Re: Re: Re: Re: Re: ...men det här med automatläget, egentligen
121an skrev:
Lägena A och P räknar jag inte som aoutomat lägen...
... Jag klankar inte ner på någon annan men använder man "gröna rutan" så tycker jag man missar det hela med fotograferingen.
Ja DÅ missförstod jag, om du pratar om gröna rutan och motivlägena så kan jag möjligen förstå. Det automatläge jag använder mest är P-läget.
Men å andra sidan. Om motivlägena är smart programmerade och ger ett bra resultat så why not? Använder emellanåt solnedgångsläget o det kan ge riktigt trevliga effekter, så why not? Nattläget, när jag väl fattat hur det fungerade är också en trevlig inställning. Klart man kan ratta in samma parametrar manuellt, men återigen, varför?
Dessutom kan jag programmera upp alla motivlägen efter eget huvud om jag vill. Snacka om att förbereda sej så man har all tid över till att fundera på motivval och komposition.
Och gröna rutan innebär väl inte att man missar "det hela" med fotografering. Fortfarande får man slita på fotarna, leta efter rätt plats för att få skott på den vita älgen, rätt läge för att fånga leendet på den vita älgen och kanske panorera med om den joggar iväg längs gångstigen... det är väldigt mycket som är fotografering för mej utöver att ratta in kameran eller plocka i ryggsäcken efter rätt glasbitar...
Där ligger snobbismen som Jesper anar i sitt inlägg. Titta M! jag kan!
Jag kan också. Men behöver jag inte växla bilen, ställa in kameran manuellt, så gör jag det inte... Och det är väl lite där diskussionen om analogt-digitalt grundar sej också. Analogt är lite "svårare" o därför "finare". Men det kommer att gå över...
Och inte är det många som konsekvent stänger av sin autofokus, men jag är säker på att de som alltid fokuserar manuellt tycker att de är lite duktigare, lite mer hantverksmässiga. Det är ju sant, det tar längre tid, det blir svårare att få "Bilden" så visst är det mer sport att följa en volleybollmatch med manuell fokus o helst analogt då. Men då ska nån annan betala film o framkallning ;-)
/kg som önskar godmorgon o snart ger sej ut på fotosafari