Annons

Mellanformatsdjungeln

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonny_Lindh

Medlem
Jag går i tankar om att införskaffa en mellanformatsutrustning, men skulle behöva lite hjälp att hitta rätt i djungeln. Tips om för- resp nackdelar med de olika systemen (hasselblad, mamiya, pentax och alla andra) m.m...
 
För min egen del har jag bara erfarenhet av Hasselblad och det är nog ingen kamera du kommer att bli besviken över om du införskaffar. Det finns en bra tråd om vilka modeller som finns resp. för och nackdelar. Leta i sökfunktionen så hittar du den. Hasselblads modeller är en djungel och i den tråden får du reda på lite mer. Vad det gäller Hasselblad finns allt du kan önska dig. Ett stort utbud av objektiv osv. Enormt bra service och bra kvalitet är det också.

Lycka till med inköpet!

mvh

/Lasse
 
Rullfilmen (120) används i kameror med filmformat från 6x4,5 till 6x17 cm. Det finns spegelreflexkameror (Hasselblad, Pentax, Mamiya, Fuji, Rollei, Contax, Bronica), mätsökarkameror (Mamiya, Fuji) och rena panoramakameror (Linhof, Fuji). En del har utbytbara filmmagasin, andra inte.

Autofokus börjar komma på mellanformat: Mamiya och Contax (6x4,5) och Rollei (6x6).

Hur tänker du använda kameran? Landskap/natur, resor, arkitkektur?
 
Här kommer länken som Lasse tipsade Dig om!

Länk

Hoppas att du hittar rätt! Själv har jag bara erfarenhet av min bladare (501CM). Har du frågor om den så är det ok att mejla mig.
 
Jag tror att en viktig del i valet är val av format.

Titta på bilder i olika format, 6x4.5 6x6 6x7 6x9 är väl de vanligaste (räknade bort panoramaformaten) och välj kamera utifrån det.
Om du gillar ett litet avlångt format är nog inte en Bladare det som är mest lämpligt.
 
Hasselblad har magasin för 6x4,5 också.

Bildens slutliga format (kvadratisk eller rektangulär) har inte så stor betydelse för kameravalet. Jag har gjort kvadratiska bilder från Pentax 6x7 och rektangulära från Hasselblad. Mellanformat tål beskärning.
 
Senast ändrad:
Hej.

6x4,5 och 6x6 kamerorna är ganska behändiga och behöver inte alltid sättas på stativ.

6x7 och 6x8 kamerorna (som jag sett iallafall) är rätt så mycket större och inget jag bara skulle hålla i handen. Jag har haft Mamiya RZ6x7 och även plåtat en del med en Fuji 6x8. Det var kameror som def. kräver ett stadigt stativ.

Jag sålde Mamiya utrustningen och köpte en ny Hasselblads utrustning. Jag trivs mycket bättre med Hasselbladaren. Trots priset.

Om man har plåtat mycket med 6x7 så kan 6x6 och framför allt 6x4,5 kännas ganska litet. Men kvalitetsmässigt är det nog knappast ngn skillnad.

Hasselblad och Rollei hör till mina favoriter. Tyvärr är dom mycket dyra om man ska handla nya grejjer. Även Contax hör väl till den ligan.

Bronica och Mamiya och Pentax har väl en vettigare prislapp.

Tänk på att även om du köper en beg utrustning av de dyrare kameramärkena, till ett bra pris, så kommer den dagen då du vill komplettera med ett objektiv till. Eller några nya magasin. En winder eller nåt annat tillbehör. Tillbehören håller också en hög prisnivå.

Jag tror nog att en Bronica 6x6 eller en Mamiya 6x4,5 kan vara en bra inkörsport till mellanformat. Om man inte har möjligheten att slanta upp till en Hasselblad/Rollei på en gång.

Dessutom så är ju de nyare 6x4,5 kamerorna mer byggda som småbildskameror, med automatik och motor. Så det kanske känns lite mer "bekant" med den typen av kamera. 6x4,5 formatet stämmer dessutom ihop med kopiestorlekar som 13x18, 18x24 osv osv.

Och jag vill också säja det att ett steg från småbild till 120 är helt rätt. Skillnaden i kvalitet på bilderna är STOR.

/Jacob vP
 
Senast ändrad:
Tjena
Jag har lång erfarenhet av Hasselbladssystemet, och jag har inget att klaga på så långt.Jag använder 500 cm och Varierande CF-optik.Kameran passar till det mesta, men ska du fota lite snabbare situationer så ska du nog välja Pentax 645 eller Mamiyas motsvarande modell. En stor fördel med Hasselbladssystemet är det enorma utbudet på begmarknaden, man kan göra fina fynd ibland.Kom gärna med frågor om du vill veta något. Jag har en del Hasselbladsbilder inlagda på fotosidan du kan ju kolla om du har tid och lust.
 
Jag skulle rekommendera att du satsar på en kamera med utbytbara magasin.
(jag förespråkade det en hel del i en tråd om Mamiya 645E)
Inte alla mellanformatskameror har det - men det är en mycket praktisk fördel som du kan ha stor nytta av.

Förutom att du kan växla mellan olika sorters filmer (färg, svart-vit mm) kan du ha magasin som är färdigladdade med ny film om du skulle ha lite bråttom. Dessutom får du tillgång till Polaroidbakstycken - de kan vara mycket användbara i vissa sammanhang.
I framtiden kan du eventuellt skaffa ett digitalbakstycke som passar till kameran.

Alla Pentax modeller saknar magasin (pentax 645 kör med utbytbara insatser) och alla mätsökarkameror saknar det också (Mamiya 6,7 och Fujis modeller)

Många Mode/Reklam fotografer som använder Pentax 67 köper typ 3 Kamerahus och ett hus med specialmonterat Polaroidbakstycke - och använder således hela huset som magasin. Men det blir ju en ganska kostsam historia.

Jag skulle rekommendera Mamiya 645(inte 645E)om du vill ha en smidig och snabb handhållen mellanformatskamera (eller "lyxmodellen" Contax 645 om du har dom pengarna)

Vill du ha högsta kvalitet i 6x7 rekommenderar jag Mamiya RZ (kanske den mest använda kameran bland "Fotoproffs"?)

Eller högsta kvalitet i 6x6 - Hasselblad. Man kan använda bladaren som en handhållen kamera, men den är inte särkilt snabbarbetad. Det finns tillbehör för att göra om bladaren till en 645:a (90 graders sökare,winder och 645 magasin) men det är dyra tillbehör och inte lika lättarbetat som ex Mamiya 645.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Tack alla för era inlägg, tips och kommentarer. Jag borde kanske specat mina behov lite. Jag kommer att behöva kameran under "sessions-förhållanden", och alltså inte under konserter som kanske det framstått som med tanke på mina bilder på min sida. Naturfoto och stilleben är inte mitt område. Mest porträtt. Utbytbart mag är ett måste. Budgeten är inte den största, och jag har därför tittat lite extra på Mamiyas 645-modeller och Hasselblads begagnade 500-serier. Stativ kan användas, men jag skulle även vilja se att kameran är lämplig att hålla i handen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.