Vet inte om jag förstår dig rätt -- men om jag gör det så håller jag med. Alltså: "Fin bild" eller "Jag gillar den här bilden" etc är det kanske inte så mycket substans i, men värdelöst ska man väl inte säga att det är ändå. Det är aldrig fel att hurra lite för det man tycker är bra.
Och så allt detta spekulerande om att folk kommer att sitta och göra "slö-kommentarer" bara för att kvalificera sig att lägga upp egna bilder. Varför spekulera om det? Det får väl visa sig om det blir ett problem. Kanske det inte alls blir det. Den som själv vill lägga upp bilder i en kritikpool verkar på mig inte som någon dönicke
Något bör prövas. Och det ska inte vara för invecklat! Att ha en moderator som betygsätter kommentarer blir alldeles för jobbigt.
Vad är problemet? Jo, att antalet
okommenterade bilder i poolerna tenderar att växa. Förslaget att kräva att man kvalificerar sig för en uppladdning genom att själv kommentera verkar adressera just det problemet. Pröva det, och sedan kan man samla erfarenheter och fila på detaljerna om det behövs.
Som komplement kan man ju också automatiskt ta bort okommenterade bilder efter ett tag. Så får fotografen ladda upp dem igen, om han/hon envisas med att försöka få en kommentar. Det kanske lyckas andra gången, vem vet?