Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat??

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: En fråga till Stefan ....

Wolfgang skrev:
När jag vinklar en digital utskrift mot ljuset så syns det att färgen ligger ovanpå pappret, vilket stör mig. I den analoga kemiska processen så finns den i emulsionen.
Hur blir det med den nya pigmentfärgen och RIP?

Det gäller för de plastbehandlade papperen, alltså sådana som är konstruerade på samma sätt som plastfotopapper. Jag använder dessa papper ganska sällan av just dessa problem.

I Epsons nya skrivare R1800 och R800 har man löst detta genom att lägga på ett klart lager ovanpå. Då slipper man denna effekt. Så för de som gillar dessa papper är de här två skrivarna bra lösningar.

MVH/Stefan

niklasl skrev:
Piezo är väl just "carbon inks"? Visserligen med något järnpigment tillsatt i Portfolio Black (men inte i Museum Black) för något bättre djupsvärta men inte med de "dyes" som första omgången innehöll för djupsvärtans skull och som blektes relativt snabbt.
Enligt Piezos sajt så bleknar MIS-bläcken snabbare (men det är då enligt Conetechs tester) - saknar kanske praktisk betydelse?

Jag har aldrig sett en jämförelse mellan Piezo (varumärke) och andra kolpigment bläck.

Jag skulle inte tro ett ögonblick på Peizos påstående. Det kan vara så att de jämför med MIS "dye" baserade bläck (sådant finns också).

En bra grupp för sådana frågor är:

DigitalBlack and White : The Print

Det finns över 6500 medlemmar. En ganska bra resurs att dra från.

Hej!

Är en Hasselblad 500C något att ha om man vill börja fotografera med mellanformat? Hittade några stycken på blocket.

Finns det några särskilda saker man ska titta efter när man handlar på begagnatmarknaden? Saker som kan vara utslitna med mera?

Slutligen, vad bör en sådan ungefär kosta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar