Annons

Mer kommentarer?.

Produkter
(logga in för att koppla)
Får förklara mig...

Min idé som en del tycks uppfatta det är inte att solla bort dåliga fotografer eller att utesluta någon.

Som jag sagt, ett galleri speciellt för TRÄNING. En WORKSHOP ungefär. Om jag är nybörjare(enligt min egen bedömning!) och vill ha särskilt pedagogisk hjälp just därför, så tror jag att det vore bra att kunna lägga upp bilderna där mer vana fotografer/kritiker kan i sina bedömingar lägga särskild hänsyn till "mina begränsningar". Jag tar bort den kritiserade bilden och ersätter den med en ny bild där jag tagit vara på feedbacken...alternativt tycks bilden vara riktigt bra. Då flyttar jag den kanske bara till mitt album.

Eller..

Som jag nämn men ingen svarat på. När man tittat på bilder i ett galleri kunde fotografens "nivå" som han SJÄLV avgör vara tydligt markerad brevid namnet. Då kan kritikerna omdelbart se hur kritiken bör framföras för att vara som mest användbar.

Ha det!

Jonas...

Jag förstår vad du menar med systemet och visst är det ett problem att man hoppar över bilder som inte direkt tilltalar en. Det händer mig också. På så sätt bidrar man till problemet med för få kommentarer. Men med poolsystemet ser jag två brister. Jag kan givetvis ha helt fel och det går egentligen inte att avgöra förrän man har testat. Jag skriver bara vad jag tror, inte för att såga ditt system för det ligger helt klart en bra grundtanke i det.

De bristerna jag skulle kunna se är däremot:

Dels att man som aktiv poolmedlem tröttnar om man ofta hamnar hos inaktiva poolmedlemmar. Att bara ge utan att få igen feedback.

Och dels att det finns en risk för att kommentarer och betyg blir en aning taktiska efter ett tag för vissa erfarnare fotografer som inte vill bli lika kritiserade. Det jag menar med det är, om jag lägger upp en bild som jag är väldigt stolt över och hoppas på att folk ska ösa beröm över bilden, och någon istället ger kritik skulle jag eventuellt inte vilja ge tillbaka en rättivs feedback. Detsamma skulle gälla om någon verkligen skulle avguda mina bilder. Då skulle det vara svårt att såga dennes bilder om dom är helhemska av rena samvetes själ.

OBS! Jag fungerar inte så som exemplet men jag kan tänka mig att det finns folk som gör det och går med i poolsystemet endast för att få fler kommentarer kring sin guldkornsbild...

...bara en tanke!

/Robert

Robert...

Jag respekterar naturligtvis dina åsikter angående poolsystemets två brister. Men bristerna är ju inte specifika för just det systemet. Du kan aldrig någonsin komma i från dem problemen som du nämnde.

För det första:

"Att man skulle tröttna bara för att man råkar ha otur att hamna med inaktiva medlemmar".

Man får fråga sig hur det ser ut nu..i nuvarande system. Där får du inte fler kommentarer än vad du kommer att få med poolsystemet. Det lovar jag. Alltså borde vi alla ha tröttnat vid det här laget. Även nu ger du allt som oftast men får nästan ingenting tillbaka. För även om du är i ett poolsystem med 4-5 andra poolmedlemmar så är det fortfarande så att ca 4600 andra medlemmar på Fotosidan kan råka se dina bilder. Precis som nu. Ingen större skillnad alltså jämte med nuvarande system med undantag av att poolsystemet gör att några medlemmar håller ett extra öga på dina bilder. Gamla som nya.

Påstående nr 2:

"Att om man får dålig kritik på en bild man hade stora förhoppningar på så finns risken att den personen ger tillbaka med "samma mynt".

Javisst kan det bli så. Det kommer du aldrig ifrån. Så är det ju nu också..även utan poolsystemet. Om jag får dålig kritik på en av mina bilder så har jag alla möjligheter att bege mig in till personen i fråga och ge negativ kritik på någon av hans/hennes bilder. Det är inget som poolsystemet tillför och heller ingenting som går att göra någonting åt. Om vi inte förbjuder att kommentera förstås.

Men det vill vi ju inte... :)

/JP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar