Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer ljusinsläpp, kortare skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)

Greeneyes75

Ny medlem
Hej,

jag behöver er hjälp. Är en fotoglad novis med dålig kunskap och behöver er hjälp. Skulle vilja få in lite mer ljus och även få kortare skärpedjup i mina bilder - främst makro.
Har Nikon D80 + 18-55mm VR objektiv. (Har även ett teleobjektiv (Nikkor) men det lyckas jag inte få tillräcklig skärpa i ens med stativ, så det använder jag inte alls tyvärr).

Någon med ltie smarta, handfasta råd för en nybörjare?

Kitobjektiv

Kitobjektivet 18-55 (?) har väl en största bländare på 3.5-5.6. Det är kanske inte den bländare man önskat för krämig bokeh. Om du har möjlighet, sök ex. ett 50 eller 35mm fast objektiv med bländare från1.2-2.0 för riktigt skarpa bilder och fin bokeh:) För makro... överlämnar till andra med erfarenhet av dylikt. Men titta på bländaröppningar som ligger under kanske 2-2.5:)

Jag förstår inte riktigt vad du behöver hjälp med. Vill du har köpråd om objektivköp? I så fall är en 50/1.8 (i D eller G-version) ett säkert kort. Det ger dig en klart större max bländare än du har, vilket ju ger kortare skärpedjup.

Om du berättar vilket telezoom du har, kanske vi kan kommentera det också.

Per.

Välj A-läget (bländarprioritet) och använd så liten siffra som möjligt. Jag tror att det är f/3.5 (vid 18 mm) och 5.6 (vid 55 mm) på ditt objektiv. Då använder du den största möjliga bländaröppningen. Större ljusinsläpp och kortare skärpedjup går hand i hand när det gäller just bländaren. Sedan kan man ju önska ännu mer ljusinsläpp och ännu kortare skärpedjup, t.ex. f/2,8 eller f/1,4.

Med ett teleobjektiv måste du ha ganska snabba slutartider för att undvika skakningsoskärpa. Om ljuset inte räcker till trots stor bländaröppning (det lägsta möjliga talet på kameran) får du öka ISO-talet. Det ger å andra sidan lite brusigare bilder. Du får kompromissa helt enkelt! Jag tycker att du ska ge det flera chanser till. :)

Till sist, här är en länk till en kamerasimulator på nätet. Här kan du ändra på olika variabler och se hur det påverkar resultatet: http://camerasim.com/camera-simulator/

Tusen tack för alla era snabba och välformulerade svar.
Ska titta på dem ordentligt i kväll, återkommer.
Ska leta upp lite bilder också. Ha en fin dag!

Hej,

jag behöver er hjälp. Är en fotoglad novis med dålig kunskap och behöver er hjälp. Skulle vilja få in lite mer ljus och även få kortare skärpedjup i mina bilder - främst makro.
Har Nikon D80 + 18-55mm VR objektiv. (Har även ett teleobjektiv (Nikkor) men det lyckas jag inte få tillräcklig skärpa i ens med stativ, så det använder jag inte alls tyvärr).

Någon med ltie smarta, handfasta råd för en nybörjare?

Om du vill ha in mera ljus och få kortare skärpedjup behöver du ett nytt objektiv, eller köra med din telezoom som åtminstone på längre brännvidder ger mjuk bakgrund. Om du inte får skarpa bilder ens med stativ, kolla att du har stabilisatorn (om det har en sån) avstängd, och att stativet är tillräckligt stadigt. Använd fjärr- eller tidsutlösare för att undvika rubba stativet vid avtrycket.

Kortare skärpedjup främst vid makro låter ganska konstigt. Tvärtom brukar det ju vara svårt att få tillräckligt långt skärpedjup med makro. Men det gäller kanske mest makroobjektiv, och du kanske inte kommer tillräckligt nära med ditt 18-55, som ju för övrigt har hyfsade närbildsegenskaper. I så fall kan du ha nytta av ett skilt makroobjektiv, kanske Tamron 60/2, som funkar som både 1:1 makro och porträttobjektiv, och har ett steg större bländare än de allra flesta andra makroobjektiven på marknaden.

Bildexempel, snälla. Det säger mer än 1000 ord.

Vad menar du med "mera ljus"? Vil man släppa in mera ljus så är det ju bara att öppna bländaren eller använda längre slutartid. Men vad är det du vill egentligen?

Vid macrofoto (med macroobjektiv) brukar sällan problemet vara att skärpedjupet är för stort, snarare är det tvärtom... Och ju kortare avståndet är från objektiv till fokuspunkten, ju kortare blir skärpedjupet. Så eftersom fokusavståndet är kort vid macro måste man ofta blända ner för att få till tillräckligt stort skärpedjup (f/9 och mindre bländare kan ibland behövas, men även fast liten bländare används räcker ibland inte skärpedjupet till).

Ett exempel på ett bra macroobjektiv är Tamron AF SP 90/2.8 Di Macro.

Längre brännvidden 90mm innebär att det kortaste fokusavståndet är något större än för t ex ett 50mm objektiv (vid kortaste fokusavståndet ges ofta 1:1 förstoring, obs det finns undantag där objektiv inte kan ge denna förstoring).

Större fokusavståndet (i föregående stycke) innebär att sk. arbetsavståndet blir större, vilket ibland kan vara av intresse för att t ex inte skapa problem med skuggor eller skrämma skygga insekter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar