Annons

Mellanformat till gatufoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Hade jag haft peng så hade jag direkt køpt den som ligger ute just nu.http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=39130

Ett spænnande format som kræver en del av fotografen.

Fuji 6x9 med 90mm.. (ca 35mm før småbild).

Annars ær ju 6x7cm trevligt værre.. Ligger væl en Mamiya 7 II ute nu också;)

MVH Niclas,

Jag håller med Niclas, har en Fuji GSW 6 x 9. Den är helt otroligt bra. Har 65 mm optik istället för GW har 90 mm.

Lite stor.. ja men inte tung eller klumpig. Nackdelen är att du får ta den till ögat som alla mätsökare.

Bäst är nog Rollieflexen som är mycket mer diskret om du kommer överens med det fyrkantiga formatet. Den är dessutom lätt och enkel.

Ingen kan mäta sig men Fujins optik... otrolig.
Lätt att scanna på flatbädd.


Jan
 
Vid gatufoto använder man ofta förinställning av både avstånd och exponering. Då är det inte så stor nackdel att använda en mellanformatare typ Agfa Isolette, Zeiss Super Ikonta eller liknande. Väljer man de mest avancerade modellerna av dessa kan man även få inbyggd exponeringsmätare och kopplad mätsökaremen det är inte nödvändigt. God optik räcker gott och med Solinar, Tessar, Skopar, Xenar m.fl har man en hopfällbar, liten och kompakt kamera av bra kvalitét som gårr ner i fickan. Dessutom kan man få en sådan under 3000 även om man lägger en slant på att få slutaren servad och rengjord.
 
Jag har en Fuji G690. Den tidigare varianten av Fujis mätsökarmellanformatare. Den har utbytbara objektiv! En superkul kamera, som ger otroligt bra och stora negativ. Men jag skulle inte kalla kameran smidig direkt. Jag hade sett den på bild innan jag köpte den, även fotat bredvid en Leica som storleksjämförelse. När jag väl fick den blev jag ändå rätt överraskad över hur stor den var. Inget jag brukar gatufotografera med.

Jag röstar på en Mamiya 6. Tycker den verkar vara toppenbra!
 
timeUnit skrev:
SLutaren i min M7 är utan tvekan det tystaste och mest vibrationsfria jag stött på.

Prova en Konica Hexar (har centralslutare i det fasta objektivet). Då snackar vi tyst kamera på riktigt. Leican låter som en hasselbladare i jämförelse ;-)
 
arvro395 skrev:
Prova en Konica Hexar (har centralslutare i det fasta objektivet). Då snackar vi tyst kamera på riktigt. Leican låter som en hasselbladare i jämförelse ;-)

Var nog inte Leica M7 det gällde utan Mamiya 7. Konica Hexar är väl en småbildare och inte en mellanformatare?
 
Graal skrev:
Var nog inte Leica M7 det gällde utan Mamiya 7. Konica Hexar är väl en småbildare och inte en mellanformatare?

Sorry. Klantigt av mig. Min hjärna översatta M7=>"Leica M7" trots det uppenbara sammanhanget. Ja, en Mamiya 7 kan jag tänka mig är rätt tyst.
Konica Hexar är en småbildskamera (som man kan köpa hutlöst billigt numera).
 
Nackdelen med mellanformat i gatufoto är att man får byta film så ofta. 12 eller 16 bilder på 120-film är lite knappt och 220-film finns väl inte att få tag på nuförtiden? Då kan en kamera med utbytbara magasin vara ett alternativ. Annars är småbild svårslaget. En god optik och Tri-X duger gott även för stor förstoring. Men föredrar man mindre markant korn ska man förstås hålla sig till större format.
 
Graal skrev:
Annars är småbild svårslaget. En god optik och Tri-X duger gott även för stor förstoring. Men föredrar man mindre markant korn ska man förstås hålla sig till större format.


Håller officiellt med vad gäller småbild och Tri-X !! :)

Men, så här "off records" så har jag en del Tri-X från min Hasselbladstid...!

Tråkigt bra ;)
och nästan helt kornlösa bilder vid 18x24 blev det!""

Varför jag slopade Hasselblad då?
Det var ingen gatufotokamera.
För bökig, för tung/stor att bära med sig jämt.
 
Jag röstar på en bälgkamera som går ner i fickan. Snabb film så man kan ha hyfsat liten bländare, förinställt ljus och avstånd. Min iskra funkar finfint.
/matti
 
"Tvåögda" Rolleiflex har flera med all rätt tipsat om här. Men även SLX/ "6000-serien" borde vara användbar till detta (också!). Då kan man dessutom skifta objektiv (och bakstycke på flera av modellerna) plus att de har bländarautomatik (och programd:eek: för några av de nyare modellerna), vilket kan vara vettigt vid "snapshots".
 
Fuji´s 645 med AF är ganska lätta att få tag på.
4-5000.

Pentax 67, lite klumpig men bra ergonomi om man inte vill ha schaktsökare.

Fuji 69 eller 67 tyvärr ngt för dyra men annars vill jag ha en.
 
Erik Schalin skrev:
Fuji´s 645 med AF är ganska lätta att få tag på.
4-5000.

Pentax 67, lite klumpig men bra ergonomi om man inte vill ha schaktsökare.

Fuji 69 eller 67 tyvärr ngt för dyra men annars vill jag ha en.

Jag skaffade en GS 690 (normaloptik, 90mm) och en GSW 690 (vidvinkeloptik 65 mm) i höstas och måste säga att de trots sin storlek är ganska lätta att släpa med sig. Till att börja med kändes de enormt klumpiga men man växer ihop med dem efter ett tag. Med sina centralslutare är de dessutom ganska tysta (men slutaren låter "billigt"). Optiken är helt fenomenal. Otroligt skarp.

För den som är intresserad kan jag tipsa om att det för någon vecka sedan fanns en G 690 (första versionen med utbytbar optik) till salu på Photographica i Köpenhamn. Kitet bestod av hus, 65 mm, 100mm och 180mm. Priset var 10.000DKK (12500SEK).

/F
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.