Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Mellanformat??
- Trådstartare martens
- Start datum
stefohl
Aktiv medlem
Re: En fråga till Stefan ....
Det gäller för de plastbehandlade papperen, alltså sådana som är konstruerade på samma sätt som plastfotopapper. Jag använder dessa papper ganska sällan av just dessa problem.
I Epsons nya skrivare R1800 och R800 har man löst detta genom att lägga på ett klart lager ovanpå. Då slipper man denna effekt. Så för de som gillar dessa papper är de här två skrivarna bra lösningar.
MVH/Stefan
Wolfgang skrev:
När jag vinklar en digital utskrift mot ljuset så syns det att färgen ligger ovanpå pappret, vilket stör mig. I den analoga kemiska processen så finns den i emulsionen.
Hur blir det med den nya pigmentfärgen och RIP?
Det gäller för de plastbehandlade papperen, alltså sådana som är konstruerade på samma sätt som plastfotopapper. Jag använder dessa papper ganska sällan av just dessa problem.
I Epsons nya skrivare R1800 och R800 har man löst detta genom att lägga på ett klart lager ovanpå. Då slipper man denna effekt. Så för de som gillar dessa papper är de här två skrivarna bra lösningar.
MVH/Stefan
Lex
Aktiv medlem
Re: hasselblad för 220 000:-
Ja, men du behöver nog vinna mer om du vill ha mer än ett objektiv till kameran!martens skrev:
haha aa lätt, ska bara vinna på lotto först
dlridings
Aktiv medlem
niklasl skrev:
Piezo är väl just "carbon inks"? Visserligen med något järnpigment tillsatt i Portfolio Black (men inte i Museum Black) för något bättre djupsvärta men inte med de "dyes" som första omgången innehöll för djupsvärtans skull och som blektes relativt snabbt.
Enligt Piezos sajt så bleknar MIS-bläcken snabbare (men det är då enligt Conetechs tester) - saknar kanske praktisk betydelse?
Jag har aldrig sett en jämförelse mellan Piezo (varumärke) och andra kolpigment bläck.
Jag skulle inte tro ett ögonblick på Peizos påstående. Det kan vara så att de jämför med MIS "dye" baserade bläck (sådant finns också).
En bra grupp för sådana frågor är:
DigitalBlack and White : The Print
Det finns över 6500 medlemmar. En ganska bra resurs att dra från.
niklasl
Aktiv medlem
Jag svarar i denna tråd.dlridings skrev:
Jag har aldrig sett en jämförelse mellan Piezo (varumärke) och andra kolpigment bläck.
Jag skulle inte tro ett ögonblick på Peizos påstående. Det kan vara så att de jämför med MIS "dye" baserade bläck (sådant finns också).
Kristofer G
Aktiv medlem
Hej!
Är en Hasselblad 500C något att ha om man vill börja fotografera med mellanformat? Hittade några stycken på blocket.
Finns det några särskilda saker man ska titta efter när man handlar på begagnatmarknaden? Saker som kan vara utslitna med mera?
Slutligen, vad bör en sådan ungefär kosta?
Är en Hasselblad 500C något att ha om man vill börja fotografera med mellanformat? Hittade några stycken på blocket.
Finns det några särskilda saker man ska titta efter när man handlar på begagnatmarknaden? Saker som kan vara utslitna med mera?
Slutligen, vad bör en sådan ungefär kosta?
Magnus W
Aktiv medlem
Schönherrs foto har ett helt gäng Hbl 500c för från 5000:- och uppåt.
http://www.schoenherrsfoto.se/price_2nd/hasselblad.html
Då har du också tre månaders garanti.
- MW
http://www.schoenherrsfoto.se/price_2nd/hasselblad.html
Då har du också tre månaders garanti.
- MW
Kristofer G
Aktiv medlem
Man tackar! Tre månaders garanti är ju verkligen inte fel. Det handlar trots allt om en hel del pengar.
Mcmanus
Ny medlem
hmmm...
Fotografen Eryk Fitkau i Melbourne har kört småformat sen Canons D60 kom ut... www.eryk.com.au
kolla och döm för er själva...
Fotografen Eryk Fitkau i Melbourne har kört småformat sen Canons D60 kom ut... www.eryk.com.au
kolla och döm för er själva...