Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Meningslösa bilder, diskussion nr 5867363 (Spinn-off från "Vad är komposition")

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Tänkte bara starta en liten spin-off från "Vad är komposition?"-diskussionen.

Graal skrev:
När det gäller fotografi har Christer Strömholm sagt följande som jag kan instämma helt i:
"Tekniken måste ALLTID underordna sig bilden och fotografens intention. Det är fotografen som bestämmer. Tekniken är hjälpmedlet - bilden resultatet. Samma sak med sådana begrepp som BILDBYGGNAD, VISUELL GRAMMATIK, FORM-VOLYM, det är hjälpmedel - inte mål."

Vad gäller tekniken: Ja, det är sant, men jag skulle vilja påstå att det (nästan) aldrig är en ursäkt för dålig teknik, liksom att någon annan djupare mening inte är en ursäkt för ogenomtänkt komposition (om man nu inte har sån tur att en ogenomtänkt sådan verkar genomtänkt).

Både teknik och bildkomposition är en grundförutsättning för att upnå önskat resultat och med maximal effektivitet kunna framhäva vad man nu vill ha fram med sitt fotografi.
Det finns bilder som fungerar utan dessa tack vare att de har andra poänger men frågan man då måste ställa sig är: Hur stor är inte sannolikheten att den bilden skulle vara en hur bra som helst om de två andra elementen var med framträdande utan att för dess skull inkäkta på "det där andra" vad det nu är?

Vad jag vill uttrycka med det här inlägget är att det finns en tendens att folk, både i kommentarerna och i forumen försvarar tekniskt kassa, visuellt helt ointressanta och dessvärre, ofta i övrigt, ur betraktarens perspektiv fulltständigt meningslösa bilder, med slagdängor som "Tekniken är inte allt" eller "Den är fin ändå".

Ok, det är åsikter som alla andra och jag kan gå i krig för deras rätt att ha dem men samtidigt är det åsikter som jag inte kan ge många ören för.
Det känns som att det är lite mode över det hela. En sorts fotokommunism... ;-)

Det kanske inte är så konstigt och än mindre fel att det pratas så mycket teknik och komposition i bildkommentarerna då de är de första hindren som fotograferna här på Fotosidan måste ta sig förbi för att åstadkomma något meningsfullt...?

Några kommentarer?

Hej Erik,
bilder måste ju framförallt kommunicera med mottagarna på något sätt, *det* är det väsentliga.

Sedan finns det olika sätt att göra det; från knivskarpa makro-bilder med härliga färger, från ett starkt politiskt/socialt dokumentärt innehåll eller genom ett känslo-mättat utseende som väcker associationer främst.

Tror det var Christer som också sa att han försökte förmedla:
"ett väsentligt innehåll i en skärpt form"

Smaka på den, det tycker jag fångar ganska mycket, både rörande budskap och komposition/form.

Om bilden brister i något väsentligt avseende; innehåll, komposition/form, associationer, tekniskt genomförande - så leder den bara till en gäspning hos mottagarna.

-Christian

Ja, precis. Det jag stör mig på är alltså, om du läser noggrant ovan, att många verkar tycka att så länge en bild har (eller anses ha) "det där djupa budskapet" (sätt in valfri klyscha) så är den helig och om man då kommenterar teknik eller komposition (vilket ofta är det enda som ingen har kommenterat) så anfaller folk med flummyxan i högsta hugg.

Två situationer som jag kan tänka mig:

-"Åh vilken fin katt!"

-"Ja det är det men pälsen är urfrätt och kompositionen är fullständigt statisk, rakt på".

-"Bry dig inte om vad dom säger, katten är jättefin ändå!"

Eller (tänk en uppenbar studiobild på en ensam människa ihopsjunken i ett hörn och en (nästan)siluett av en hand med en kniv som hugger mot "offret"):

-"Jättebra bild. Vad hemskt att sånt här händer! Du har verkligen fångat ångesten."

-"Visst har du fångat ångesten men bilden skulle vara ännu starkare med mer luft ovanför modellen och med lite högre kameravinkel och något högre kontrast"

-"Jag tycker inte det gör något, det här räcker så väl."

Något överdrivet kanske men jag tycker ändå att de speglar andan på det här stället hyfsat bra.

ANNONS