Höga iso - en liten reflektion
Det var någon här i forumen som i vintras ganska träffande skrev att många av oss har blivit brusneurotiker ...
Det har onekligen varit ett mycket stort fokus på brus och höga iso i några år. Tjatigt tycker många, men det är faktiskt en stor fotografisk revolution som pågår. På ett sätt är det väl Canons fel, det var de som på allvar började det här med kameror som Eos 20D och Mark II-modellerna.
Man kan nog säga att just Mark II-kamerorna var de som slutligen dödade 35-millimeters film som verktyg för den stora massan av yrkesfotografer. Jag pratade till exempel med Brutus Östling för ett par år sedan och han sa att för honom förändrades fågelfotografin helt i och med Eos 1D Mk2 - att plötsligt kunna ta fullt tryckbara bilder på iso 2000 öppnade upp så mycket nya möjligheter.
Det är väl det här som gör höga iso så roligt: de fotografiska gränserna, både för vad som är enkelt och för vad som är möjligt, har flyttats rejält. Fotografering som förr nätt och jämnt var praktiskt möjligt är idag enkel.
Ta genrer som naturfoto, sportfoto, gatufoto ... Manöverutrymmet där har blivit så mycket större, kreativiteten kan få skena iväg mycket längre.
På 1980-talet fotograferade jag mycket vindsurfing, jag har stått många blåsiga dagar nere på stranden i Apelviken med min Canon F1 och en Tamron 70-350/4,5. Var ljuset ok körde jag med favoritfilmen Kodachrome 64, ofta "pressad" till 80 iso ... Höstdagar blev det ibland Kodachrome 200 eller en Fuji 400 som jag glömt namnet på. Men tänk att haft D3:an där ...
Jag fotograferade hästpolo förra sommaren. En lite disigt solig dag, hade en (lånad) Sigma 800/5,6 vilket visade sig vara en mycket bra brännvidd när man satt en bit bakom kortlinjen som jag gjorde. Planen i hästpolo är stooor ... Insåg att jag nog gärna ville ha lite extra skärpedjup, så man fick både hästnos och ryttare i fokus. Inga problem - jag kunde köra på bländare 8-9 eftersom jag visste att iso 1600 funkar helt utmärkt. Sådant ger fotografisk frihet!
Det är så många lägen där jag förr har fått fotografera på den tid och den bländare som jag fick, men där jag idag istället kan fotografera på den tid och den bländare jag vill ha. Nu kan jag jobba med olika skärpedjup även i svagt ljus. Nu kan jag välja precis den tid som ger rörelseoskärpa i hjulen i speedway, men där det är enkelt att få föraren skarp.
För alla eventuella kalanderbitare: jag tog en titt i min största Lightroom-katalog. Av 27482 bilder i den katalogen som är tagna med Nikon D3 så är 4298 tagna på iso 400 eller lägre, och föjdaktligen 23184 bilder tagna på högre iso än 400 ... 18 respektve 82 procent alltså
Mina två mest använda iso-inställningar är iso 1000 (4088 bilder) och iso 3200 (4445 bilder).