mitt problem är att jag lyckas aldrig ta den här typen av bilder inomhus - eller någonstans där det inte finns flera meter av bakgrund bakom som kan bli "blurrig" eller suddig.

Går det att få till "suddighet" om bakgrunden till det som jag vill skall vara skarpt bara är 30 cm, 50 cm eller 1 m?

Och kan jag uppnå det med den utrustning som jag tagit "tomatbilden" med d v s en Nikon 40 DX objektiv 55-200, 1:4-5.6?

Bilagor

• tomatbakgrundssudd.jpg
    tomatbakgrundssudd.jpg
    12.4 KB · Visningar: 585
Du kan få den effekt du önskar om du väljer längsta brännvidd och största bländaröppning (dvs minsta tal), med det objektiv du har, det är därför du troligen har problem inne för att få den effekten. Testa enligt ovan annars så köp något med f/1,8, tex 35, 50 eller 85

Ja, det är möjligt att uppnå det med din telezoom, och förutsättningen är att du använder stor bländaröppning.

Bländaren är hålet inne i objektivet där ljuset släpps in, och den där siffran "1:4-5.6 " säger hur stor öppningen kan bli som mest. Om du ställer in kameran på A och ställer bländaren på så låg siffra som det går, blir skärpedjupet kort, och du kan få oskarp bakgrund när du tar saker på nära håll.