Annons

Mellanring eller makroobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth07

Medlem
Har ett 70-200 IS USM II och ska plåta insekter i närbild. Alternativen är mellaring till zoomen eller den dyrare lösningen ett makroobjektiv. Goda råd någon?
Mvh
Kenneth
 
Nu vet jag inte vad för insekter du tänkt att fota, men om det i första hand är fjärilar och trollsländor behöver du sällan fota i avbildningsskala 1:1, som de flesta av dagens makroobjektiv klarar. Då är kanske ditt nuvarande 70-200 mm med mellanring eller en bra närbildslins ett bättre alternativ. 200 mm kan ju ibland vara bra när man fotar skygga insekter. Jag skulle rekommendera en Canon närbildslins 500D. Till skillnad från mellanring eller makroobjektiv förlorar du ingen ljusstyrka med en närbildslins.

Om du däremot har tänkt att fota mycket små insekter i skala 1:1 är ett makroobjektiv att föredra. Du behöver en mycket lång mellanring för att nå 1:1 med ditt objektiv. En närbildslins som ger skala 1:1 är kanske inte heller något bra alternativ om man har höga krav på skärpa. De passar bäst för mindre avbildningsskalor.

Olle
 
Tack Olle
Ja, till 1,0 är det knepigt att nå med 70-200 zoomen. Mellanring Canon EF25 ger 0,36x vid 200mm. Samtidigt rekommenderar Canon att skärpan ställs in för hand. Därmed kan man lika gärna köpa en längre av annat fabrikat som inte har elektriska kontakter. Finns sådana på Tradera m fl ställen. Rimligt?

Närbildslins är jag lite tveksam till av skälet skärpa, som du också skriver.

mvh
Kenneth
 
Satsa på ett rikgit macro. Begagnade Tamron 90/2.8 eller Canon 100/2.8 borde det finnas skapligt gott om.
När du fotat macro ett tag vill du kunna komma närmare än 1:1 om det är insekter du jagar.
 
Tack Olle
Ja, till 1,0 är det knepigt att nå med 70-200 zoomen. Mellanring Canon EF25 ger 0,36x vid 200mm. Samtidigt rekommenderar Canon att skärpan ställs in för hand. Därmed kan man lika gärna köpa en längre av annat fabrikat som inte har elektriska kontakter. Finns sådana på Tradera m fl ställen. Rimligt?

Närbildslins är jag lite tveksam till av skälet skärpa, som du också skriver.

mvh
Kenneth

Du hittar en Kenko mellanringsats (12+20+36) på eBay för under tusenlappen. (inkl.moms och frakt).
Med kontakter så att din ljusmätning fungerar. Även AF, men det är i stort sett alltid manuell fokus som gäller vid macro.
Det skulle nog varit mitt första val om du inte hade bestämt dig för att gå på ett macroobjektiv direkt. Mellanringarna fungerar utmärkt på ett macro objektiv också.
 
De flesta macrobilderna på denna mannens sida är fotade med Sigma 70-200/2,8 och mellanringar. Allt i från en till tre i olika kombinationer.
Ca 60cm fotoavstånd på levande objekt gör att dom sitter kvar. För blommor och andra "döda" ting så kan man gå mycket närmare och då är kanske ett fast objektiv med omfång från 60-105mm att föredra. Sigma 150mm/2,8 är också populärt att fota macro med.
 
Jag är oxo inne på att skaffa mellanringar till min 70-200. Funderar lite på hur man räknar vilken förstoringsgrad man får med olika utskjut.
Specen säger 0.21x förstoring vid 200mm. En 25 mm mellanring ger 0,36x (enligt uppgift i tråden).
Finns det någon bra sida där man kan räkna ut vilken förstoringsgrad olika tjocklek på mellanringarna ger?
 
Närbildslins är jag lite tveksam till av skälet skärpa, som du också skriver.
Med den närbildslins jag rekommenderade kommer du förmodligen att få lika bra skärpa, som med en mellanring vid motsvarande förstoringsgrad. Den är en sk akromatisk, tvålinsig, närbildslins och är avsedd att användas med teleobjektiv. Även mellanringar försämrar skärpan, så bäst blir det förstås med ett makroobjektiv. Men med en så pass kort mellanring som 25 mm till ett tele eller en måttligt stark närbildslins på +2 dioptrier och av hög kvalitet blir nog skärpan bra i båda fallen.

Olle
 
Jag är oxo inne på att skaffa mellanringar till min 70-200. Funderar lite på hur man räknar vilken förstoringsgrad man får med olika utskjut.
Specen säger 0.21x förstoring vid 200mm. En 25 mm mellanring ger 0,36x (enligt uppgift i tråden).
Finns det någon bra sida där man kan räkna ut vilken förstoringsgrad olika tjocklek på mellanringarna ger?

Avbildningsskala = utdrag / brännvidd (vid fokus på oändligheten)
Utdrag = mellan ringarnas sammanlagda längd.
Vid andra fokuseringsavstånd så beror det på objektivets konstruktion och det går inte att ge något exakt svar.

Bra länk:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm
 
Specen säger 0.21x förstoring vid 200mm. En 25 mm mellanring ger 0,36x (enligt uppgift i tråden).

Då ska man ju också komma ihåg att denna förstorning gäller en kamera med full sensor. ASP sensor ger större förstorning.

Jag borde få mitt 70-200 MkII i morgon och har även funderat på mellanringarna men i december skall jag köpa den nya 2x Mk III extendern och funderar hur närgränsen påverkas av den, ljusstyrkan sjunker ju men är närgränsen fortfarande 120cm? Vet någon?
 
Närgränsen ska väl inte påverkas av en teleconverter,
objektivet behåller sin oändliga och närfokus med samma projektionsplan fast nu sitter ett extra linspaket där istället.

Mellanringar däremot kräver ju att objektivet projicerar med fokus på ett annat plan vilket ändrar formeln.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.