Annons

Mekanisk vs elektronisk slutare på Xpro2.

Produkter
(logga in för att koppla)

mimasan

Avslutat medlemskap
Hej,

jag undrar vad som det finns för fördelar med den mekaniska slutaren på Xpro2:n?

Har den bättre nogranhet kanske eller vad finns det för fördelar. Fördelen med den elektroniska tänker jag mig att den är så mycket tystare och möjligheten till mycket kort slutartid.

Henrik

Enda nackdelen är som föregående talare säger saker som rör sig samt ljus som blinkar då blir bilderna randiga, men fotar du statiska saker så är det bara ta att köra på elektronisk och spara på den mekaniska [emoji14]

Har inte provat ännu. FAst X-T2 går ju köra 14 bilder per sekund med elektronisk slutare.
Om man fotar något med 14 bilder per sekund så kommer man ockå ha mycket kort slutartid.
Förmodligen är det också något som rör på sig sig snabbt. Annars har man inte mycket nytta av 14 bilder per sekund
Vid så korta tider är det frågan om man kan se några negativa konsekvenser.
Är det någon som verkligen testat.

Har inte provat ännu. FAst X-T2 går ju köra 14 bilder per sekund med elektronisk slutare.
Om man fotar något med 14 bilder per sekund så kommer man ockå ha mycket kort slutartid.
Förmodligen är det också något som rör på sig sig snabbt. Annars har man inte mycket nytta av 14 bilder per sekund
Vid så korta tider är det frågan om man kan se några negativa konsekvenser.
Är det någon som verkligen testat.

Det spelar ingen roll vad du ställer in för slutartid. Sensorn är lika långsam i alla fall eftersom problemet är att den inte har "global" slutare.

Är inte en nackdel med elektroniska slutare att eftersom den måste läsa av sensorn snabbare så blir kvaliteten sämre med mer brus och lägre dynamiskt omfång som resultat?

Har du testat eller har du som jag bara läst om problemet?

Inte mig du frågar, men på X-T1 är den elektroniska slutaren nära 1/60s i avläsningshastighet. Det syns tydligt på saker som rör på sig att de blir utdragna (rolling shutter) om de rör sig för snabbt. Man kan tänka att om 1/60 skulle göra motivet suddigt på grund än rörelseoskärpa, så kommer det bli utdraget med elektronisk slutare. Det som Ztenlund säger stämmer, slutartiden hjälper inte mot detta, tiden reglerar hur länge varje pixel samlar ljus, men avläsningen av sensorn är lika långsam. :) X-T2 är garanterat snabbare dock.

Inte mig du frågar, men på X-T1 är den elektroniska slutaren nära 1/60s i avläsningshastighet. Det syns tydligt på saker som rör på sig att de blir utdragna (rolling shutter) om de rör sig för snabbt. Man kan tänka att om 1/60 skulle göra motivet suddigt på grund än rörelseoskärpa, så kommer det bli utdraget med elektronisk slutare. Det som Ztenlund säger stämmer, slutartiden hjälper inte mot detta, tiden reglerar hur länge varje pixel samlar ljus, men avläsningen av sensorn är lika långsam. :) X-T2 är garanterat snabbare dock.

Jag har ju sett fenomenet vid filmning. Fast inte i någon stillbild.
Skall prova någon dag med bra ljus och köra elektronisk slutare samt 14 fps.
Gäller att få tag på något snabbt att fota.

Leta rätt på ett propellerdrivet flygplan - propellrarna ser ut som äggvispar med elektornisk slutare. :)

Jag har ju sett fenomenet vid filmning. Fast inte i någon stillbild.
Skall prova någon dag med bra ljus och köra elektronisk slutare samt 14 fps.
Gäller att få tag på något snabbt att fota.

Har som sagt inte provat själv med just X-T2, men den lär som sagt vara snabbare eftersom sökaren uppdateras med 100fps (avundsjuk på dig som har den) :). På X-T1 provade jag med att vifta på handen i bilden, och fenomenet blev tydligt.

Problemet finns väl oavsett vad man har för slutare? Det handlar väl bara om hur snabbt eller långsamt motivet rör sig, om man håller kameran stilla.
Finns det någon sensor/kamera som fångar hela bilden på noll tid? Det bästa jag kan tänka är bilder tagna med blixt, troligen en snabb sådan, på pistolkulor som skjuter sönder saker. Men då är det blixten som fryser rörelsen.

Problemet finns väl oavsett vad man har för slutare? Det handlar väl bara om hur snabbt eller långsamt motivet rör sig, om man håller kameran stilla.
Finns det någon sensor/kamera som fångar hela bilden på noll tid? Det bästa jag kan tänka är bilder tagna med blixt, troligen en snabb sådan, på pistolkulor som skjuter sönder saker. Men då är det blixten som fryser rörelsen.

Jo, men det är ett ganska extremt exempel. Bara för att fenomenet finns i viss grad överallt betyder det inte att det är samma överallt, kom igen nu. :) I detta fallet är skillnaden mellan mekanisk och elektronisk slutare väldigt stor.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar