Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Mer ljus på Modellen
- Trådstartare MWPhoto
- Start datum
MWPhoto
Aktiv medlem
Jo tack, men jag skrev att jag kör bara med en 550EX nu. Har för mig att man ska kunna ställa så att ljuset inte "räcker längre än till motivet"??... Har det med synktider eller vad det nu är. Jag vil alltså att modellen skall framträda bättre i bilden. Hjälp mig nu då.Maverick skrev:
Manuellt genom att testa eller oxå mha en ljusmätare.
Fast rent generellt handlar det om att du ska ha mera ljus på modellen än på bakgrunden och det får du genom att justera ljuskällorna.
Mvh
Maverick
Senast ändrad:
Maverick
Aktiv medlem
Det har jag redan gjort i min första mening. Du måste köra manuellt och du måste kontrollera resultaten mha skärmen eller en ljusmätare.
Det finns inget sådant som att ljuset räcker endast fram till modellen i prkatiken. Såvida du inte har väldigt långt till bakgrunden. Drar du ner effekten så blir det förvisso mindre ljus på bakgrunden men även på modellen. Det som är intressant är skillnaden i ljus mellan modellen och bakgrunden och det förändras inte med lägre effekt.
Det handlar istället om att så lite ljus som möjligt ska träffa bakgrunden när du användern endast en blixt. Något som är rätt svårt med en systemblixt eftersom de är svåra att skärma av, de flyttar sig i regel med kameran osv. De är liksom konstruerade för att ge ett väldigt bra allmänljus snarare än ett effektljus som du efterfrågar.
Bästa möjligheterna får du genom att koppla isär kamera och blixt så att blixten blir fast placerad. Därifrån måste du sedan skärma av och sedan balansera så att du får rätt ljusmängd.
Mvh
Maverick
Det finns inget sådant som att ljuset räcker endast fram till modellen i prkatiken. Såvida du inte har väldigt långt till bakgrunden. Drar du ner effekten så blir det förvisso mindre ljus på bakgrunden men även på modellen. Det som är intressant är skillnaden i ljus mellan modellen och bakgrunden och det förändras inte med lägre effekt.
Det handlar istället om att så lite ljus som möjligt ska träffa bakgrunden när du användern endast en blixt. Något som är rätt svårt med en systemblixt eftersom de är svåra att skärma av, de flyttar sig i regel med kameran osv. De är liksom konstruerade för att ge ett väldigt bra allmänljus snarare än ett effektljus som du efterfrågar.
Bästa möjligheterna får du genom att koppla isär kamera och blixt så att blixten blir fast placerad. Därifrån måste du sedan skärma av och sedan balansera så att du får rätt ljusmängd.
Mvh
Maverick
MWPhoto
Aktiv medlem
Jag förstår vad du menar, men nu har jag hittat det jag var ute efter. Det är att ju kortare slutartid jag kör med, ju mörkare blir bakgrunden, men huvudmotivet består rättexponerat. testat och verifierat, så nu är jag nästan nöjd. Är det möjligt att köra med kortare slutartid än 1/250 i mitt fall? Går det att få effekten tydligare? Någon som vet?
Det du beskriver förstår jag. Dock kan jag inte förstå vad jag ska kunna göra med en extern ljusmätare i detta fallet om jag bara kör med en blixt monterad på kameran.
MVH Mats
Det du beskriver förstår jag. Dock kan jag inte förstå vad jag ska kunna göra med en extern ljusmätare i detta fallet om jag bara kör med en blixt monterad på kameran.
MVH Mats
Senast ändrad:
BeJi
Aktiv medlem
Jag tror jag vet vilken slags bild du är sugen på att ta. Det bästa är att ta i gryningen eller skymningen. Välj en plats där det är långt avstånd mellan modellen och bakgrunden. Se till att blixten bara tar på modellen och inte på nått mer fåremål eller marken där hon/han står, lite gör inget. Se bara till att moddellen är rätt exponerad skit i bakrunden, det sköter sig självt. Kör också som Fredrik säger manuellt och testa dig fram, kanske 1/200 och 13. Du har blixtsynk på 1/250 sek, så det är det snabbaste du kan exponera med kameran. Om du sedan behöver en snabbare tid ändå så får du frysa bilden med blixten. Och då är det brinn tiden på den som gäller (synka också på andra ridån då). Testa och lek, om du är rädd för att misslyckas på modellen så ta med en kompis innan och testa lite.
Ps. Använd bouncer Ds.
Lycka till!
Ps. Använd bouncer Ds.
Lycka till!
Maverick
Aktiv medlem
Med ljusmätaren kontrollerar du ljust vid modellen respektive bakgrund. För att mörka ut helt så bör det väl skilja en fyra fem steg iaf tror jag.
En kortare slutartid ska igentligen inte påverka blixtljuset utan det är bländaren som avgör helt. En ljusmätare lägger sig t ex aldrig i vad du har för slutartid utan den anger bara rätt bländare.
Dock är det så att när man har långa slutartider så balanseras det naturliga ljuset upp och får betydelse för resultatet. Kör man däremot på kortaste slutartid så påverkar inte dagsljuset alls om det inte är dagtid och gott om naturligt ljus, typ sol. Det du säger tyder på att blixten är hyggligt avskärmad men att du har för mycket naturligt ljus, därav skillnaden när du sänker slutartiden.
Kortare slutartid kan du i regel använda med systemblixtar, fast blixtens effekt brukar avta då. Har inte utforskat detta närmare själv.
Normalt så ställer kameran in kortaste slutartid automatiskt. Använder men t ex motivprogramet nattmotiv så blir dock slutartiderna betydligt längre. Programmet "Nattmotiv" är i stort sett samma sak som upplättningsblixt, möjligen gör man nån extra kompensation för att man utgår från att motivbilden är mörk.
Nu börjar det bli så mycket så nu vet jag knappt vad jag svart på längre
Mvh
Maverick
En kortare slutartid ska igentligen inte påverka blixtljuset utan det är bländaren som avgör helt. En ljusmätare lägger sig t ex aldrig i vad du har för slutartid utan den anger bara rätt bländare.
Dock är det så att när man har långa slutartider så balanseras det naturliga ljuset upp och får betydelse för resultatet. Kör man däremot på kortaste slutartid så påverkar inte dagsljuset alls om det inte är dagtid och gott om naturligt ljus, typ sol. Det du säger tyder på att blixten är hyggligt avskärmad men att du har för mycket naturligt ljus, därav skillnaden när du sänker slutartiden.
Kortare slutartid kan du i regel använda med systemblixtar, fast blixtens effekt brukar avta då. Har inte utforskat detta närmare själv.
Normalt så ställer kameran in kortaste slutartid automatiskt. Använder men t ex motivprogramet nattmotiv så blir dock slutartiderna betydligt längre. Programmet "Nattmotiv" är i stort sett samma sak som upplättningsblixt, möjligen gör man nån extra kompensation för att man utgår från att motivbilden är mörk.
Nu börjar det bli så mycket så nu vet jag knappt vad jag svart på längre
Mvh
Maverick
MWPhoto
Aktiv medlem
Fredrik, tack för all möjlig input, men, jag vet vad en ljusmätare gör, jag har använt en. Några motivprogram använder jag inte. Jag har ju testat nu, och det BLIR mörkare bakgrund med kortare slutartid. Jag hade när jag testade relativt lite naturligt ljus. .....men med lång slutartid ble bakgrunden ljusare, trots att motivet fortfarande såg rätt ut. Tack tack.
Johan, jo visst är det typ så jag vill fota. Tackar. ...den där känner jag igen från tv.
Johan, jo visst är det typ så jag vill fota. Tackar. ...den där känner jag igen från tv.
Janne H
Aktiv medlem
Powershooter skrev:
Jo, hur ställer jag in min EOS20D med 550EX för att modellen skall bli rätt exponerad men bakgrunden samtidigt blir mörkare/underexponerad?
1/Bara att öka avståndet mellan modell o bakgrund.
2/Du skaffar en ST E2 ¨Slavsändare¨som du sätter i kamerans blixtsko. Sedan riggar du blixten ett par meter från kameran, riktad ¨nästan framför¨ men på modellen så att inget eller lite ljus når bakgrunden
Mina bilder på Marcus är tagna mot vit bakgrund!
Samma bakgrund som ¨Ingela¨ bara olika ljussatt
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=33613
Senast ändrad:
mr_rockster
Aktiv medlem
Är det egentligen inte så enkelt att om man kör på bländar eller slutarautomatik (så man får ifyllnadsblixt), ställer kameran så den underexponerar och ställer upp blixten lite extra så får man denna effekt?
- Johan
- Johan
marco
Aktiv medlem
Eftersom du kan vinkla blixten i sidled så finns det ett enkalt trick du kan pröva, som på köpet ger dig betydligt snyggare blixtbilder.
Vrid blixten ca 45 grader åt höger eller vänster och se till att där finns något som kan reflektera ljuset tillbaka på din modell. Sen gäller att placera din modell så att vinkeln på blixten och placeringen av reflektorn gör så att ljuset hamnar rätt.
Exempelvis att ni står längs med en ljus vägg eller att något står och håller en reflexskärm. Som reflexskärm duger nästan vad som helst som reflekterar ljus. En stor dagstidning i värsta fall eller en stor skiva frigolit. Eller så köper man en "riktig"
Eftersom du kör med raw (givetvis?) så är det inte hela världen om du hittar en färgad vägg och får skum färg på ljuset eftersom du lätt ställer in vitbalansen efteråt.
Gör du såhär så får du dels mindre ljus på bakgrunden eftersom du inte skickar ljuset rakt fram utan det kommer in lite snett från sidan och därmed inte belyser bakgrunden lika mycket.
Du får desutom på köpet en mycket större ljuskälla som inte kommer framifrån. Ljuskällan blir större i och med att det är väggen i detta fall som indirekt belyser modellen och inte din blixt direkt.
Detta tycker många att det ger betydligt snyggare bilder då ljuset är mjukare (då ljuskällan är större) och ger lite skuggor i ansiktet som framhäver formen på ett bättre sätt än ljus rakt framifrån.
Blixtautomatiken fixar ju själv så att exponeringen blir korrekt. Den vet (bryr sig inte om) ju inte att du har vridit blixten. Räkna med att blixten kommer att behöva kräma på rätt mycket för att ljuset skall räcka, extra batterier går åt. Men den blixten är ju relativt stark och om du står nära din vägg eller reflektor så är det nog inga problem.
Vrid blixten ca 45 grader åt höger eller vänster och se till att där finns något som kan reflektera ljuset tillbaka på din modell. Sen gäller att placera din modell så att vinkeln på blixten och placeringen av reflektorn gör så att ljuset hamnar rätt.
Exempelvis att ni står längs med en ljus vägg eller att något står och håller en reflexskärm. Som reflexskärm duger nästan vad som helst som reflekterar ljus. En stor dagstidning i värsta fall eller en stor skiva frigolit. Eller så köper man en "riktig"
Eftersom du kör med raw (givetvis?) så är det inte hela världen om du hittar en färgad vägg och får skum färg på ljuset eftersom du lätt ställer in vitbalansen efteråt.
Gör du såhär så får du dels mindre ljus på bakgrunden eftersom du inte skickar ljuset rakt fram utan det kommer in lite snett från sidan och därmed inte belyser bakgrunden lika mycket.
Du får desutom på köpet en mycket större ljuskälla som inte kommer framifrån. Ljuskällan blir större i och med att det är väggen i detta fall som indirekt belyser modellen och inte din blixt direkt.
Detta tycker många att det ger betydligt snyggare bilder då ljuset är mjukare (då ljuskällan är större) och ger lite skuggor i ansiktet som framhäver formen på ett bättre sätt än ljus rakt framifrån.
Blixtautomatiken fixar ju själv så att exponeringen blir korrekt. Den vet (bryr sig inte om) ju inte att du har vridit blixten. Räkna med att blixten kommer att behöva kräma på rätt mycket för att ljuset skall räcka, extra batterier går åt. Men den blixten är ju relativt stark och om du står nära din vägg eller reflektor så är det nog inga problem.
Janne H
Aktiv medlem
marco skrev:
Gör du såhär så får du dels mindre ljus på bakgrunden eftersom du inte skickar ljuset rakt fram utan det kommer in lite snett från sidan och därmed inte belyser bakgrunden lika mycket.
Stämmer inte riktigt, för det du gör är ju att ¨öka¨avståndet mellan modell o ljus men ej mellan modell o bakgrund.
Så om den enda ändring du gör är att vrida kamerablixten åt sidan så får du proportionellt mer ljus på bakgrunden= ljusare bakgrund.
marco
Aktiv medlem
Janne H skrev:
Stämmer inte riktigt, för det du gör är ju att ¨öka¨avståndet mellan modell o ljus men ej mellan modell o bakgrund.
Så om den enda ändring du gör är att vrida kamerablixten åt sidan så får du proportionellt mer ljus på bakgrunden= ljusare bakgrund.
Om nu ljuset går i 45 graders riktning i förhållande till bakgrunden så kommer ju inte huvudparten av ljuset att träffa bakgrunden överhuvudtaget...
Om man inte skickar något ljus rakt fram från kameran på modellen och vidare till bakgrunden så blir ju den relativt mörk automatiskt...
whatever..
matnyttige
Aktiv medlem
Om vi inte snackar inomhus (eller studio) så borde väl det enklaste vara att dra ner exponeringskompensationen tex 2 steg och dra upp styrkan på blixten upp 2 steg? (Är dock osäker på om det ska vara lika mycket plus på blixten som minus på exponeringskompensationen)
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Från en punktformig källa avtar ljuset med kvadraten på avståndet. Till exempel om du dubblar avståndet från ljuskällan så får du 1/4 så ljust (2steg), tredubllar du får du 1/9 (3.17 steg), fyrdublar du 1/16 (4 steg)etc. Ökar du avståndet en faktor roten ur två halveras ljusstyrkan (1 steg).
Genom att ha denna grundregel i bakhuvudet så kommer man långt. För att få mörkare bakgrund kan du alltså antingen låta bakgrunden hamna bit längre bort från modellen, alternativt flytta ljuskällan närmare modellen. Eller förståss en kombination av båda.
Notera dock att pga s.k nearfield-effekter så gäller inte kvadratavtagandet nära stora ljuskällor såsom bouncers , reflexskärmar och paraplyer (där avstånden är mindre än eller av samma storleksordning som ljuskällan) utan med hög nogranhet först när avstånden är stora jämfört med källan.
Genom att ha denna grundregel i bakhuvudet så kommer man långt. För att få mörkare bakgrund kan du alltså antingen låta bakgrunden hamna bit längre bort från modellen, alternativt flytta ljuskällan närmare modellen. Eller förståss en kombination av båda.
Notera dock att pga s.k nearfield-effekter så gäller inte kvadratavtagandet nära stora ljuskällor såsom bouncers , reflexskärmar och paraplyer (där avstånden är mindre än eller av samma storleksordning som ljuskällan) utan med hög nogranhet först när avstånden är stora jämfört med källan.
MWPhoto
Aktiv medlem
Oj vad kul med så mycket engagemang! Tack alla!
Jag ska testa i helgen och kommer lägga upp något...om jag lyckas.
Jag hade hoppats kunna stå med mitt 70-200 relativt långt från modellen och köra med min 550 rakt på med bouncer. Ansiktsporträtt eller rättare sagt halvkropp är jag ute efter. Tänkte plåta i en park, kort skärpedjup och försöka tänka på bakgrunden lite också, även om jag vill få den riktigt oskarp i detta fallet. Reflexskärm skall användas och kommer ha ganska långa av stånd till bakgrund. Men det blir väl aldrig som man tänkt sig i alla fall. Vi får se.
Jag ska testa i helgen och kommer lägga upp något...om jag lyckas.
Jag hade hoppats kunna stå med mitt 70-200 relativt långt från modellen och köra med min 550 rakt på med bouncer. Ansiktsporträtt eller rättare sagt halvkropp är jag ute efter. Tänkte plåta i en park, kort skärpedjup och försöka tänka på bakgrunden lite också, även om jag vill få den riktigt oskarp i detta fallet. Reflexskärm skall användas och kommer ha ganska långa av stånd till bakgrund. Men det blir väl aldrig som man tänkt sig i alla fall. Vi får se.
Similar threads
- Svar
- 31
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 84
- Visningar
- 9 K
- Svar
- 30
- Visningar
- 5 K