Annons

Mellanring - Extender

Produkter
(logga in för att koppla)

albin51

Aktiv medlem
Hej Finns det någon mellanring eller extander ni kan rekommendera mej att använda tillsammans med mitt Canon EF 70-300/4-5.6 IS USM.

mvh Lars

Mellanring och extender är två olika saker.
En mellanring kortar närgränsen, och en extender ger dig lite mer brännvidd.

Extender bör du inte använda på ditt objektiv, det blir förmodligen inget bra resultat.

Hämtat på Canons hemsida.

Hej Finns det någon mellanring eller extander ni kan rekommendera mej att använda tillsammans med mitt Canon EF 70-300/4-5.6 IS USM.

mvh Lars

"Extendrarna fungerar bara med vissa EF-objektiv, inklusive EF 70-200 mm f/2.8L USM, EF 70-200 mm f/2.8L IS USM, EF 70-200 mm f/4L, EF 100-400 mm f/4.5-5.6L USM, EF 400 mm f/4 DO IS USM och objektiv med fast brännvidd i L-serien med 135 mm eller högre."

Främsta orsaken till att inte alla objektiv passar med extendrarna är att extendrarna bygger ut lite på objektivsidan och det utrymmet finns inte på alla objektiv.

Jag har båda Canons original extendrar och de fungerar utmärkt. Svårt att med blotta ögat se någon försämring av skärpan. Däremot blir ju brännvidden längre och därmed ökar risken för rörelseoskärpa och ljusstyrkan minskar och därmed möjligheten till skärpedjup i många lägen.

Mellanringar har ju ingen optik så alla som passar fattningen och överför signalerna rätt mellan objektiv och kamera fungerar, sedan kan de skilja i mekanisk kvalitet och stabilitet. Själv använder jag "KENKO MELLANRINGSATS DIGITAL CANON EF-S" och dem har jag inte upptäckt någon nackdel med ännu.
//Henry

Senast ändrad:
Till vad

mvh Lars

Mellanringar och extendrar har lite olika användningsområden. Med mellanringar kan du bara fota på nära håll och med extendrar (telekonvertrar) kan du fota på alla avstånd med längre brännvid = större förstoring. Du får ingen AF om du sätter på en extender eller längre mellanring på det objektivet. Vill du behålla AF och ta närbilder så kan du istället välja Canons närbildslins 500D som ger mycket skarpa bilder, oförändrad ljusstyrka men bara går att använda mellan ca 35-50 cm avstånd till motivet. Närbildslinsen skruvas på framför objektivet i filtergängan.

Detta gäller bara Canons egna extendrar. väljer man extender av annat märke avsett för canon. de skall passa i princip alla EF objektiv, osäker på hur det är med EF-S objektiv.

kan inte uttala mig om resultatet dock.

//J

"Extendrarna fungerar bara med vissa EF-objektiv, inklusive EF 70-200 mm f/2.8L USM, EF 70-200 mm f/2.8L IS USM, EF 70-200 mm f/4L, EF 100-400 mm f/4.5-5.6L USM, EF 400 mm f/4 DO IS USM och objektiv med fast brännvidd i L-serien med 135 mm eller högre."

Främsta orsaken till att inte alla objektiv passar med extendrarna är att extendrarna bygger ut lite på objektivsidan och det utrymmet finns inte på alla objektiv.

Tack för era svar! Det är tydligen problem med Extender till mitt objektiv, om jag uppfattat det rätt?

mvh Lars

Tack för era svar! Det är tydligen problem med Extender till mitt objektiv, om jag uppfattat det rätt?

mvh Lars

Problem är väl kanske fel ord, men...
*Du får ingen AF
*Objektivet blir väldigt ljussvagt. Det leder till långa slutartider och oskärpa, samt att det blir mycket svårt att fokusera manuellt.
*Bildkvaliteten kommer lida mycket.

Generellt sett brukar man inte rekommendera konvertrar till "billiga" objektiv, speciellt inte till zoomar (med vissa undantag).

Vad är det du söker? Är det längre brännvidd?

Problem är väl kanske fel ord, men...
*Du får ingen AF
*Objektivet blir väldigt ljussvagt. Det leder till långa slutartider och oskärpa, samt att det blir mycket svårt att fokusera manuellt.
*Bildkvaliteten kommer lida mycket.

Generellt sett brukar man inte rekommendera konvertrar till "billiga" objektiv, speciellt inte till zoomar (med vissa undantag).

Vad är det du söker? Är det längre brännvidd?

Ja lite mer brännvid är nog det jag söker i första hand :)

mvh Lars

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto