Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
...men det här med automatläget, egentligen
- Trådstartare AnteVante
- Start datum
KGS
Aktiv medlem
Graal skrev:
manuell spegeluppfällning med nedbländningsfunktion.
spegel? nedbländning? måste kolla i farsans gamla fotoböcker...
Graal
Avslutat medlemskap
KGS skrev:
spegel? nedbländning? måste kolla i farsans gamla fotoböcker...
Visst, glömde skriva att man inte är tvungen att använda funktionen med manuell spegeluppfällning, men den finns om man är noga med att bilden ska få så bra skärpa som möjligt. T.ex vid användning av lågkänslig film som ofta även i dagsljus ger slutartider som kan ge skakningsoskärpa av vibrationer från spegeluppfällningen. Är man intresserad av detta fenomen så tror jag det nyligen diskuterades i ett forum och där någon också visade bilder på hur stora skillnaderna i skärpa var mellan användande av funktionen och icke användande av funktionen.
Men detta kanske är överkurs?
Hälsn, Nils.
KGS
Aktiv medlem
Graal skrev:
Men detta kanske är överkurs?
Ja definitivt, eller en kurs som blivit över nu när jag kör digitalt ;-) (givetvis med elektronisk sökare/LCD)
Försökte skämta till det lite, men lyckades inget vidare *s*. Tar mej upp till den stora mjuka nu o stör inga debatter mer. Idag.
Johan Okker
Aktiv medlem
Re: Har en följdfråga
Jag kör c a 70% av mina bilder med manuell fokus. Jag kan direkt bestämma var fokus ska hamna utan att behöva bråka med en autofokus som kanske tycker annorlunda.
Om skärpan blir bättre? Jag vet inte det jag, men friheten att välja fokuspunkt direkt överväger eventuella nackdelar.
Liax skrev:
När jag en gång i tiden gick med i den lokala fotoklubben så fanns det ett par sköna gubbar där som vägrade att använda autofokusen på sina kameror, de trodde nämligen inte att skärpan blev lika bra som om de ställde den manuellt.
Personligen använder jag ALLTID autofokusen, så tillvida det inte är omöjligt. Men vad säger ni andra, blir skärpan bättre om man ställer den manuellt?
/Joakim
Jag kör c a 70% av mina bilder med manuell fokus. Jag kan direkt bestämma var fokus ska hamna utan att behöva bråka med en autofokus som kanske tycker annorlunda.
Om skärpan blir bättre? Jag vet inte det jag, men friheten att välja fokuspunkt direkt överväger eventuella nackdelar.
Damocles
Aktiv medlem
Jag använder autofocus mest, tycker den funkar bra på min Eos 33a... ytterst sällan den missar om jag bara vet var jag siktar. Använder dock * för autofocusen om jag inte har väldigt bråttom från focus till tagning.
Nu på semestern körde jag väldigt blandat, hade jag väldigt lite tid mätte jag på ett område där jag vet att det blir bra, bit hud, jord, träd, osv. Och körde med P läge då det var mest snapshots.
Dom gånger jag hade mer tid använde jag oftast M, kollade ljustaste och mörkaste området i bilden, nålen i sökaren funkar klockrent för mig, och valde sedan vad som skulle vara mörkast/lägst teckning. Det var mycket dalar i skugga med blå klar himmel, så utan avtonat gråfilter blev det lite knepigt att välja. Men nog så tusan funkade det. Vet inte om det är så zonsystemet funkar, men det lilla jag läst verkar det vara så, att man väljer i vilken zon man ska lägga dom olika nyanserna i bilden, funkar fint på färgdia att välja vad som ska vara beckat, ljustast, och olika steg därimellan.
Av någon anledning så var det ytterst sällan jag gick utanför omfånget på diat. Provia är en underbar film att jobba med.
Nu på semestern körde jag väldigt blandat, hade jag väldigt lite tid mätte jag på ett område där jag vet att det blir bra, bit hud, jord, träd, osv. Och körde med P läge då det var mest snapshots.
Dom gånger jag hade mer tid använde jag oftast M, kollade ljustaste och mörkaste området i bilden, nålen i sökaren funkar klockrent för mig, och valde sedan vad som skulle vara mörkast/lägst teckning. Det var mycket dalar i skugga med blå klar himmel, så utan avtonat gråfilter blev det lite knepigt att välja. Men nog så tusan funkade det. Vet inte om det är så zonsystemet funkar, men det lilla jag läst verkar det vara så, att man väljer i vilken zon man ska lägga dom olika nyanserna i bilden, funkar fint på färgdia att välja vad som ska vara beckat, ljustast, och olika steg därimellan.
Av någon anledning så var det ytterst sällan jag gick utanför omfånget på diat. Provia är en underbar film att jobba med.
Graal
Avslutat medlemskap
KGS skrev:
Ja definitivt, eller en kurs som blivit över nu när jag kör digitalt ;-) (givetvis med elektronisk sökare/LCD)
Även professionella digitalkameror har funktionen med manuell spegeluppfällning, t.ex Canon 1Ds.
Hälsn, Nils.
KGS
Aktiv medlem
Graal skrev:
Även professionella digitalkameror har funktionen med manuell spegeluppfällning, t.ex Canon 1Ds.
Hälsn, Nils.
Riktiga digitalkameror har ingen spegel ö h t det där andra är gamla ångkameror som man monterat en CCD i till mångas glädje...
/kg som KANSKE går på DSLR när R är borta...
tormig
Aktiv medlem
KGS skrev:
Riktiga digitalkameror har ingen spegel
Oj, den här tråden kan ju (ur)arta sig till ngt riktigt festligt! Hur lyder din definition på en "Riktig" digitalkamera??
Walle
Aktiv medlem
KGS skrev:
Riktiga digitalkameror har ingen spegel ö h t det där andra är gamla ångkameror som man monterat en CCD i till mångas glädje...
/kg som KANSKE går på DSLR när R är borta...
Själv anser jag att spegeln är en stor del av vitsen med en DSLR...Jag skulle knappast ha betalat vad jag betalade för min 10D om den hade haft EVF istället för en riktig sökare. Det jag gillar med den är att den är precis som en filmbaserad kamera, fast att den lagrar bilderna digitalt. Visst, nån gång i framtiden när det finns EVF'er på 6Mpix helt utan "lag" så kanske det skulle funka...men jag ser hellre att dom lägger utveklingen på nåt nyttigare.
KGS
Aktiv medlem
tormig skrev:
Oj, den här tråden kan ju (ur)arta sig till ngt riktigt festligt! Hur lyder din definition på en "Riktig" digitalkamera??
Nej, den urartar inte, pga mej i varje fall *s*. Jag har redogjort för det i flera långa diskussioner med Kim bl a, sök på "riktig digitalkamera" och kg stolt så hittar du nog en hel del ;-), men ett grundkrav är att man kan se bilden innan man tar den, både här och där... "tjuvkika" som Janne skriver
Och visst Christoffer ska EVF´en bli mycket bättre innan man ska pröjsa 100 lax för en digitalkamera...
exempel på diskussion
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=12690&perpage=15&pagenumber=41
Senast ändrad:
Walle
Aktiv medlem
KGS skrev:
Och visst Christoffer ska EVF´en bli mycket bättre innan man ska pröjsa 100 lax för en digitalkamera...
Jag pröjsade 16 kkr för kameran