Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Meningslöst att sälja nu

Produkter
(logga in för att koppla)
Sir Anselm skrev:
Det här är ju lite intressant för mig som fortfarande väntar på att köpa min första digitala systemkamera. Har i princip bestämt mig för en Canon EOS 400D, vilket ju blir c:a 7k. Men är en begagnad 20D för 5k plus ett objektiv för c:a 2k ett bättre köp?

Jag tyckte faktiskt att 400D var bättre på vitbalansen än min 30D. Bilderna från 400D blev bättre direkt ut ur kameran.
MEN 400D är alldeles för liten och har för jobbiga menyer för att jag ska kunna jobba med den!
Och jag fotat i RAW så vitbalansen är inte ett problem.

Vill du ta skarpa bilder ta det billigare huset och lägg pengarna på ett bra objektiv!

Marcus Hellberg skrev:
...tills du vill köra material med högre upplösning. Men priserna blir ju inte humanare för det...:)

Det är just det som är grejen. Jag sitter med en standard DVD och ingen Blueray eller liknande och så länge som jag enbart kör med TV via kabel och standard DVD så funkar min tjockis lika bättre för mig.

Ett litet aber bara. Jag har en mediaCenter PC och den är inte så kul på tjockisen i något annat program än Mediacentern. Mediacenterprogrammet funkar finfint med den låga upplösningen som tjockeisen har. Filmerna (DVD som sagt) och bilder är inga problem men att köra den som en PC och surfa på internet är rent ogörligt. Nu gör jag inte detta utan har en annan PC till detta ändamål så jag är faktiskt nöjd med min tjockis......Jag anser faktiskt att det mesta jag tittar på (på tjockisen alltså) blir bättre med den än de tunnisar jag har jämfört med. Nu använder jag tjockisen till 99% för just TV och den resterande procenten till film och då vanliga DVDer....

Allemyr skrev:

Jobba å spara en del då, om du tycker bra objektiv är viktigt.

Hmm.

Jag tycker bara att det är otroligt många som är villig att sälja villa fru och barn för att köpa ett D300 hus men jag har inte sett någon som ska köpa något av de nya objektiven.

Alla är så förbenat kåta på nya hus av någon anledning, objektiven är ju faktiskt minst lika viktiga. Det är samma visa i de flesta tidningar och internetsajter, man teknikrunkar över minsta lilla finess på senaste huset men skiter fullständigt i objektiven av någon konstig anledning.

Förövrigt så nej jag har inte råd med 20000:- på objektiv just nu, det finns annat i livet oxo och det mesta tär på plånboken.

MrSmith skrev:
Jag tycker bara att det är otroligt många som är villig att sälja villa fru och barn för att köpa ett D300 hus men jag har inte sett någon som ska köpa något av de nya objektiven.

Alla är så förbenat kåta på nya hus av någon anledning, objektiven är ju faktiskt minst lika viktiga. Det är samma visa i de flesta tidningar och internetsajter, man teknikrunkar över minsta lilla finess på senaste huset men skiter fullständigt i objektiven av någon konstig anledning.

Förövrigt så nej jag har inte råd med 20000:- på objektiv just nu, det finns annat i livet oxo och det mesta tär på plånboken.
Jo, jag har beställt 24-70, jag räknar med att ha det till midsommar.

Har också beställt ett 24-70. Räknar kallt med att få ett bundlat pris ihop med D3:an i min butik. Har inte mycket nytta av 24-70:an förrän huset dyker upp. 17-55:an är bättre till min nuvarande D200.

Att det diskuteras mer kring husen har nog att göra med att det finns mer att diskutera kring och elektronik är väl kul?...

Att ha bra objektiv är liksom bara ett nödvändigt ont och inte så roligt i sig...

MrSmith skrev:
Jag ser hur det formligen väller in annonser på blocket.
Ska alla sälja allt de har nu för att finansiera sin Nikon D300 beställning eller?

Skulle tro att det krävs rätt låga priser för att bli av med grejjor innan jul.

Synd att man inte har en hoper pengar att köpa billiga prylar för nu. Ett par tre fina objektiv skulle sitta rätt bra.
Jag byter inte ut min D80 innan den är utsliten, vilket borde betyda 40000 exponeringar till minst.

Varför skulle jag göra det den tar ju skitbra bilder, och är inte värd mer än drygt hälften av vad jag gav för den.

Vadå väller in annonser ??

Jag tittade igenom de 5 första sidorna (hela Sverige) och vad fann jag ? Jo inte enda D80 eller D200 ! Några D50 och D40.
Hittade i mitt tycke endast två intressanta annonser: Nikon 18-200 VR 5900:- Alldeles för dyrt. Nikon 17-55/2,8 för 11000:- Köper jag billigare på nätet från USA !

Nä, folk tror att dom kan få tillbaka det mesta av vad dom själva har pröjsat. Det går inte.
Själv ska jag sälja min D80 med 18-135, två st 2gb SD,fjärrutlösare,UV,Polfilter,bok om D80,Tom Hogans CD. Jag räknar inte med att få mer än ca 8000:-

Och Ja, jag har beställt ett D300 hus, och är jä....t sugen på nya 24-70. Finns det i Hong Kong i Feb. när jag är där, då slår jag till.Huset köper jag här hemma,om det hinner komma till Januari då jag åker.

Oj,det här blev en riktig utsvävare :) Jag skyller på det goda vinet !

Ha en bra kväll !

Det är ju säkert en fördubbling av antalet annonser jämfört med innan infon kring D3/300 blev släppt.

Sedan kan jag hålla med om att det inte är så mycket som lockar rent innehållsmässigt.

Själv är jag sugen på ett 80-200/2.8 men det köper man ju billigare nytt i USA än begagnat i Sverige rent löjligt vad folk vill ha betalt.
(Kostar 5353:- på Adorama)

Jo jag måste väl iofs hålla med. Det är roligt med saker som behöver batterier och har många knappar.

Det kändes bara att det blev så hysteriskt bland många. Det blev lite som om D200:an de köpt förra veckan plödsligt blev en värdelös relik som genast måste säljas.

Jag ser grymt mycket bra kort tagna med D100 D70 och andra "gamla häckar", det sitter mer i händerna och objektiven än i huset skulle jag vilja påstå.

Jag lägger hellre mina surt förvärvade på objektiv till min D80 än att sälja av allt bara för att ha råd med en D300, det känns lixom fel.

Hade jag en obegränsad budget så skulle jag oxo köpa en D300 och en D3 och hela Nikons objektivflora och allt annat som var kul, kanske till och med en Canon ;-)

HaHa, vem skulle inte vilja ha den budgeten.
Visst har du rätt, det är oftast optiken som gör de bästa bilderna. Och personen bakom förståss.
För min egen del så "ramlade" det in lite extraslantar lite oväntat. Och semesterresa var redan bokad ner till Thailand med stopp i Hong Kong (dessvärre på hemresan) så då tänkte jag passa på att införskaffa EN superglugg :)

Visst tusan säljer folk...

...mer just nu än för en månad sedan. Det tycker jag mig se i alla fall. Rätt så många Nikon D200 och D2X samt Canon 20D/30D. Kan inte se ngn annan koppling/orsak än lanseringen av Nikon D300/D3 resp Canon 40D. Även några fler 1DsMkII än vanligt har synts i annonser.

Jag anser att visst ska man skaffa nytt NÄR man behöver det. En dslr idag blir billigare att äga ju längre man har den och ju mer man använder den. Egentligen är det rätt kul att höra folk som säger sig "vaxt ur" ur sin D80. Den kameran har så många finesser att jag har svårt att tro så många vuxit ur den så fort efter inköpet. Iofs kan det stämma om de plötsligt vill ägna sig mer åt actionfotografering och behöver snabbare sekvenstagning. Men det tror jag inte är fallet. Har själv sett hur folk byter kamerahus 2-3 ggr på 2 år och förtsätter att plåta precis som de gjort innan. Det nya huset har inte tillfört något alls eftersom de printar ut bilder i samma storlek som tidigare eller bara sitter o kollar resultatet på bildskärmen.

Men det finns också folk som sitter på gamla D100 och Canon 10D som hoppat över många "uppgraderingar". Och det är ju förståeligt om de vill sälja nu om deras kameror håller på att braka ihop efter 5 år.

Jag vill inte moralisera över de som byter från nu aktuell modell till en som är aviserad och därför vill sälja OM det verkligen skänker dem lycka och tillfredsställelse. Det är bara det att den tillfredsställelsen är mycket kortvarig eftersom det väldigt ofta lanseras nya modeller. Men det är deras pengar det gäller..

Har också frapperats av detta med att optikerna kommer i andra hand så ofta. Och här skräder jag inte orden. Det är vansinne när man ser folk komma med en D2x och tror att resultatet ska bli bra med en "elektronikedjezoom" för 995:-. Jodå! Jag har sett det och vet att förutom den optiken har de i bästa fall en 50/1.8 (som de nästan aldrig använder) plus någon lika billig zoom med vidvinkelmöjlighet.

Okej, jag tycker det är vansinne. Men har jag någon rätt att döma dem? NEJ! Blir de bara lyckliga av det så är det väl lugnt. Det verkliga vansinnet uppstår när de inte fattar varför det t o m blir sämre bilder med kameran för 40 lakan än med den de hade innan. Eller i alla fall inte bättre. Nu finns väl inga sådana här på FS, men tro mig: de finns.

Slutligen en samvetsfråga: Det bor väl en liten prylfetischist i var och en av oss? I alla fall i mig. Men jag har sansat mig så mycket att jag inte köper någon ny kamera förrän jag verkligen behöver det.

Lennart

Hmm jag får sex månaders retroaktivt lönelyft snart det räcker nog till en ....
Nä det måste nog vänta, nytt badrum, fasadmålning och en del annat måste nog gå före. Attans!!
Åsså vill ungarna ha bilbana, eeh vänta nu det var nog pappa föresten.
Dessutom vill frugan ha prylar oxo, det kan inte vara rätt helt enkelt. Jag måste snart få en ny pryl.

Re: Visst tusan säljer folk...

Photocon skrev:

Slutligen en samvetsfråga: Det bor väl en liten prylfetischist i var och en av oss? I alla fall i mig. Men jag har sansat mig så mycket att jag inte köper någon ny kamera förrän jag verkligen behöver det.

Lennart

Klart det gör jag är pryltokig och jag inbillar mig gärna att mitt liv blir mer komplett med en coolare grejj. Jag har dock mjuknat lite med åren, inte bara i midjan. Min D80 uppfyller de krav jag har och jag kommer inte att byta ut den hur mycket det än kliar i fingrarna. Mitt 18-70 skulle jag vilja byta ut mot något snabbare och vassare. Samma sak men mitt 70-210/4 och det kommer jag att göra tids nog.

Re: Re: Visst tusan säljer folk...

MrSmith skrev:
Klart det gör jag är pryltokig och jag inbillar mig gärna att mitt liv blir mer komplett med en coolare grejj. Jag har dock mjuknat lite med åren, inte bara i midjan. Min D80 uppfyller de krav jag har och jag kommer inte att byta ut den hur mycket det än kliar i fingrarna. Mitt 18-70 skulle jag vilja byta ut mot något snabbare och vassare. Samma sak men mitt 70-210/4 och det kommer jag att göra tids nog.

Super! Kul med ärliga människor. 18-70 är väl ett ganka okej objektiv, egentligen. Men jag kan förstå om du vill upp i ljusstyrka.

Ett tröstens ord för oss prylbögar som försöker leva i celibat (nästan): Om ett år bara så kommer de som skaffat en D300 (de får den väl inte förrän om 3 månader dessutom) att få myror i brallorna igen för då lanseras väl en D400 med några onödiga pixlar till samt reklam i sökaren för ytterligare nästa modell D500:)

Lennart

Vi är i olika skeden i livet, jag räknar barnbarn, har sedan länge sålt huset, lever singel och kan helt se till mina egna önskningar.
Jag har sålt min D200 och beställt D300 och 24-70.
Behöver jag så avanserad utrustning som ren amatör, jag tar bilder för mitt nöje. Jag tror inte det men det roar mig.
D40 är en bra kamera, den räcker långt

Senast ändrad:
Hej!

Visst är prylarna roliga. Jag själv impulsköpte ett nytt olympus kamerahus härom månaden bara för att det var så billigt :)

Nästa projekt blir nog en videokamera, HD-givetvis med en massa lull-lull. Jag kommer nog lagom ha sparat ihop till den tills min lilla dotter fyller ett. Nu käner jag at nyttan är något begränsad :)

MVH Uffe

Hans William skrev:
Vi är i olika skeden i livet, jag räknar barnbarn, har sedan länge sålt huset, lever singel och kan helt se till mina egna önskningar.
Jag har sålt min D200 och beställt D300 och 24-70.
Behöver jag så avanserad utrustning som ren amatör, jag tar bilder för mitt nöje. Jag tror inte det men det roar mig.
D40 är en bra kamera, den räcker långt

Precis vad jag menade: Du får ut något positivt av bytesprocessen och roar dig utan att det ligger något tvångsmässigt "måsteha det senaste" över det. Du är klar över ditt handlande och dina motiv. Det tycker jag är ohelt okej. Vilket jag betonade i mina inlägg.

Ha det så bra o lycka till med det nya kamerahuset och objektivet/Lennart.

Till Ulf Bjelkengren: Egentligen samma sak. Jag har själv gjort liknande "impulsköp". Du verkar trivas med det. Okej, bra! För egen del kan jag efter ett sådant köp sitta och fundera över; Va fasiken ska jag med den här manicken till och sedan sålt den. Men skillnaden är att jag inte mådde så bra av det. Både du och Hans är ju ärliga mot er själva. Så keep going! /Lennart

Re: Re: Re: Visst tusan säljer folk...

Photocon skrev:
Super! Kul med ärliga människor. 18-70 är väl ett ganka okej objektiv, egentligen. Men jag kan förstå om du vill upp i ljusstyrka.
Lennart

Ja va f*n man måste ju komma till en punkt i livet då man börjar få lite självkännedom :)

Jag är pryltokig och oavsett inkomst skulle mest troligt pengarna aldrig räcka till.

Och ljusstyrkan saknas jag även om jag har några fasta (28 & 50mm) som iofs funkar bra. Jag vill nog ha en riktigt snabb vidvinkel för DX-formatet oxo.
(18-55 eller så)

Jag suktar redan efter en bättre begagnad D3 när det finns till vettiga priser om några år. Känner inte att D300 tillför tillräckligt mycket för att kittla mig till ett byte.
(Nej jag är inte skogstokig)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar