ANNONS
Annons

Mer kontrast?

Produkter
(logga in för att koppla)

ozzball

Avslutat medlemskap
Tjena,
jag har framkallat Svart vita bilder i ungefär ett halvt år men alla mina bilder saknar den höga kontrast som jag strävar efter. Filmen som jag använder är 400ASA och jag vet att ju högre känslighet desto mindre kontrast man får, men finns det inte nått vätska som jag kan blanda i framkallaren som kan göra bilden mer kontrast rik?

/Jan Weis

Du får nog beskriva din process lite mer ingående, åtminstone om du vill ha användbara svar som inte tar upp allt mellan himmel och jord som du redan har tänkt på....

Kontrasten påverkas i varje steg i bildframställningskedjan.

Exponering - framkallning - pappersval/filtrering - framkallning (plus av ett antal mer eller mindre frivilliga kompletterande steg).

Vilka steg gör du själv? Kör du allt från exponering till färdig papperskopia?

Om det är så att du har kontroll över hela processen - börja då felsökningen så tidigt som möjligt. Se alltså till att du kan åstadkomma vettiga negg innan du ger dig på att förändra i kopieringsprocessen.

Och nej, du får inte lägre kontrast för att du använder en film med hög känslighet.

Du kan framkalla filmen längre än den tid du brukar. Ju längre tid du framkallar filmen desto mer kontraser blir det. (och kortare tid = mindre kontraster.
Annars kan du använda filter när du kopierar korten. Eller använda "hårt" papper, Som ger mer kontraster.

´´Du får nog beskriva din process lite mer ingående, åtminstone om du vill ha användbara svar som inte tar upp allt mellan himmel och jord som du redan har tänkt på....

Exponering - framkallning - pappersval/filtrering - framkallning (plus av ett antal mer eller mindre frivilliga kompletterande steg).

Vilka steg gör du själv? Kör du allt från exponering till färdig papperskopi´´

Ja du, får be om ursäkt att jag inte var mer konkret...

Min process:

Exponering sker i cirka 10-15 sek (beroende på filmen)

Framkallning brukar ske i cirka 30-40 sekunder, och jag tror att det är här jag har slarvat...

Fixering brukar ta ungefär 5-10 minuter...

tack för alla tips, gode folk! Jag börjar förstå att framkallningen är den viktagaste delen i hela processen.

MVH
/Jan

Jag tycker det låter lite oroande att du har så fasta tider för t.ex. exponering. Menar du att du alltid kör mellan 10-15s oavsett, eller att det brukar hamna där för att du då fått fram svart?

Framkallningstiden kan vara 2min eller mer för vissa framkallare.

ozzball skrev:
´´Du får nog beskriva din process lite mer ingående, åtminstone om du vill ha användbara svar som inte tar upp allt mellan himmel och jord som du redan har tänkt på....

Vilka steg gör du själv? Kör du allt från exponering till färdig papperskopi´´

Ja du, får be om ursäkt att jag inte var mer konkret...

Min process:

Exponering sker i cirka 10-15 sek (beroende på filmen)

Framkallning brukar ske i cirka 30-40 sekunder, och jag tror att det är här jag har slarvat...

Fixering brukar ta ungefär 5-10 minuter...

tack för alla tips, gode folk! Jag börjar förstå att framkallningen är den viktagaste delen i hela processen.

MVH
/Jan
Framkallar du filmen på 15sek??

Antar att det är kopieringen av bilderna du menar.

Så här brukar man göra enkelt förklarat (rekommenderar annars Photax häfte som man gratis kan ladda ner från deras hemsida www.photax.se):

1. Du gör en provremsa. Använd det filter eller den pappersgradation du tror passar för negativets kontrast. Lägg provremsan så att några viktiga (se till att några ljusa delar också finns med) delar av bilden kommer med. Belys stegvis med fast tid t.ex 2 sek genom att hålla för och flytta det du håller för med. Då får remsans olika delar 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14 osv. sek exponering.

2. Framkalla provremsan. Vanlig tid ca 2½min. Ofta bör man ha längre tid än vad som uppges av tillverkaren. Dina 40 sek är alldeles för kort tid. Vet ingen framkallare som kan framkalla ut högdagrarna (eller ens skuggorna) på så kort tid. Stoppa i 15 sek och fixera i allt från 1-10min beroende på typ av fix. Provremsan kan fixeras kortare då den ej ska sparas som bild. Se till att ha ca20gr i vätskorna, Redan vid 17-18 gr framkallas bilden tydligt sämre. Och under 17 gr blir framkallaren nästan verkningslös.

3.Kolla remsan vilken del som ser bra ut i vanlig normal belysning. Den del som ser bra ut blir din belysningstid. Är kontrasten fel får man antingen byta filter eller byta pappersgrad. Alt. använda tvåbadsframkallning för att få lägre kontrast. Vid filter/pappersgradsbyte kan tiden behöva justeras. Gör då en ny provremsa.

4. Gör om proceduren med samma rutiner/tider och de nya inställningarna (belysningstid-pappersgrad/filter) och ett helt papper.

Om inga av dessa justeringar hjälper för att få önskad kontrast behöver troligen filmen framkallas till annan kontrast än den som den har. Justera detta när du framkallar nästa film genom att öka/minska tiden i filmframkallaren (ökning ger högre kontrast-minskning ger lägre). Är parametrarna i övrigt desamma som när du framkallade första filmen, och motivkontrasten ungefär densamma, så ska du nu få en annan kontrast i negativen. Kom ihåg att temperaturen är mycket noga vid filmframkallning. Håll exakt samma tid varje gång (rek 20gr), även i de andra vätskorna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar