Annons

Melanformat och digitalt bakstycke

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Hur är prisbilden på digitala bakstycken till mellanformatkameror idag? Hur förväntas prisbilden bli framöver?

Kan absolut ingenting om mellanformatare, men av nån anledning är jag lite nyfiken ändå...

Digitala bakstycken

finns inte så många aktörer på marknaden, arbetar själv som inhyrd utvecklare åt phase one som äger 50 % av marknaden, dyra prylar? javisst men enastående kvalitet jämfört med småbild... om du vill veta nåt om priser så kontakta d3image i göteborg men om du har övriga frågor så svarar jag gladeligen på det jag vet om deras system...
Om du vill se en bild hur det kan se ut så kolla gärna på ftp://jlennart.mine.nu där ligger en delförstoring och en helbild, inte i högsta kvalitet för det blir för segt att dra hem över en 512-lina...

Digitala bakstycken

Tyvärr är prisbilden på digitala bakstycken för mellanformat hög, för att inte säga väldigt hög.
Priserna i sverige håller sig mellan ca 100 000 till ca 300 000 SEK med moms, ny pris.
Personligen tror jag att det kommer att dröja en bra lång tid innan priserna kommer ner till en nivå så att icke yrkesfotografer har råd med digitala bakstycken. Det har ännu inte blivit någon begagnat marknad att tala om för digitala bakstycken så prisbilden är antagligen kanska hög på en eventuell sådan.

Re: Digitala bakstycken

Deagol skrev:
finns inte så många aktörer på marknaden, arbetar själv som inhyrd utvecklare åt phase one som äger 50 % av marknaden, dyra prylar? javisst men enastående kvalitet jämfört med småbild... om du vill veta nåt om priser så kontakta d3image i göteborg men om du har övriga frågor så svarar jag gladeligen på det jag vet om deras system...
Om du vill se en bild hur det kan se ut så kolla gärna på ftp://jlennart.mine.nu där ligger en delförstoring och en helbild, inte i högsta kvalitet för det blir för segt att dra hem över en 512-lina...

Vilken enastående kvalitet det var på bilden!! Man ser ju varenda enstaka fjun som täcker hennes ansikte.MAKALÖST!

jag vet att åtminstone phase one har ett utbytessystem där man kan köpa renoverade bakstycken för ett rätt bra pris som inte ens är i närheten av vad ett motsvarande nytt kostar. jag tror inte man ska räkna med att ett nytt bakstycke typ 25 megapixel blir ekonomiskt lösbart för en amatör på åtskilliga år ännu...

Jag har bildexempel från alla deras bakstycken ända från 6 mpix till 22 mpix¨m använder dem för testkörningar av Capture One och Portrait One om intresse finns så kan ag lägga dom dör också i morgon tillsammans med mina första tester av deras Portable Solution som jag fick hem idag

tror att just den bilden är från en H20 som jag själv har en eller en P25, kommer inte ihåg riktigt, ska kolla det till i morgon också i så fall

förklaring kanske... H-modellerna är utan eget minne, används till tethered shooting. P-modellerna är portable med CF-slot som komplement till tethered. 20-modellen är 16 megapixel och 25-modellerna är 22 megpixel

Jag hade tänkt att ta mig till träffen vid Halle och Hunneberg, se följande länk http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=37903 för att testa en tethered H20 ute i naturen med en Portable solution som Phase One kallar det. Det är en Sony Vajo notebook i mini-miniformat fäst vid ett bälte med batteripackar, har du möjlighet så titta dit så kan du få känna och klämma. Har förvisso bara en gammal 500 EL/M som jag kör det på men man kan få en uppfattning om hur det ser ut ändå...

Deagol skrev:
Jag hade tänkt att ta mig till träffen vid Halle och Hunneberg, se följande länk http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=37903 för att testa en tethered H20 ute i naturen med en Portable solution som Phase One kallar det. Det är en Sony Vajo notebook i mini-miniformat fäst vid ett bälte med batteripackar, har du möjlighet så titta dit så kan du få känna och klämma. Har förvisso bara en gammal 500 EL/M som jag kör det på men man kan få en uppfattning om hur det ser ut ändå...

Det hade varit trevligt, men tyvärr kan jag inte komma dit den helgen.

Går fler tåg som man säger, jag tänkte hårdtesta det hela lite för säljarna i Köpenhamn säger att man kan vandra Inka-leden med en sån utrustning vilket jag själv har lite svårt att tro

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar