Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat till gatufoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Hej på er.
Jag funderar på att gå upp till mellanformat även för mitt gatuplåtande, men bladaren är lite väl klumpig, tycker jag. Har varit inne på Hbl SWC, men de är lite väl dyra. Har ni tips?

Den ska vara liten (så liten mellisar nu kan bli), gärna mätsökare, och den ska ha en riktig blixtsko (jag använder min Nikon SB-800), och hyfsat billig (typ under 3000:). Fast glugg är ok om brännvidden ligger runt 28-35mm.
Har funderat på Mamiya 6, men jag har aldrig sett ett exemplar i verkligheten - är den för stor?

//Lasse
 
Nu är inte jag någon gaturfotograf, däremot gillar jag tvåögdingar. Är inte en sån idealisk för gatufoto egentligen? Diskret att skjuta från höften med, perfekt balans, lätt och smidig och med tyst slutare. Däremot är de ju sällsynta och dyra som tusan (Rollei) eller klumpiga (Mamiya) om du vill ha vidvinkel.
 
Mamiya 6 är utmärkt och är liten för att vara mellanformatare, men den är långt ifrån småbildsmätsökare i storlek. Men vilken optik...

Håller med om att Rollei och andra tvåögda är utmärkta för gatufoto. Eller var, jag sälde min Rollei eftersom den väckte en massa uppmärksamhet genom sitt ålderdomliga utseende; "åhhhh... en lådkamera".

Kanske är Bronica RF 645 svaret på din fråga. Fast det finns nog inte så många. Och du hittar nog ingen under 3000.

Man kan möjligen hitta en välanvänd Fuji GSW 690 för 3000, men den är stor (negativformat 6 x 9).

/F
 
Jag har plåtat gatufoto med Hasselblad 500C. När man står mitt bland folk nedböjd tittandes i ljusschaktsökaren bryr ingen sig om en. Rolleiflex bör funka på samma sätt.

Hasselblad SWC är lite i vidvinkligaste laget.

Mamiya 6 är bra. Inte så dyr som 7:an.
 
froderberg skrev:
Jag har plåtat gatufoto med Hasselblad 500C. När man står mitt bland folk nedböjd tittandes i ljusschaktsökaren bryr ingen sig om en. Rolleiflex bör funka på samma sätt.

Hasselblad SWC är lite i vidvinkligaste laget.

Mamiya 6 är bra. Inte så dyr som 7:an.

Jag håller med Magnus. Jag har fotat ett antal människor med Hasselbladare och då har jag lätt kunnat stå 1 meter ifrån dem.

Just en kamera där man tittar ner tror jag inte "skrämmer" folk lika mycket som när man tar upp kameran till ögat.

/ Marcus
 
Mammi 6 och 7 är grymma för ändamålet men finns inte under 3000 om du inte har otrooolig tur.

SLutaren i min M7 är utan tvekan det tystaste och mest vibrationsfria jag stött på. Och vilka gluggar... Jag har några bilder som är helt sjukt skarpa...
 
Tack för alla tipsen, men det är ju inte lätt det här. Jag skulle vilja ha typ en MF-Minox, men det har väl aldrig gjorts.
Jag har faktiskt en Ziess-Icon Nettar för 6x6, men det är lite väl primitiv och saknar modern blixtsko med mittkontakt.
Jag ska prova med bladaren, men då behöver jag skaffa en 50mm till den.
Var tror ni vettiga SWC:er ligger i pris?

//Lasse
 
dobos skrev:
Hej på er.
Jag funderar på att gå upp till mellanformat även för mitt gatuplåtande, men bladaren är lite väl klumpig, tycker jag. Har varit inne på Hbl SWC, men de är lite väl dyra. Har ni tips?

Den ska vara liten (så liten mellisar nu kan bli), gärna mätsökare, och den ska ha en riktig blixtsko (jag använder min Nikon SB-800), och hyfsat billig (typ under 3000:). Fast glugg är ok om brännvidden ligger runt 28-35mm.
Har funderat på Mamiya 6, men jag har aldrig sett ett exemplar i verkligheten - är den för stor?

//Lasse
Mamiya 6 väger med 75 mm objektiv 1.3 kg är 155 mm bred 109 mm hög och med infält objektiv 100 mm djup.
Hans
 
Ett billigt alternativ är ju en bälgkamera från 50-talet. www.certo6.com har många förslag. Dom är billiga och tysta men kanske väcker lite uppmärksamhet pga utseendet. Deta kan ju vara både till fördel och nackdel. Annars tycker jag att min Rolleicord är en fantastisk gatukamera. Ingen märker att man fotar när man tittar ner. Dessutom är den oerhört tyst.
 
SWC är kanonbra och fantastisk och lätthanterlig och en av de bästa kameror jag någonsin använt... men du hittar knappast en begagnad under 13.000kr, att plåta med en SWC är... Ehh... Friedlander köpte en när han tyckte att hans Leica M inte "fyllde skorna".

Har själv använt en rad MF kameror, dock inte i någon högre grad för att plåta människor på stan med. Här är i alla fall lite synpunkter på kameror jag tror kan passa dig:

Mamiya 6, det närmsta man kan komma en Leica M i mellanformat, jag gillar dessutom 6x6 formatet väldigt mycket. 50an (motsvarande 28 i 135) är ett fantastiskt objektiv.

Fuji 6x9, finns i både normal och wide variant, svårt som f-n att inte få störtande linjer med widen, jag körde stativ och bubbla i blixtskon. Fantastiska objektiv för övrigt.

Plaubel Makina 6x7, En fast nikkor 80 monterad, kul kamera som Martin Parr tar sina bilder med. Svår att få tag på och ännu svårare att få reparerad om något händer.

Hasselblad 5 serie, dvs 500 varianterna, för stora, för knöliga att handhålla och alldeles för ka-klonkiga för att diskret plåta folk med, ta en bild i en kyrka tex... man kan lika gärna dra av en kina puff.

Rolleiflex TLR, är min favorit, liten, diskret, lätt, 6x6 format och otroligt bra optik. Jag använder en från 1945 som är otroligt skarp. Du kan i regel få en bra Rolle för under 3000kr.

Lycka till med vad du än köper!
 
dobos skrev:
Hej på er.
Jag funderar på att gå upp till mellanformat även för mitt gatuplåtande, men bladaren är lite väl klumpig, tycker jag. Har varit inne på Hbl SWC, men de är lite väl dyra. Har ni tips?

Den ska vara liten (så liten mellisar nu kan bli), gärna mätsökare, och den ska ha en riktig blixtsko (jag använder min Nikon SB-800), och hyfsat billig (typ under 3000:). Fast glugg är ok om brännvidden ligger runt 28-35mm.
Har funderat på Mamiya 6, men jag har aldrig sett ett exemplar i verkligheten - är den för stor?

//Lasse


Skulle jag titta på en 6x6 för gatufoto,
så vore det nog en Mamiya 6....

Har hållit i en så'n, men det var ett antal år sedan, och vad jag kommer ihåg, så va den helt Ok även för gatufoto.

Klart större än en M Leica, men nära storlek tex, en Nikon F2..!?

Kommer ihåg nå'n test..
gluggarna va mycket bra!

Men den va dyr då....!?

/B
 
ROLLEIFLEX 3.5 E ser den här auktionen på Tradera ut att handla om
http://tradera.msn.se/auction/Foto__Kameror___Optik/aid_26352883
Förslag: köp den här den är säkert värd 2500 kr.
Jag har 2 Rolleiflexer de är mekaniska underverk med mycket bra optik.
På nätet finns det mycket att läsa om rolleiflex. Det finns verkstäder som reparerar om det behövs, tillbehör såväl begagnade som nytillverkade att köpa. Digitalåldern har gjort att de här kamerorna säljs ganska billigt och billigare i Sverige än i USA.
Jag har också en Mamiya 6 fördel bättre ljusmätning men inte helt bra. Och inte samma härliga kvallite som Rolleiflex.
Hans
 
Jag lutar åt SWC - visst den är dyr, men ser jäkligt fin ut. Mamiyorna är ju inte så värst mycket billigare faktiskt, men å andra sidan kan man byta glugg.

Ni tycker säkert jag är dum nu, men jag tycker Rollierna ser så vansinnigt nördiga ut. Jag vet att de är _mycket_ bra kameror. Hur funkar en modern blixt med Rolleier? Är det synkkabel som gäller, som för Hbl?
Jag förstår mycket väl fördelen med att titta ned i kameran, men jag skjuter från höften i alla fall, så det spelar ingen roll. Jag håller kameran mot magen, riktar och skjuter på vinst och förlust. Men 28mm (135) och hyperfokal blir det bra för det mesta.

Som jag skrev tidigare så använder jag ofta blixt till gatufotot. Jag är helt såld på Bruce Gildens "Urban Combat Photografy", eller vad han kallar det :cool:.
Likt Bruce skickar jag en blixt i fejjan på förbipasserande på 1m avstånd - så detta med diskret ljud är lixom kört i alla fall - Poff! :)


//Lasse
 
Senast ändrad:
Fuji har ju också gjort mellanformatskameror med mätsökare. Här är en recension från Digital journalist.

Men de är kanske svåra att få tag på?

/Göran
 
gors skrev:
Fuji har ju också gjort mellanformatskameror med mätsökare. Här är en recension från Digital journalist.

Men de är kanske svåra att få tag på?

/Göran


Precis, den var'e!

Hade också nå'n Fuji-kamera i bakhuvudet...

I FOTO nr 2/2000 test av Fuji GA 645 Zi

"Mellanformatare för alla bagage"
"..ger en känsla av småbildskamera"

Svenska H-Blad va agent då.
 
jimh skrev:
Nu är inte jag någon gaturfotograf, däremot gillar jag tvåögdingar. Är inte en sån idealisk för gatufoto egentligen?
Det finns en hel del kända gatubilder som är tagna med tvåögda. Ett alternativ till de fräcka kamerorna är budgetvarianterna typ Lubitel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.