Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mellanringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

nofearjj

Aktiv medlem
har aldrig hittat nån bra förklaring på vad mellanringar igetligen gör. nån som har lust att förklara lite?

//Erik

Tänk på ljusstrålarna som en kon som utgår från objektivet. Ju längre du flyttar konens spets från filmplanet, desto vidare blir basen. Konen innehåller hela tiden samma bild, men ju längre från filmen spetsen hamnar desto mindre utsnitt ur bilden får man, alltså högre förstoring. När man ändrar avståndet mellan konens spets och filmen ändras också avståndet till vad som är skarpt framför objektivet, fast omvänt. Du måste gå närmare alltså. Nu funderar jag på att radera hela stycket för jag inser hur förvirrat det låter. En bild vore bra att beskriva med.

Mellanringar åstadkommer samma sak som sker vid fokusering av ett objektiv. Fast man kan fokusera närmare.

man kan väl säga att grund iden är att du vill kunna komma närmare.. en mellanring mellen objektivet och huset hjälper dig med just det. närgränsen på ditt objektiv "förändras".

Satt och kollade på sigmas mellanringar och såg att det fanns en 1.4x och en 2x. är det något slags förstoringsvärde? I beskrivningen som finns ovan så verkar det inte som om mellanringarna förstorar... gör det de?

Är en 1.4x mellanring en som ökar objektivets brännvidd med 40% och en 2x en som fördubblar det?

Tack på förhand!

Det är inte mellanringar du har kollat på, utan telekonvertrar. De innehåller optik som förlänger objektivets brännvidd med multipeln som anges.

Telekonvertrar är också bra för närbildsfotografering. Behöver man arbetsavstånd är de bättre än mellanringar. Du behåller objektivets närgräns men ökar förstoringen.

Här ser du vad konvertrarna gör med utsnittet i bilden.

Bilagor

• tc.gif
    tc.gif
    2 KB · Visningar: 499
Jah har idag köpt en Kenkosats med mellanringar till min EoS 300D. Funderar nu mer på vad jag kan använda dem till. I längden blir det jobbigt att fotografera sedlar på någon centimeters avstånd. Bifogar bild som ett utsnitt ur bilden.

Jag har en föreställning om att mellanringar är bra vid närbildsfotografering, på såvis att det går att flytta linsens närgräns närmare kameran och få en större avbildningskala på motivet.

Hur kombineras bäst linser och mellanringar vid fotografering?

Vilka brännvidder och linstyper (fasta/zoom) är att föredra?

/Roland - rådvill

Bilagor

• img_6917.jpg
    img_6917.jpg
    45.8 KB · Visningar: 436
Jag tycker att det bästa resultatet fås med mellanringar i kombination med fast, ljusstark optik.
Med en 50mm-optik och 50mm mellanringar får du skala 1:1

Om du tar ett kort tele på 100mm med samma mellanringar så får du alltså halva avbildningsskalan mot föregående exempel.

Mellanringar i kombination med länre teleobjektiv, 300-500mm ger möjlighet till fina bilder med hyfsad avbildningsskala på längre avstånd.

Tänk på att mellanringarna stjäl ljus, ca 1 steg per ring, men det justerar kameran för.

Det är bara att prova sig fram.

Gunnar D skrev:

Tänk på att mellanringarna stjäl ljus, ca 1 steg per ring, men det justerar kameran för.

Det är bara att prova sig fram.

Men om man har en gammal helmanuell kamera utan allt vad ljusmätare heter och mäter ljuset med extern mätare så får man snällt justera slutartiderna själv. Då är det bra att veta exakt hur mycket ljus mellanringarna stjäl om man inte vill prova en hel rulle och justera på måfå förstås. Hur kan man räkna ut ljusförlusten mer exakt? Ett steg per ring låter lite väl grovt, ringarna behöver ju t.ex. inte ha samma tjocklek...

/Tomas

Gunnar>

Jag monterade på mellanringarna i olika konfigurationer mellan ett EF 50/1,8 och 300D. Det är rätt så pillrigt att få till skärpan och skärpedjupet blir inte alltid det längsta... Har ägnat kvällen åt att fotografera ett pepparkorn som övning. Riktigt spännande. Ser fram emot att ge mig ut i naturen och plåta vårtecken och se vad ger.

Jag behöver konstruera någon slags släde för ställa in skärpan med. Släden ska placeras på ett stativ, Skärpeinställning sker lättast genom att skjuta kameran mot eller i från motivet. ATt vrida på objektivet är oexakt.

Forskar vidare och tackar för tipset!

/Roland - snart i närbild

Bilagor

• img_6925liten.jpg
    img_6925liten.jpg
    34.5 KB · Visningar: 345
tomasmarklund skrev:
Men om man har en gammal helmanuell kamera utan allt vad ljusmätare heter och mäter ljuset med extern mätare så får man snällt justera slutartiderna själv. Då är det bra att veta exakt hur mycket ljus mellanringarna stjäl om man inte vill prova en hel rulle och justera på måfå förstås. Hur kan man räkna ut ljusförlusten mer exakt? Ett steg per ring låter lite väl grovt, ringarna behöver ju t.ex. inte ha samma tjocklek...

/Tomas
Det beror dels på objektivets brännvidd (f) och dels på den så kallade pupillförstoringen (P), d v s utgångspupillens diameter dividerat med ingångspupillens diameter.

I praktiken så kan man multiplicera objektivets nominella bländartal med faktorn (1 + Mellanringens tjocklek / (f * P)) för att få fram den effektiva bländaren.

Exempel 1: En vanlig normal brukar ha en rätt liten pupillförstoring, låt oss säga att den är 1,1. Det innebär att med en 20 mm mellanring blir faktorn 1,36, d v s nästan ett bländarsteg. Exakt ett stegs förlängning fås med 22,8 mm utdrag, d v s 20 mm-ringen med normalen inställd på ca 1 meter, avbildningsskalan är då 1:2,2.

Exempel 2: Ett 200-tele med en pupillförstoring på 0,5 (en pupillförminskning alltså) ger faktorn 1,2 med samma 20 mm-ring, d v s bara ett halvt bländarsteg. Exakt ett stegs förlängning fås med 41,4 mm utdrag, avbildningsskalan är då bara 1:4,8.

Pupillförstoringen är alltså inte försumbar, om den vore 1 i exemplen ovan så skulle avbildningsskalan vid ett bländarstegs förlängning vara 1:2,4 i båda fallen. Det är skandal att pupillförstoringen inte finns angiven på objektiven!

http://www.photax.se/kmrt/nrbld/nrbld.htm

Där kan du läsa lite mer om mellanringar, avbildningsskala och exponeringsförlängningar.

Det du vill ha är en "fokuseringssläde" men en ärtpåse brukar funka bra som stöd och så gungar man in skärpan.

Ett litet tips är att läsa Olle Bjernulfs fina artikel på förstasidan!
Lycka till!

(justerade stavningen lite)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar