Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer ljus på Modellen

Produkter
(logga in för att koppla)
Powershooter skrev:
Oj vad kul med så mycket engagemang! Tack alla!
Jag ska testa i helgen och kommer lägga upp något...om jag lyckas. :)
Jag hade hoppats kunna stå med mitt 70-200 relativt långt från modellen och köra med min 550 rakt på med bouncer. Ansiktsporträtt eller rättare sagt halvkropp är jag ute efter. Tänkte plåta i en park, kort skärpedjup och försöka tänka på bakgrunden lite också, även om jag vill få den riktigt oskarp i detta fallet. Reflexskärm skall användas och kommer ha ganska långa av stånd till bakgrund. Men det blir väl aldrig som man tänkt sig i alla fall. Vi får se.
Tror inte bouncern (i detta fall en liten plastbit på blixten?) gör någon effekt annat än minskar styrkan på blixten. Inomhus sprider den ljuset i rummet och ger ett mjukare ljus.

Blixten står på ett stativ med ett paraply framför uppställt snett från sidan för att inte få ljuset "rätt på".

Canon ST- E2 i den här bilden (sändare) kameran styr ljuset som om blixten suttit på kameran.

För att få bättre möjlighet att styra ljuset som jag själv vill ha det kör jag med generator och studioblixtar för det mesta nu för tiden.
tungt som fan men batteridrivna studioblixtar är inte gratis:(

marco skrev:
Om nu ljuset går i 45 graders riktning i förhållande till bakgrunden så kommer ju inte huvudparten av ljuset att träffa bakgrunden överhuvudtaget...

Din teori stämmer om du slår blixten i en perfekt spegel, men om du slår den i en vanlig vit vägg så sprids ljuset avsevärt mer = teorin funkar inte.

Du får gärna tro på din teori, jag tror mer på mina personliga erfarenheter sedan många år :)

mvh.

/Janne

Janne H skrev:
Titta på Elinchrom, mycket prisvärda o vettiga batteriblixtar. Klart lättare o smidigare än generator med studioburkar tycker Janne.
Kan man använda vanliga Elinchrome blixtar till batterigeneratorn eller är det speciella blixtar till den?

Jag kan inte elinchrome men normalt sett så är det speciella blixtar för batteridrift. Eller så är det ett speciellt batteri för att kunna köra vanliga blixtar. Det första är i regel väldigt dyrt, det andra både dyrt och tungt.

Av dessa skäl köpte jag själv Bowens Esprit Gemini som kan köras på både batteri och nät. Mig veterligen så finns det ingen annan som klarar det. Jag kikade runt bland olika tillverkare i början av sommaren. De är lite dyrare än vanliga blixtar men mycket billigare än vad batteriblixtar normalt tycks vara. Säljs av www.dito.se

Mvh
Maverick

matnyttige skrev:
Kan man använda vanliga Elinchrome blixtar till batterigeneratorn eller är det speciella blixtar till den?

Nej det är seciella huvuden till Elins batteriblixt, men generatorn väger bara 8kg :)...lamphuvudena väger nästan inget :))) och prylarna går att sryra över 6-7 bländarsteg.
Det att de går att styra ner på så låg effekt och har en mycket kort uppladdningstid är väl det bästa med dom tycker jag.

Janne H skrev:
Din teori stämmer om du slår blixten i en perfekt spegel, men om du slår den i en vanlig vit vägg så sprids ljuset avsevärt mer = teorin funkar inte.

Du får gärna tro på din teori, jag tror mer på mina personliga erfarenheter sedan många år :)

mvh.

/Janne

Eh, nu var det i och för sig ingen teori jag framförde utan jag tänkte bara tipsa trådskaparen om hur jag brukar göra för att få till det. Men alla får ju givetvis göra precis som dom vill...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar