Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

...men det här med automatläget, egentligen

Produkter
(logga in för att koppla)
AnteVante skrev:
Efter att läst svar på min tidigare fråga började jag fundera.
Hur många använder sig mestadels av automatläget, handen på hjärtat så använder jag det i alla fall i 50% av allt mitt fotograferande.
Jag vet inte annars hur jag ska hinna blåsa av en massa kort på busande hundvalp och efterhängande unge (iofs. så får jag ändå bara 1 max 2 bra bilder).
AnteV

Jag kör ofta manuellt, och speciellt i stressiga situationer som den du beskriver.

Jag ställer in exponeringen innan jag börjar fota, sen är det bara att plåta. Då behöver man inte tänka på exponeringen, varje ruta blur ju exponerad likadant (om inte ljuset ändras, d.v.s. Men hur ofta fotar man hysteriskt under så lång tid att ljuset hinner ändra sig?)

Re: Re: Re: ...men det här med automatläget, egentligen

121an skrev:
En som använder aoutomat lägena jämt (100%) tycker jag man fortfarande är på amatör stadiet

E ju lika tramsigt som att säga att jag e sämre bilförare när jag kör min automatväxlade bil än när jag lånar frugans manuella...

Fortfarande är det väl motivval o komposition som är det "svåra". En kamera med bra automatik funkar väl minst lika bra som den bästa manuella fotograf. Sen finns det specialfall, där man inte vill ha den bild som optimala inställningar ger och då är M-läget obetalbart.

Re: Re: Re: Re: ...men det här med automatläget, egentligen

KGS skrev:
...där man inte vill ha den bild som optimala inställningar ger och då är M-läget obetalbart.

Va, M=skitbilder menar du?

Jag kör ofta A och ibland P med blixt när jag fotograferar på mässor eller köpcentra där ljuset växlar utan kontroll.

Re: Re: Re: ...men det här med automatläget, egentligen

121an skrev:
En som använder aoutomat lägena jämt (100%) tycker jag man fortfarande är på amatör stadiet pga (egen erfarenhet) man kan inte de fotografiska grunderna där man då kontorllerar vad slutresultatet blir utan blir efter vad kameran tycker.

Vad säger att det måste vara så att man inte kan de fotografiska grunderna? Och vad säger att man inte kontollerar exponeringen? De flesta moderna kameror har en exellent ljusmätning och exponeringsautomatik. Min 10D t.ex. exponerar mycket bra i de flesta situationer, precis samma exponering som jag skulle ha valt om jag hade ställt in värdena manuellt.

Nu råkar jag i.o.f.s. gilla att köra manuellt, men din generalisering är helt felaktig, och faktiskt ganska oförskämd!

Re: Re: Re: Re: Re: ...men det här med automatläget, egentligen

mipert skrev:
Va, M=skitbilder menar du?

Hur kunde jag tolkas så?? måste nog sova nu, har väl skrivit nåt slarvigt. Får kolla imorgon.

M bilder blir lika bra som automatbilder om fotografen har full kontroll. M bilder blir bättre om man vill uppnå någon speciell effekt i bilden o vet vad man pysslar med.

Rent generellt så tycker jag illa om attityden att automatläge = berusad amatör. Är kameran tillräckligt bra så gör den jobbet rätt. Annars byter man ut den.

Men jag skulle aldrig mer vilja ha en kamera där jag inte KAN ställa in allt som jag vill och givetvis se bilden i sökaren/displayen innan jag tar den.

/kg som önskar godnatt

Walle skrev:
Vad säger att det måste vara så att man inte kan de fotografiska grunderna? Och vad säger att man inte kontollerar exponeringen? De flesta moderna kameror har en exellent ljusmätning och exponeringsautomatik. Min 10D t.ex. exponerar mycket bra i de flesta situationer, precis samma exponering som jag skulle ha valt om jag hade ställt in värdena manuellt.

Nu råkar jag i.o.f.s. gilla att köra manuellt, men din generalisering är helt felaktig, och faktiskt ganska oförskämd!

Jag tror han menar helautomatiska programlägena "gröna rutan" + motivprogramen och inte automatlägena (Av, Tv, P).

Re: Re: Re: Re: Re: ...men det här med automatläget, egentligen

sagan skrev:
("idiotläget")

Inte så mycket mindre oförskämt *s*

På min A1 har jag ett läge som jag inte hade på sjuan, det står Auto i grönt. O så P-läget. Skillnaden är hårfin, men tydlig, dvs jag begriper den. Är jag idiot om jag pillar in Auto och lite mindre idiot om jag pillar in P? Semiproffs om jag rattar in A eller S och fullblodsproffs om jag vrider reglaget i botten till M??

Gaaah!! jag tog ju bort det!

Men det är ett passande och känt smeknamn på det läget...man kan inte styra någonting! inte ens AF-punkterna..helt värdelöst! (tycker jag iaf).

På "P" därimot kan du ju ändra det mesta som du vill, iaf på 10D.

ha ha, hann nita dej... nu ere bara att förklara... nä du slipper, men det är skillnad på P (som jag ofta använder) och Auto som jag kanske använder om jag nånsin går ut med Aette berusad...

/kg som definitivt släcker ner för natten nu

Jag kör för det mesta Tv eller Av med exponeringskompensation eller M, beroende på situationen jag är i. Nästan alltid M med blixt, och exponeringskompensation på blixten.
Aldrig P, och grön ruta har jag ingen. ;)

Vitbalans är nästan alltid manuell när jag använder digitalkameror, men kör film i 90% av fallen så det är oftast inte aktuellt.

AF/MF beror på situation, oftast AF förinställd på ungefär rätt avstånd.

Fokuspunkter, mätning osv brukar jag ställa in i manuellt förhand.

Sådär, då har man precis kommit hem.. Har kört hela kvällen på M med autofokus. Men när det är gott om ljus, brukar A användas. Vitbalansen sätts alltid manuellt här! gonatt..

Jag använder:

Av till 95% och M till 5%.

Awb till 90%, program wb till 5% och Mwb till 5%

AF till 98%, MF till 2%

Frihandsfoto 40% enbensstativ 30% trebensstativ 30%

Detta är uppskattade siffror..jag har inte räknat ;-)

KGS skrev:
E ju lika tramsigt som att säga att jag e sämre bilförare när jag kör min automatväxlade bil än när jag lånar frugans manuella...

Fortfarande är det väl motivval o komposition som är det "svåra". En kamera med bra automatik funkar väl minst lika bra som den bästa manuella fotograf. Sen finns det specialfall, där man inte vill ha den bild som optimala inställningar ger och då är M-läget obetalbart.

Men som jag skrev jag utgick från mig själv vad jäg känner och tycker. På min EOS 500 använde jag bara aoutomat lägena och fotade otroligt mycket när jag sedan köpte min EOS1 så blev det som en helt ny värld med mycket mer möjligheter och det var igentligen då jag lärde mig om fotografi det var då det riktiga intresset tog vid.

När man har tex har den gröna rutan och använder den mycket tycker jag att man begränsar sitt fotograferande. Men som sagt det är när jag utgår från mig själv. Andra kanske har en helt annan uppfatning (därför denna diskution) och det repekterar jag.

Jag tycker det verkar som en ren missuppfattning här..K-G & Walle trodde nog du menade automatlägena Av, TV och P..inte programlägena inkl. "gröna rutan"

Walle skrev:

Lägena A och P räknar jag inte som aoutomat lägen då man även där kan påverka slutartid och bländare. dessa två är ju faktiskt mina favorit inställningar

Så jag menar inte att man måste springa runt med en ljusmätare och använda M läget.

Som jag skrev i innläget ovan så är det från min synvikel och hur jag upplever fotograferandet av min egen erfarenhet. Jag klankar inte ner på någon annan men använder man "gröna rutan" så tycker jag man missar det hela med fotograferingen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ...men det här med automatläget, egentligen

KGS skrev:
.................Rent generellt så tycker jag illa om attityden att automatläge = berusad amatör. Är kameran tillräckligt bra så gör den jobbet rätt. Annars byter man ut den...............

KG Tror jag råkade reta upp dig lite när jag sa att jag bara använder Aoutomat lägena (gröna rutan) när jag är onykter. Absolut inte meningen och som sagt utgick bara från mig själv.

Ej riktat nu mot KG då jag skriver detta i samma inlägg men det finns otroligt mycket iritation här på FS och jag tror många borde gå en FEEDBACK kurs där man både lär sig ge och ta feedback men det viktigaste i det hela är att man inte blandar in någon annan som att han/hon tycker utan JAG tycker detta ksnke tas på lite fel sät ibland. (lite off topick men men)

sagan skrev:
Jag tycker det verkar som en ren missuppfattning här..K-G & Walle trodde nog du menade automatlägena Av, TV och P..inte programlägena inkl. "gröna rutan"

Jo tror det jag med.

vad göres du uppe denna tid. Natt arbete posten eller hur var det??? (JÄTTE OFF TOPICK) =)

Ledig idag och skulle plåta en modell nu på förmiddagen..men det blev inget p.g.a sjukdom..så jag behövde inte komma i säng tidigt :)

Ska plåta lite iaf tänkte jag om det blir bra väder..måste ju testa min nya Sigma 14/2.8 om inte annat.

Annars jobbar jag natt på posten, japp.

sagan skrev:
Annars jobbar jag natt på posten, japp.

Fick en släng av bra minne *L*

Själv bara två arbetsdagar kvar sedan blir det ombygnation hemma då man köppt fonder och stativ så nu ska man grabba någon stackars krake och testa =)

Du får sova gott när det nu blir själv 3 arbetstimmar kvar =/

Oj va struligt men kul de va här.

Jim har redan förklarat vad ett manuellt läge är, det är när du måste ställa in både tid & bländare själv. Allt annat är nån typ av automatik.

Kim har döpt gröna Canonrutan till idiotläget, när jag körde EOS så kallades de i mina kretsar för fruganläget (förlåt tjejer, men det var utmärkt till våra fruar).

KG: Du kan genom exponeringskompensation uppnå samma sak i autolägena som du kan göra i manuellt läge, det är bara en annan arbetsmetod.

Om man har exempelvis en systemkamera (analog eller digital) eller en avancerad digitalkompakt typ Minolta A1 så kan man i dom flesta autolägena uppnå exakt samma sak som i M-läge, då räknar jag inte in motivprogram & fruganläget (grön ruta). Allt handlar bara om vad man tycker känns smidigast.

Larsa

ANNONS