Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanting d3s och iPhone x

Produkter
(logga in för att koppla)

da vinci

Aktiv medlem
Hej igen alla gamla vänner, länge sedan jag var här.

Jag har en d3s och fotar mycket i dåligt ljus och skulle vilja ha en lättare smidigare kamera.
Jag fotar en del i afrika under jakt och då får tyvärr d3s vara kvar på campen.

vad finns nu som är bra?
d700?
d610?

Jag TROR jag fortfarande vill ha fullformat

pris, helst under 10k men absolut ej över 20k

Kram alla Nikons

Alltså, frågan är om inte D760är på gång snart? Den har kanske samma sensor som Sonys A7 III vilket i så fall borde ge den utmärkta egenskaper i taskigt ljus. Men risken är väl att intropris hamnar en bit över 20. D750 hade ett riktpris på 21.

D750 är nog där du får mest kamera i förhållande till vikten, men den lär ju bli dyrare än de två alternativ du räknade upp. D610 är det ju sensormässigt inget fel på, men den har lite tråkig AF. D700 är äldre sensormässigt än de två, har rätt bra AF, men är ju av den tyngre sorten i det formatet. Den snabba serietagningen får man bara ut om man har greppet med rätt strömkälla monterat. Utan grepp så är D750 snabbare.

nikons DF ser grymt cool ut, passar alla objektiv?

Ja, alla objektiv passar* och sensorn är samma som i D4. Dock ganska enkelt AF-system precis som på D610.

*Till och med fler än på många andra eftersom det går att fälla bort AI-kopplingen så att man kan montera "non-AI"-objektiv.

Ja, alla objektiv passar* och sensorn är samma som i D4. Dock ganska enkelt AF-system precis som på D610.

*Till och med fler än på många andra eftersom det går att fälla bort AI-kopplingen så att man kan montera "non-AI"-objektiv.

menar du man kan använda ett canon objektiv?

kommer att köpa ett fast 2-300 objektiv till djurfoto

D750 är nog där du får mest kamera i förhållande till vikten, men den lär ju bli dyrare än de två alternativ du räknade upp. D610 är det ju sensormässigt inget fel på, men den har lite tråkig AF. D700 är äldre sensormässigt än de två, har rätt bra AF, men är ju av den tyngre sorten i det formatet. Den snabba serietagningen får man bara ut om man har greppet med rätt strömkälla monterat. Utan grepp så är D750 snabbare.

finns ett beg D750 för 13k

vad får jag jämfört med D3s?
D3s kostar runt 10k beg

menar du man kan använda ett canon objektiv?

kommer att köpa ett fast 2-300 objektiv till djurfoto

Nej, jag trodde att det var underförstått att vi pratade om objektiv för Nikon F, eftersom hela din fråga förefaller handla om Nikon.

För att omformulera det tydligare:
Alla objektiv för Nikon F passar på Df, till och med "non-AI"* om man fäller undan AI-kopplingen. Detta sagt med reservation för att det finns enstaka udda objektiv som inte passar, t ex gamla fiskögon som är byggda så att de går in i kamerahuset.

*Koppling för ljusmätning till "öronen" på bländaringen saknas dock.

Nej, jag trodde att det var underförstått att vi pratade om objektiv för Nikon F, eftersom hela din fråga förefaller handla om Nikon.

För att omformulera det tydligare:
Alla objektiv för Nikon F passar på Df, till och med "non-AI"* om man fäller undan AI-kopplingen. Detta sagt med reservation för att det finns enstaka udda objektiv som inte passar, t ex gamla fiskögon som är byggda så att de går in i kamerahuset.

*Koppling för ljusmätning till "öronen" på bländaringen saknas dock.

ok, jag fattade ej non-all

men vilken Nikon är som d3s, älskar den kameran, fast mindre?
Tänker mest på fotografering i dåligt ljus.

skit
nu fick jag tips om en D4a, hur är den mot D3s?

lika tung, men är den bättre?

Senast ändrad:
men vilken Nikon är som d3s, älskar den kameran, fast mindre?
Tänker mest på fotografering i dåligt ljus.

Eftersom du inte beskriver vad det är du "älskar" med kameran och vad det är som är viktigast av det så går det ju inte att svara på. Någonstans måste du ju kompromissa för du kan omöjligen behålla ett stort och tungt hus med ett gigantiskt batteri om vikten ska ned, till exempel.

Eftersom du inte beskriver vad det är du "älskar" med kameran och vad det är som är viktigast av det så går det ju inte att svara på. Någonstans måste du ju kompromissa för du kan omöjligen behålla ett stort och tungt hus med ett gigantiskt batteri om vikten ska ned, till exempel.

mest iso omfånget som är grymt

En beg D810. Både lättare och mindre än D3. Tyvärr dålig batterikapacitet med sitt ynkliga batteri.
Den har något snäpp bättre ISO-prestanda än D3 och troligen D3s också.

En beg D810. Både lättare och mindre än D3. Tyvärr dålig batterikapacitet med sitt ynkliga batteri.
Den har något snäpp bättre ISO-prestanda än D3 och troligen D3s också.

d3 är inte i närheten av d3s i mörker, jag har båda

så 810 måste vara mycket bättre än d3 för att matcha

nikons DF ser grymt cool ut, passar alla objektiv?
Ja. Av alla digitala Nikonkameror med F-fattning så är Df den som flest Nikkor-objektiv passar på.

Df har samma sensor som D4. Den sensorn är rätt bra i dåligt ljus. Df har dock inte samma bra AF som D4, utan en AF mera lik enklare Nikonkameror som D610. Df är den minsta och lättaste Nikonkameran med småbildsensor. Om den duger för dina ändamål måste du avgöra själv.

Kan ej DF men vad tappar man?

kollar nu på D4

Df är innanmätet från en D610 och kosmetiskt ändrat yttre med annat gränssnitt men med sensorn från D4. Det innebär alltså en amatörspegelmotor och amatörslutare med lägre hållbarhet och längre maxslutartid och blixtsynk. Det den bjuder på är möjlighet att montera pre-Ai objektiv som ingen annan aktuell Nikon kan. Å andra sidan eftersom Nikon inte erbuuder utbytbara mattskivor för manuell fokus är ju nyttan av detta lite tveksamt. Ja, jag vet att tredjepartstillverkare erbjuder dessa men vad händer med garantin....?

Med andra ord anser jag Df vara på tok för högt prissatt om man inte absolut måste ha D4 sensorn i ett annat paket.

ANNONS