Annons

Meningslöst att sälja nu

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har sålt min D200, gjorde det direkt när D300'an presenterades, så jag fick bra betalt, jag räknar med att behöva göra fyra övertidsskift (nätter) + pengarna jag fick för D200'an för att finansiera D300'an.

Jag har gjort ett skift och har tre kvar, sitter just nu och gör mitt andra :)
Så att sitta framför datorn och surfa på arbetstid några nätter är vad jag behöver offra för att få min D300, som jag kallt räknar med att få till Jul, har köplats 3 hos Cyberphoto :)

/kent

Bokeh skrev:
Jag har sålt min D200, gjorde det direkt när D300'an presenterades, så jag fick bra betalt, jag räknar med att behöva göra fyra övertidsskift (nätter) + pengarna jag fick för D200'an för att finansiera D300'an.

Jag har gjort ett skift och har tre kvar, sitter just nu och gör mitt andra :)
Så att sitta framför datorn och surfa på arbetstid några nätter är vad jag behöver offra för att få min D300, som jag kallt räknar med att få till Jul, har köplats 3 hos Cyberphoto :)

/kent

God Jul, Kent! Förresten, hur mycket fick du för den?

På det glada 70 talet när HiFi`n blev en fluga så skulle alla ha den största förstärkaren. Högtalarna blev ofta bortglömda då det inte fanns några watt i dem...he he. Jämför dagens kamerahysteri med detta fenomen där man hela tiden skall ha finare och häftigare kamerahus och sedan bara köper budgetgluggar.

Fläsk-Tarzan skrev:
På det glada 70 talet när HiFi`n blev en fluga så skulle alla ha den största förstärkaren. Högtalarna blev ofta bortglömda då det inte fanns några watt i dem...he he. Jämför dagens kamerahysteri med detta fenomen där man hela tiden skall ha finare och häftigare kamerahus och sedan bara köper budgetgluggar.

Ja, jämförelsen är adekvat. Man kan också se det så här: Folk köper en Porsche, trots att de bara kör i stan (50/30kmh). Det verkar som om vetskapen att bilen kan mer än vad jag någonsin kommer att använda den till är huvudsaken. Översatt till kamerasprk: Folk köper en Canon 1DsMkII eller Nikon D2Xs trots att de bara printar ut 10x15-kopior eller bara tittar på bilderna via dator eller TV.

Eller varför inte (ang objektivval): Många gånger blir det som att köpa en Porsche och tanka med 65-oktanig bensin.

Nu tror jag iofs inte att det här tänket gäller medlemmar på FS, men jag har sett "turister" med en 1DsMkII (16,7 mp, ff och prislapp kring 67.000 med mycket bra optiker: Typ L á 10-15.000:) som inte ens kan bildbehandla på dator och konsekvent kommer med minneskortet till fotoautmaterna och printar ut sina 10x15.

Men jag har filosofin "lev och låta leva". Blir de bara lyckliga av det så är det väl okej.

Sedan finns det faktiskt en massa optiker från både Nikon o Canon i prissegmentet 2.800-5.000:- som är riktigt riktigt bra i DX-formatet. Från fristående tillverkare som Sigma/Tamron finns några riktiga juveler som är mycket bra utan att kosta skjortan.

För priset är inte alltid måttstock på en bra optik idag. Orsaken är ju att kameror ur både Canons och Nikons sortiment har en upplösning på sensorn som inte matchas av optikernas linjeupplösning. Elda för kråkorna, alltså.

Det är väl därför jag med en dåres envishet predikar evangeliet: Snälla, inte mer pixlar! Ge oss dynamik, bättre sökare, ergonomi och andra mer användbara delverktyg som hjälper oss att skapa våra bilder. Men så länge en dslr (trots att alla här på FS vid det här laget vet att en kameras pixelantal betyder oerhört lite när väl 8-10mp passerats. Ja t o m 6 mp) värderas efter hur pixelstinn den är kommer vansinnet att fortsätta.

Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar