Annons

Mellanring eller närbildslins?

Produkter
(logga in för att koppla)

_Emmus_

Medlem
Hej!

Jag undrar vad ni tycker är bättre en mellanring eller en närbildslins? Vilka är för och nackdelarna med dessa? Vilket skulle ni hellre köpa?

Det beror helt på vad det är för glugg du ska ha det framför/bakom.

En försättslins av menisk-typ är ingenting ajg ens skulle överväga utan ska du kolla på en som ger något sånär kvalitet för du allt kolla på en som är en akromat iaf. Själv har jag en Nikon 6T som är mycket bra tillsamman med en del gluggar men denna är svår att få tag på, en Nikon 4T är lite lättare att få tag på men du kanske behöver mer än 52mm filtergänga?
Nypriset för en bra försättslins är över 1000kr så det är frågan om det är nåt man är bekväm med eller inte.

Det enda biliga sättet att komma undan med god kvalitet är egentligen en mellanring, men köper man de billiga och har en plastig DX-normal-zoom ala 18-55 eller nått i den stilen så har man det inte så lätt heller...med en fast 50mm däremot är en mellanring en barnlek att arbeta med.

Edit:
Såg nu att du har en 50/1,8 AI...du är valet mycket lätt:

Dyra kvalitetsalternativet: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FPW00902
1400 ny( eller 300 begad.)

Billiga alternativet: http://www.tradera.com/NY-MakroTub-...0-D40-D300-D200-m-m--auktion_341692_114550983

Senast ändrad:
Jag tycker att mellanringar är ett bra sätt att utforska lite makro med. Det kostar inte så mycket och det är kanske just det du söker. Att andra ratar mellanringar säger mer om dem, än om dig. Det finns även försättslinser till låga priser om man vill prova på den vägen för att komma lite närmare.
Kolla på http://www.kaffebrus.com/narbild-makro-g92.html där finns det grejor som passar även en 16-årings plånbok.

Avrådes

Det finns även försättslinser till låga priser om man vill prova på den vägen för att komma lite närmare.
Kolla på http://www.kaffebrus.com/narbild-makro-g92.html

Försättslinser som kostar 200 kr nya i butik är inget att ha...hur ett helt sett med 4 st för 200kr är i kvalitet vill jag inte ens tänka på.

När det gäller försättslinser så är det en komponent som ska hjälpa till att bryta ljuset så där finns det tyvärr inga genvägar. Man får vad man betalar för.

Mellanring(ar) (eller en bälg) är vad som gäller om man vill komma billigt undan...speciellt om man redan har ett sådant kanon-objektiv som 50/1,8. Att sätta en försättslins av billigare fabrikat på en sådan är "att hålla coca-cola i ett årgångsvin" som någon så vackert uttryckte det.

Alla är inte finsmakare. Man behöver inte alltid använda det mest optimala i varje läge för att få bra bilder, eller snarare tillräckligt bra. Vad detta "tillräckligt " är är ju subjektivt, men vill man ha det bästa så kostar det därefter.

Här kan man se bilder med Kaffebrus närbildslinsset: http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=14780 För finsmakaren är bilderna för små (även i förstorat läge) för att egentligen kunna se den fulla kvalitetsskillnad man får med de dyraste alternativen. Men om det är bilder liknande de som finns på länken man strävar efter, räcker kanske enklare utrustning bra. Skillnaderna finsmakaren eftersträvar är ju många gånger för små för att dirakt synas i webbstorlek och i måttliga förstoringar. Helst skall man beredas tillfälle att jämföra bilder påsamma motiv i fullformat sida vid sida, och hur ofta får man det i det sammanhangbilderna skall användas?

Nu vet jag inte hur mycket finsmakare trådskaparen är, men jag vill bara belysa frågan från ett annat perspektiv.

Ett alternativ till Kaffebrus linser är ett set från Hoya, vilka är bättre utan att kosta väldigt mycket mer.

Jag undrar vad ni tycker är bättre en mellanring eller en närbildslins? Vilka är för och nackdelarna med dessa? Vilket skulle ni hellre köpa?

Ett set mellanringar ger dig avbildningsskalan ca 1,5:1 med ditt 50 mm objektiv om du kombinerar alla ringarna. Du får då en närgräns på kanske 4-5 cm. 1,5:1 är större skala än man får med ett dedicerat makroobjektiv (om man inte kombinerar också detta med tex mellanringar). Skala 1:1 betyder att bilden på kamerasensorn blir lika stor som det fotograferade föremålet är i verkligheten. Skalan 1:2 betyder att storleken är halva naturliga storleken.

Försättslinser har störst effekt på längre brännvidder. Med en lins med styrkan +10 dioptrier får du avbildningsskalan 1:2 med ditt 50 mm vid närgränsen som då blir strax under 10 cm. Detta räcker en bit i den lilla världen, fjärilar, humlor och liknande är lagom storlek att fotografera med detta.Men vill du komma ännu närmare med närbildslinser måste du kombinera fler linser för att få högre styrka. Kombinerar du alla linser i tex Kaffebrus set är du uppe i en avbildningsskalan strax över 1:1, men genom att kombinera så många linser kommer du att addera deras optiska brister, rekommenderar inte lösningen. Eventuella finsmakare som läser detta går väl i taket bara över att jag skriver att möjligheten finns :)

Alltså: vill du ha större avbildningsskala lämplig för tex objekt i myrstorlek är mellanringar att föredra med ditt 50 mm objektiv. Klarar du dig med 1:2 och däromkring kan närbildslinser vara ett alternativ. Mellanringar försämrar knappast bildkvalitén alls i praktiken. Närbildslinser kompromissar med bildkvalitén, man får fråga sig vad man behöver. En fördel med linserna är att de tar liten plats.

Edit: vid skalan 1:2 får du ungefär samma närgräns med båda alternativen, runt 10 cm, lite kortare med närbildslinserna.

Senast ändrad:
Bättre än sitt rykte!

Ja _EMMUS_
Du får avgöra själv vad som är bra och vad som är dåligt.
Jag lekte lite med en Selma och ett set från Kaffebrus. Bilderna heter vad dem är fotade med.
Nikkor 50mm/1,4 (Gammalt manuellt objektiv vid dess närgräns) och med +1, +2, +4 resp +10 i förstoringsgrad på försättslinserna. Sista bilden är av texten på en Tjuga. Hämta börsen och jämför. Om du tycker att det ser bra ut så köp ett set för 199:- spänn. Öppna gärna upp bilderna i 100% storlek.

Bild med +1 försättslins
Bild med +2 försättslins
Bild med +4 försättslins
Bild med +10 försättslins
Bild med +10 försättslins

Jag kanske gör det samma med mellanringar men resultatet blir i stort sett detsamma.

Senast ändrad:
Hoyas ena +4 närbildslins fick riktigt bra betyg i en finsk kameratidning för knappt ett år sen. Konstaterades bättre än flera andra billigare alternativ i alla fall. Akromatiska linser testades inte.

Min bild i Galleri FS tog jag med ett vanligt urbilligt förstoringsglas framför objektivet (Sigma 24/1,8) på största bländare. Fler bilder med samma förstoringsglas men framför mitt 85/1,8 finns också bland mina senaste bilder.

Inte världens bästa bildkvalitet förstås, men man kanske inte alltid behöver det bästa, och det är mycket annat som avgör om en bild är bra eller inte. Känslan är det viktigaste tycker jag. Rent teknisk bildkvalitet är förstås nog så viktigt ibland, men långt ifrån alltid. Jag har i alla fall nedprioriterat införskaffningen av ett makro-objektiv sen jag märkte hur bra det faktiskt funkar med till och med riktigt kassa prylar som mitt förstoringsglas. Men en bättre närbildslins finns dock på inköpslistan.... :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto